به گزارش ایرنا، مرضیه لک پنجشنبه شب در اجلاس دو روزه سفرای خارجی در همدان که با حضور حدود 50 سفیر و نماینده خارجی با رویکرد رویداد فراملی همدان 2018 برگزار شد، اظهار داشت: این استان با داشتن پدیده های نادر زمین شناسی همچون ماگمای تشکیل دهنده دماوند، غار علیصدر و فروچاله ها، ظرفیت ثبت ژئوپارک را دارد.
وی با بیان اینکه ثبت ژئوپارک همدان تحت عنوان «ژئوپارک اکباتان» را با جدیت دنبال می کنیم، افزود: گسل ها و شکستگی های الوند، ارزش ظرفیت های طبیعی این منطقه را دو چندان کرده است و باید به این مولفه ها، ظرفیت هایی طبیعی همچون گنج نامه را نیز اضافه کرد.
لک تدبیر هوشمندان برای ثبت ژئوپارک همدان را ضروری دانست و گفت: در این چارچوب پدیده های زمین شناسی همدان به صورت علمی شناسایی و بررسی می شود تا در جهت ثبت ژئوسایت های این استان مورد استفاده قرار بگیرد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به دستاوردهای ثبت جهانی ژئوپارک هایی همچون قشم در سال گذشته میلادی، یادآوری کرد: ثبت ژئوپارک ها حرکتی در جهت گردشگری پایدار، توسعه اقتصادی جوامع محلی با محوریت حفظ محیط زیست، ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان و بانوان ارزیابی می شود و نمونه های بارز کسب این دستاوردها در جزیره قشم مشهود است.
لک با تبین تعاریف ژئوپارک، اظهار داشت: سال گذشته میلادی 35 کشور موفق به ثت 127 محدوده ژئوپارک شدند و قرار است این مهم به 500 محدوده در سالجاری افزایش یابد.
وی سهم ایران از این رویداد را ثبت جهانی ژئوپارک قشم اعلام و اضافه کرد: این در حالی است که ایران بهشت زمین شناسان است و باید در جهت شناسایی و ثبت ژئوپارک ها بیش از پیش تلاش کرد.
ژئوپارک طبق تعریف یونسکو، منطقه ای است با وسعت کافی که مرزهای آن به وضوح مشخص شده و چندین پدیده بارز زمین شناسی در محدوده آن قرار دارد.
در این تعریف، میراث زمین شناختی آن ناحیه باید با مدیریتی دقیق و دائمی حفظ شود و این محدوده بتواند در توسعه اقتصادی جوامع پیرامون خود نقش مؤثری ایفا کند.
ژئوپارک ممکن است علاوه بر پدیده های زمین شناسی از آثار تاریخی، بوم شناسی، باستان شناسی و میراث فرهنگی و طبیعی دیگر برخوردار باشد و استان همدان تمامی این مولفه ها را داراست.
یونسکو طرح ژئوپارک را در پاسخ به نیاز احساس شده به وجود برنامه ای بین المللی برای بازشناسی مکان های دارای جاذبه های زمین شناختی به راه انداخت و هدف برنامه «شبکه جهانی ژئوپارک ها» تاکید بر ارزش چنین مکان هایی و همزمان ایجاد اشتغال و تقویت توسعه اقتصاد منطقه ای است.
یونسکو برای تحقق اهداف این برنامه، عنوان رسمی و بین‌المللی «ژئوپارک یونسکو» را ایجاد کرد که تا این عنوان را به 500 ژئوپارک در سراسر جهان بدهد.
برنامه ژئوپارک یونسکو در هماهنگی با «مرکز میراث جهانی یونسکو» و «شبکه جهانی ذخیره گاه های زیست کره» یا «انسان و زیست کره» (MAB) عمل می کند.
2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.