رضا زمانی روز یکشنبه در جلسه اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان همدان افزود: برای اسکان اردوگاهی نیز 2 نقطه در باغ میوه واقع در حوالی میدان فرودگاه و در میدان امام حسن مجتبی(ع) در نظر گرفته شد.
معاون فرماندار همدان ادامه داد: با توجه به بازنگری طرح جامع شهر همدان می توان طرح اسکان اضطراری را نیز در آن گنجاند.
زمانی بیان کرد: همچنین در شورای برنامه ریزی اعتبار مناسبی برای تکمیل پایگاه امداد جاده ای هلال احمر واقع در حاشیه پلیس راه همدان - تهران پیش بینی شد که برای شتاب دهی به روند اجرای این طرح باید تلاش کرد.
وی بیان کرد: طبق منشور بشر دوستانه باید حداقل استانداردها برای پاسخگوی به نیازهای مردم و حفظ کرامت و شان آنان لحاظ شود.
معاون فرماندار همدان با بیان اهمیت آموزش برای کاهش آثار بلایای طبیعی گفت: در همین ارتباط یک سند آموزشی از طریق مدیریت بحران به دستگاه ها ابلاغ شده است.
زمانی ادامه داد: مانورهایی قرار است توسط شرکت گاز منطقه هفت کشور و آتشنشانی و خدمات ایمنی شهر همدان به زودی برگزار شود که باید در این تمرین ها شرایط امنیتی و حفاظتی در نظر گرفته شود.
وی توضیح داد: طبق قانون هر مانور باید در شورای هماهنگی مدیریت بحران مصوب شود با این وجود می توان این موضوع را به کارگروه مربوطه تفیض اختیار کرد.
معاون عمرانی فرماندار همدان از جهاد کشاورزی خواست برای کاهش آثار ناشی از خشکسالی علاوه بر اطلاع رسانی، کشاورزان را به سمت بیمه کردن محصولات سوق دهد.
زمانی افزود: توزیع اعتباری که برای جبران خسارت سرمازدگی بهاره پیش بینی شده به گونه ای باشد که موجب رضایتمندی کشاورزان و باغداران شود.
وی اضافه کرد: با توجه به افزایش بارندگی در بهار امسال نباید این موضوع موجب غافل شدن مردم از مصرف بهینه آب شود.
معاون فرماندار همدان ادامه داد: بارندگی های اخیر موجب افزایش پوشش گیاهی در مراتع و در اطراف شهر همدان شده که احتمال آتش گرفتن آنها زیاد است.
به گزارش ایرنا، مهمترین بلایای طبیعی رخ داده در استان همدان به ترتیب وسعت و اهمیت، شامل خشکسالی، سیل، سرما و یخ بندان، زلزله و کولاک است.

*** سرما یکهزار و 700 میلیارد ریال به همدان خسارت زد
مدیر اداره جهاد کشاورزی همدان نیز در این جلسه گفت: سرمای بهاره یک هزار و 700 میلیارد ریال به باغات و زمین های زارعی این شهرستان خسارت وارد کرد.
حسین فضلی افزود: 19 هزار هکتار از سطوح اراضی زارعی و 6 هزار و 880 هکتار از اراضی باغی خسارت دیدند.
وی بیان کرد: طبق بررسی های صورت گرفته میزان خسارت وارد شده به اراضی باغی این شهرستان 890 میلیارد ریال است.
مدیر اداره جهاد کشاورزی همدان اظهار داشت: 25 هزار هکتار از اراضی کشاورزی و 206 هکتار از اراضی باغی خسارت دیده بیمه هستند.
فضلی علت استقبال اندک باغداران از بیمه محصولات را بالا بودن تعرفه های این حوزه عنوان کرد و ادامه داد: سرما زدگی بیشترین آسیب را نیز به این بخش وارد کرد به گونه ای که 100 درصد محصول برخی باغ ها خسارت دیدند.
وی بیان کرد: اقداماتی توسط جهاد کشاورزی پیش از سرما زدگی انجام شد که برای نمونه می توان تشویق به بیمه کردن محصولات، اطلاع رسانی به باغداران و گلخانه داران و تامین سوخت ذخیره بهره برداران، تسهیلات بانکی برای خرید تجهیزات گرمایشی، پیامک و اطلاع رسانی به کشاورزان قبل از ورود سامانه سرما را مثال زد.
مدیر اداره جهاد کشاورزی همدان گفت: پس از سرمازدگی نیز اقدام به بازدید و تعیین سطح و میزان خسارت و اعلام به مدیریت بحران برای اتخاذ تدابیر لازم صورت گرفت.
فضلی درباره خشکسالی نیز توضیح داد: افزایش جمعیت و روند رو به رشد نیاز به مواد غذایی در برابر منابع آبی محدود، کاهش بارندگی ضرورت حفظ منابع آبی را بیشتر می کند.
وی بیان کرد: برای مدیریت راهبردی در شرایط کمبود آب اقدام به افزایش بهره وری آب، استفاده از سیستم های نوین آبیاری، تغییر و اصلاح الگوی کشت با ترغیب به کشاورزی در محیط های کنترل شده مثل گلخانه ها، توجه به کشاورزی حفاطتی و تخصیص و توزیع بهینه آب شده است.
مدیر اداره جهاد کشاورزی همدان افزود: در حال حاضر اعتبار و هزینه های آبیاری تحت فشار نیز از محل اعتبارات بلاعوض پرداخت می شود.
فضلی ادامه داد: 18 هزار 500 هکتار از 26 هزار هکتار اراضی مستعد آبیاری تحت فشار، زیر پوشش آبیاری موضعی قرار گرفتند.
وی تاکید کرد: برای مبارزه با بحران کم آبی و هدر رفت آب، باید در زمینه انتقال این ماده حیاتی از طریق شبکه ها و لوله ها سرمایه گذاری شود.
مدیر اداره جهاد کشاورزی همدان، ترویج کشت انتظاری حبوبات، ترویج کشت نشایی و توزیع هشت میلیون نشا در سالجاری، برداشت مزرعه چقدرقند با روش نشا کاری را از دیگر تدابیر اتخاد شده برای مقابله با بحران کمبود آب دانست.
فضلی افزود: در راستای تغییر الگو کشت، کاهش زیر کشت محصولات پر آب بر نظیر سیب زمینی در دستور کار قرار گرفت و زمین های زیر کشت این محصول از 6 هزار به چهار هزار و 800 هکتار کاهش یافت با این وجود میزان محصول برداشت شده تغییری نکرد.
7526/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.