محمد کاظمی روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا اظهار داشت: از زمانیکه ملایر به عنوان پایتخت مبل و منبت به ثبت رسید، به دنبال ثبت جهانی آن بودیم.
وی با بیان اینکه پرونده ثبت جهانی منبت ملایر هم اکنون در سازمان میراث فرهنگی در جریان است افزود: با دستور علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاون صنایع دستی و گردشگری این سازمان پرونده ثبت جهانی را دنبال می کند.
کاظمی با اشاره به دیدار هفته گذشته خود با معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی بیان کرد: در این نشست مقرر شد همکاری تنگاتنگی برای به ثمر رسیدن ثبت جهانی منبت ملایر داشته باشیم.
وی آینده ملایر و مبل و منبت را با جهانی شدن این صنعت بسیار روشن دانست و افزود: شاخصه ها و ملاک های لازم برای ثبت جهانی منبت ملایر هم اکنون جمع بندی شده و سازمان میراث فرهنگی نیز این شاخصه ها را جمع آوری می کند.
نماینده مردم ملایر در خانه ملت ادامه داد: برای ثبت ملی مبل و منبت ملایر، پرونده قطوری در سازمان میراث فرهنگی داریم که با بررسی کارشناسان و کار طولانی مدت به ثبت ملی رسید و با استفاده از همان پرونده و مستندات، مقدمات کار برای ثبت جهانی منبت نیز انجام می شود.
کاظمی همچنین رویداد همدان 2018 را فرصت بسیار مناسبی برای معرفی بیشتر مبل و منبت ملایر برشمرد و گفت: مقرر شد همزمان با رویداد همدان 2018 نمایشگاه بین المللی مبل و منبت ملایر دایر شود تا مهمانان خارجی که به همدان سفر می کنند، بتوانند از این نمایشگاه بازدید کنند.
وی با بیان اینکه این نمایشگاه به طور قطع برای رویداد همدان 2018 آماده می شود بیان کرد: با برپایی این نمایشگاه می توانیم هر چه بیشتر صنعت مبل و منبت ملایر را به خارج از کشور و دنیا معرفی کنیم.
وی ادامه داد: در نشست با دکتر مونسان همچنین مقرر شد طرح برگزاری دومین جشنواره ملی مبل و منبت ملایر توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بررسی و در دستور کار قرار گیرد.
کاظمی آموزش فعالان و شاغلان صنعت مبل و منبت ملایر توسط سازمان میراث فرهنگی را از دیگر تصمیم های ضروری در این نشست عنوان و تاکید کرد: منبت کاران و هنرمندان ما در حوزه های مختلفی همچون رنگ، رویه کوبی، طراحی و ساخت باید متناسب با سلیقه های روز جهانی آموزش های لازم را فرا گیرند.
وی گفت: همچنین از رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور درخواست کردیم زمینه های لازم برای بازدید منبت کاران ملایری از نمایشگاه های مبل و منبت در سایر کشورها را فراهم کنند تا هنرمندان ما بتوانند در این سفر از آخرین دستاوردهای مدرن صنعت مبل و منبت بازدید و الگو بگیرند.
کاظمی یادآور شد: طبق هماهنگی های به عمل آمده با معاون صنایع دستی و گردشگری سازمان میراث فرهنگی قرار شد پس از ماه مبارک رمضان به ملایر سفر و زمینه های لازم برای حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به این شهرستان را مهیا کنند.
وی ابراز امیدواری کرد: با تحقق طرح های پیشنهادی و برنامه های حوزه گردشگری و صنایع دستی، بستر رونق اقتصادی مضاعف و ایجاد اشتغال پایدار متکی بر ظرفیت های بومی منطقه بیش از پیش فرهم شود.
به گزارش ایرنا، اردیبهشت ماه سال گذشته منبت ملایر ثبت ملی شد.
در حال حاضر بیش از چهار هزار کارگاه مبل و منبت در این شهرستان فعال است که بیش از هشت هزار هنرمند به صورت مستقیم و حدود 25 هزار تن به صورت غیر مستقیم در این هنر صنعت فعالیت می کنند که بیش از 60 درصد مبلمان منبت کشور در ملایر تولید می شود.
7528/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.