به گزارش ایرنا بخش کشاورزی استان همدان با وسعت 980 هزار هکتار و چهار میلیون و 985 هزار تن مجموع کل تولیدات در بخش های زراعی، دامی، باغی و شیلات نقش مهمی در تقویت تولید و اقتصاد این استان ایفا می کند.
عمده محصولات شاخص کشاورزی استان همدان شامل سیب زمینی با یک میلیون و 100 هزار تن، سیر 35 تا 50 هزار تن، نباتات علوفه ای با حدود 800 هزار تن، انگور 360 تا 400 هزار تن، گردو حدود 70 هزار تن، شیر 500 هزار تن، ذرت 80 هزار تن، محصولات جالیزی 170 هزار تن، حبوبات 20 هزار تن، سیب 90 هزار تن، گوشت قرمز و سفید حدود 130 هزار تن و عسل 2 هزار تن در سال است که ضرورت ایجاب می کند زمینه فرآوری، بسته بندی و ارزش افزوده برای این محصولات مهیا شود.
امروز در شرایطی که واحدهای تولیدی و صنعتی با مشکلات اقتصادی مواجه اند، پویایی بسیاری از واحدهای صنعتی بخش کشاورزی استان همدان نقطه روشنی در تولید است که در تور رسانه ای استان و بازدید از چند واحد صنعتی مواد غذایی شهرستان ملایر شاهد آن بودیم.
نکته قابل تامل در این بازدید لزوم صنعتی شدن واحدهای تولیدی بخش کشاورزی، توسعه صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته بندی، ایجاد ارزش افزوده، به روز رسانی ماشین آلات، افزایش میزان صادرات و جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی بود که تحقق آنها به طور قطع تحول این بخش را به دنبال دارد.
به گفته مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی همدان 432 واحد صنعتی با ظرفیت کل تولید سه میلیون و 323 هزارو 768 تن در سطح استان وجود دارد که از این تعداد فرآورده های لبنی با 53 واحد و ظرفیت تولید حدود 563 هزار تن، بسته بندی کشمش و فرآورده های انگور با 72 واحد و 105 هزار تن تولید، 91 واحد انواع ترشی و شوری با 127 هزار تن ظرفیت تولید، 16 واحد فرآوری گوشت سفید و قرمز با 38 هزار تن تولید، بسته بندی حبوبات و خشکبار با 27 واحد و 62 هزار تن تولید را به خود اختصاص داده اند.

**نیمی از واحدهای لبنی همدان نیمه فعال است
غلامحسین تقوی روز شنبه در جریان این بازدید در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از 53 واحد فرآورده های لبنی 22 واحد آن فعال است و مابقی نیمه فعال یا غیر فعال اند.
وی به فعالیت 9 کشتارگاه در سطح استان با ظرفیت 54 هزار تن، 50 واحد سردخانه با ظرفیت حدود 150 هزار تن و 12 کارخانه آرد با 773 هزار تن ظرفیت تولید و یک واحد تولید قند و شکر با ظرفیت 200 هزار تن اشاره کرد.
تقوی گفت: از 432 واحد صنایع کشاورزی، ملایر با 155 واحد رتبه نخست استان را به خود اختصاص داده و حدود 35 درصد کارخانه های فرآوری استان در این شهرستان است.
وی ادامه داد: بهار با 100 واحد، همدان با 53 واحد و نهاوند با 48 واحد در رتبه های بعدی قرار دارند.
مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی همدان با اشاره به ایجاد اشتغال برای هشت هزار و 340 تن در بخش صنایع غذایی و مرتبط با بخش کشاورزی استان، زمینه های لازم برای ایجاد صنایع تبدیلی گیاهان دارویی، بسته بندی انگور و کشمش و مشتقات آن، بسته بندی میوه و عرضه تازه خوری به بازار را در استان مهیا دید.
تقوی همچنین ماندگاری محصولات کشاورزی برای عرضه بیشتر در بازار رقابتی را از اهداف مهم برشمرد و بیان کرد: علاوه بر 50 واحد سردخانه در استان، 60 واحد دیگر نیز در دست اقدام است تا بتوانیم ظرفیت نگهداری محصولات کشاورزی را از 150 هزار تن به 350 هزار تن برسانیم.
