به گزارش ایرنا، ظاهر پورمجاهد روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در قانون برنامه ششم توسعه، مطالعات پنج هزار روستا در کشور انجام می شود که از این تعداد 500 روستا در استان همدان است.
وی با بیان اینکه باید ظرفیت‌های هر روستا شناسایی و متناسب با آن طرح‌های اقتصادی ارائه شود، افزود: سال گذشته 164 روستا و امسال نیز 140 روستا مورد مطالعه قرار می گیرند و در این زمینه 2 مشاور روستاهای شمال و جنوب استان را بررسی می کنند.
مدیرکل دفتر امور روستایی و عشایری استانداری همدان اظهار داشت: در بخش اشتغال و سرمایه‌گذاری سال گذشته یکهزار و 300 میلیارد ریال و امسال نیز به همان میزان اعتبار با کارمزد 6 تا هشت درصد برای استان جذب ‌شده است.
وی با بیان اینکه تا امروز سه برابر تسهیلات جذب‌شده طرح اشتغال‌زایی به بانک‌های عامل معرفی‌شده است، گفت: تاکنون یکهزار و 200 میلیارد ریال از تسهیلات در نظر گرفته‌شده، پرداخت‌شده است.
پور مجاهد اظهار داشت: استان همدان دارای یکهزار و 67 روستاست که از این تعداد 879 روستا دارای دهیاری است.
وی با بیان اینکه 147 روستا نیز دارای دهیاری تمام وقت و 686 روستا دارای دهیاری پاره ‌وقت است، گفت: براساس آمار آخرین سرشماری، 36 درصد جمعیت استان را روستاییان تشکیل می دهند.
وی ادامه داد: از مهم‌ترین عوامل مهاجرت روستاییان به شهرها مناسب نبودن معیشت خانواده‌های روستایی و بیکاری است.
پورمجاهد بابیان اینکه مهاجرت جمعیت روستایی به شهرها در شهرستان‌های محروم بیشتر است، عنوان کرد: جمعیت روستایی استان همدان نسبت به جمعیت روستایی کشور 10 درصد بیشتر است.

*** شناسایی 21 روستای هدف گردشگری
مدیرکل دفتر امور روستایی و عشایری استانداری همدان اظهار داشت: 21 روستای هدف گردشگری همدان برای معرفی آماده و برای 6 مورد از آنها اعتبار در نظر گرفته شده است.
پور مجاهد بیان کرد: روستاهای 'گشانی'، 'اشتران'، 'شهرستانه' و 'سنجوران' در شهرستان تویسرکان، 'علیصدر' و 'اکنلو' در کبودرآهنگ، 'سیمین ابرو'، 'ورکانه'، 'خاکو' و 'وفرجین' در شهرستان همدان، 'مانیزان'، 'پری پیروز' و 'جوراب' در شهرستان ملایر،''ملحمدره'، 'حبشی' و 'محمدآباد' در شهرستان اسدآباد، 'ازناو' و 'قلعه جوق' شهرستان فامنین، 'رسول آباد سفلی' در شهرستان بهار و 'کاج' در شهرستان رزن از میان یکهزار و 30 روستای دارای سکنه استان همدان به عنوان روستاهای هدف گردشگری انتخاب شده اند.
گفتنی است؛ در برنامه ششم توسعه، بهسازی 12 روستای گردشگری و 11 روستای دارای بافت باارزش برای بنیاد مسکن استان همدان مصوب شد که تاکنون بهسازی پنج روستای دارای بافت با ارزش اجرا شده و در روستای اشتران به عنوان اولین روستای گردشگری روستایی مرحله یک آن به اتمام رسیده است.
مدیرکل دفتر امور روستایی و عشایری همدان گفت: 14 تیرماه سالروز تصویب قانون دهیاری‌های خودکفا در سال 77 است و مطابق این قانون دهیاری‌ها یک سازمان دولتی به شمار نمی‌آیند.
پورمجاهد با اشاره به اینکه از جمله وظایف دهیار حل مشکلات روستا، آسان سازی و سرعت بخشی به اقدامت دولتی است، ابراز کرد: دهیاران با کمک شوراها و هیات‌های اندیشه ورز می‌توانند با اولویت‌بندی مسائل روستاها، در بخش‌های فرهنگی، عمرانی، زیرساختی، اشتغال و سرمایه‌گذاری تأثیرگذار باشند.
وی با اعلام اینکه منابع مالی لازم برای اقدامات ذکر شده از محل سرانه‌های واریزی دولت و اعتبارات اخذ مالیات بر ارزش افزوده تأمین‌شده و به‌حساب دهیاری‌ها واریز می‌شود، عنوان کرد: دهیاری‌های می‌توانند از مشارکت مردم در بخش کمک‌های نقدی نیز استفاده کنند.
استان همدان که در دامان کوه الوند پهنه گسترانیده با تمدن سه هزار ساله از کهن‌ ترین شهرهای جهان است که به واسطه دارا بودن بیش از یک هزار و 800 اثر تاریخی و گردشگری در سال 85 با مصوبه مجلس شورای اسلامی به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران معرفی شد.
این استان با دارا بودن آثار تاریخی و باستانی ارزشمندی همچون تپه هگمتانه، کتیبه های گنجنامه، آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، گنبد علویان و جاذبه های طبیعی همچون غار علیصدر هم‌ اکنون به عنوان پنجمین شهر گردشگری کشور شناخته می‌ شود.
7523/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.