بدون تردید تیم تحت هدایت کارلوس کی روش مردان سربلند ایران در جام جهانی 2018 روسیه بودند، مهره هایی تاثیرگذار که نشان دادند با بهره مندی از تجارب مرد پرتغالی، در آوردگاه جهانی فراتر از آنچه که انتظار می رفت، ظاهر شدند.
برتری مقابل مراکش پرادعا، بازی حیرت انگیز برابر اسپانیا قهرمان جهان و تساوی تحسین برانگیز برابر پرتغال پرمهره بدون تردید نشان از شانس و اقبال نداشت و کی روش در این سه بازی با تغییرات شگرف و غیرقابل پیش بینی توانست تیمی را روانه میدان کند که دنیا را حیرت زده کرد.
تیم ملی ایران در جام جهانی روسیه مقابل تیم هایی قرار گرفت که هر کدام بیش از 20 لژیونر آن هم در سطح اول فوتبال باشگاهی اروپا دارند اما نبرد جانانه ای را رقم زدند که از باور بزرگان فوتبال دنیا هم به دور بود.
تیمی که قبل از شروع جام از نگاه برخی رسانه های بین المللی به تیم ضعیف گروه B قلمداد شد و برای فوتبال دوستان ایرانی هم انجام بازی های آبرومندانه پیش مقدمه کسب هر نتیجه ای بود.
با این حال یوزهای ایرانی با خودباوری و روحیه توفیق طلبی درسی بزرگ را به حاضران جام جهانی روسیه دادند که ایرانی در هر عرصه ای می تواند خلق شگفتی کرده و فعل خواستن را صرف کند.
باید به این مهم نیز توجه داشت که هر چند با جام جهانی روسیه وداع تلخ در عین شایستگی داشته ایم، اما از قابلیت های انکارناپذیر کی روش نمی توان براحتی عبور کرد چرا که هنر مرد پرتغالی تیم ملی در این جام رویش فوتبال حرفه ای ایران در آوردگاه جهانی بود که نگاه همگان را به خود جلب کرد.
آنچه که از هنر سرمربی پرتغالی تیم ملی در جام جهانی روسیه به نمایش گذاشته شد، انسجام در کار دفاعی و ناکام گذاشتن ستاره های فوتبال دنیا برای عبور راحت از سد آهنین دفاع ایران بود که به مراتب عالی تر از جام جهانی گذشته رقم خورد و حتی ستاره های کهکشانی فوتبال اسپانیا و پرتغال به تحسین به این جسارت و شهامت پرداختند.
شاید تنها دغدغه کی روش در این جام نبود هافبک خلاق و بازی ساز بود تا ضمن کنترل جدی و موثر در میانه میدان با توجه به سیستم تدافعی تیم، بتواند ساختار حمله را سازماندهی کند هر چند یورش های لحظه ای ایران بر دروازه حریفان هم به قدری خطرناک و نفس گیر بود که با چاشنی شانس برای رقبا و بدشانسی و کم دقتی بازیکنان ایران به گل تبدیل نشد.
با وجود این دغدغه ها، خلاقیت، ابتکار، نوآوری، توفیق طلبی و انگیزشی که کی روش در بین ملی پوشان کشورمان ایجاد کرد باعث شد تا تیم او از نگاه جهانیان مورد ستایش قرار بگیرد و حریفان پرقدرت پرتغال و اسپانیا نیز بازی شجاعانه شاگردان کی روش را تمجید کرده و در مقابل قابلیت های فنی و تیمی آنها تعظیم کنند.
حتی سیاستمداران مختلف دنیا و نیز مسئولان راس نظام نیز به این مهم پی برده اند که تیم تحت هدایت کی روش تا چه اندازه توانسته دگرگونی مثبت در فوتبال ملی ایران ایجاد کند و طبیعی است چنین مربی بزرگی برای تحقق آرزوهای بزرگ انتظارات بالا را مطرح سازد.
اکنون باوجود وداع تلخ با جام جهانی روسیه و ثبت نتایج درخشان در سه بازی انجام شده، شادمانی مردم فوتبالدوست کشور را شاهد بودیم که قطع به یقین بار مسئولیت بر یکایک اعضای تیم ملی را برای بهتر شدن، سنگین تر کرده و از این پس رویاهای بزرگ را در ذهن خود می پرورانند.
پرونده جام جهانی روسیه برای تیم ملی بسته شد اما تیم ملی جام ملت های آسیا را پیش رو دارد و اگر می خواهیم حضوری متفاوت با گذشته و به سمت خلق نتایج مناسب در این جام آسیایی به قصد تصاحب عنوان قهرمانی حرکت کنیم باید تجربه حرفه ای که فوتبالمان از جام جهانی روسیه به سوغات آورده است را به خوبی مورد استفاده قرار دهیم.
تجربه ای که با تفکرات کارلوس کی روش بر روح فوتبال ایران تزریق شد و دنیا را مقابل توانمندی ملی پوشان به تعظیم نشاند.
به امید شروعی دوباره برای خلق شگفتی های بزرگ، بازی درخشان و آقایی در سطح فوتبال دنیا.
7520/1772
خبرنگار ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.