وی جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی، به روز رسانی واحدهای تولیدی و بسته بندی محصولات به ویژه در حوزه فرآوری انگور و کشمش و میوه و ایجاد ارزش افزوده را از دیگر اولویت ها عنوان و اظهار داشت: از حدود سه میلیون تن محصولات تولیدی در استان حدود 2 میلیون تن آن فرآوری می شود.
تقوی با بیان اینکه ضایعات محصولات کشاورزی ما حدود 30 درصد است، افزود: برای کاهش ضایعات محصولات کشاورزی باید به سمت به روز رسانی کارخانه ها حرکت کنیم، در حالیکه نرخ بالای بانکی و عدم پذیرش وثیقه از سوی بانک ها همواره عمده ترین مشکل در این مسیر است.
وی ادامه داد: در 2 سال گذشته با اقدامات انجام شده یک هزارو 300 مورد تقاضا برای ایجاد واحدهای مختلف در بخش صنایع کشاورزی داشتیم که پیش بینی می شود امسال 20 تا 25 واحد آنها به بهره برداری برسد.

**اختصاص 330 میلیارد ریال تسهیلات به صنایع کشاورزی همدان
مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی همدان با اشاره به حمایت دولت از بخش کشاورزی گفت: سال گذشته از محل های مختلف 330 میلیارد ریال تسهیلات برای 155 پرونده در بخش صنایع کشاورزی در نظر گرفته شد.
تقوی افزود: از این تعداد 42 پرونده با میزان تسهیلات 320 میلیارد ریال در بانک های عامل استان پذیرش شد.
وی همچنین به فعالیت 42 واحد ترشی و شوری در ملایر با ظرفیت تولید سالانه 19 هزار تن و میزان اشتغالزایی 290 تن اشاره و بیان کرد: در تلاش برای توسعه صنایع تبدیلی و بسته بندی مواد غذایی و ایجاد بازارهای رقابتی هستیم.
وی همدان را سومین استان انگور خیز کشور دانست و گفت: ملایر با سطح زیر کشت 10 هزارو 400 هکتار انگور رتبه نخست استان را در تولید انگور به خود اختصاص داده است.
مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی همدان ادامه داد: 70 درصد از انگور تولیدی ملایر تبدیل به کشمش،10 درصد مصرف تازه‌ خوری و مابقی به سایر مشتقات انگور تبدیل می‌شود.
تقوی رعایت استانداردهای لازم برای توسعه صادرات کشمش، بسته بندی های مناسب همراه با رعایت کیفیت محصول تولیدی و به روز رسانی ماشین آلات را از موارد مهم در این حوزه عنوان کرد و گفت: رسانه ها می توانند حامی ما برای تشویق و ترغیب جوانان تحصیل کرده برای ورود به بخش کشاورزی باشند.
به گزارش ایرنا، تور رسانه ای استان همدان روز شنبه از واحدهای پنیر و خامه ملایر با عنوان تجاری 'پلاره'، شرکت بابونه حمزه با برند 'آلش' و یک واحد فرآوری کشمش با عنوان شرکت تیزاب تاک ملایر بازدید کردند.
شرکت پنیر و خامه ملایر(پلاره) با ظرفیت تولید سالانه 20 هزار تن محصولات لبنی و اشتغالزایی بیش از 600 تن به صورت مستقیم و غیرمستقیم، شرکت بابونه حمزه با ظرفیت تولید سالانه یک هزارو 300 تن انواع ترشی و شوری با ایجاد اشتغال 40 تن و شرکت تیزاب تاک با ظرفیت تولید سالانه چهار تا هشت هزار تن کشمش و اشتغالزایی 60 تن در حال فعالیت هستند.
ملایر دارای 42 واحد ترشی و شوری با ظرفیت 19 هزار تن در سال و 53 واحد فرآوری کشمش است که سالانه قادر به تولید 35 تا 40 هزار تن کشمش است.
2087/7528
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.