محمد مددی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بر اساس مصوبه شورای عالی استاندارد، تمامی آسانسورهای نصب شده در کشور، از ابتدای سال 82 مشمول مقررات استانداردهای اجباری شد و ساختمان های دارای آسانسور به شرط داشتن گواهینامه ایمنی و کیفیت آسانسور پایان کار می گیرند.
مدیرکل استاندارد استان همدان از 40 مورد بازرسی ادواری از آسانسورهای دستگاه های اجرایی و مراکز عمومی در راستای اجرای طرح جامع هماهنگ استاندارد، با صرف هزینه دولتی در سالجاری خبر داد.
مددی در خصوص روند استاندارد سازی آسانسور های اماکن عمومی اضافه کرد: از اواخر سال 93 طرح بازرسی ادواری از آسانسورهای ساختمان اماکن عمومی پرتردد، ادارات، نهادهای دولتی و بیمارستان ها با صرف هزینه دولتی توسط استاندارد استان آغاز شد و نتیجه آن نشان داد که بیش از 90 درصد از آسانسورهای بازرسی شده دارای نقص فنی و غیر استاندارد هستند.
مددی به 70 مورد بازرسی از آسانسورهای مراکز عمومی پرتردد از سال 93 تا 96 اشاره کرد و گفت: بسیاری از آسانسورهای مراکز دولتی و پرتردد، در سال های 95 و 96 موفق به اخذ گواهینامه تائیدیه ایمنی و کیفیت آسانسور توسط استاندارد شدند.
وی اعلام کرد: امسال نیز 40 مورد بازرسی از آسانسورهای اماکن عمومی که تاکنون بازرسی نشده اند در برنامه قرار گرفته و این بازرسی ها تا پایان خرداد ماه ادامه می یابد.
مددی افزود: بعد از بازرسی آسانسورهای اماکن عمومی در صورت وجود نقص فنی، مدیران و مالکان این اماکن موظف به بهسازی و استانداردسازی آسانسورها می شوند.
وی اضافه کرد: در صورت رعایت نکردم موضوع، با اخذ نظر مقام قضایی استان، نسبت به پلمب آسانسورهای غیراستاندارد اقدام می شود و با توجه به اهمیت مسئله تا زمان اخذ گواهینامه تائیدیه ایمنی و کیفیت آسانسور، رفع پلمب انجام نمی شود.
مدیرکل استاندارد استان به استفاده بیش از ظرفیت از آسانسورهای مراکز تجاری و عمومی پرتردد نیز اشاره کرد و گفت: در این مورد با آگاه سازی و توجه مردم به فرهنگ استفاده از آسانسور و رعایت موارد ایمنی می توان ورود کرد.
مددی اظهار داشت: اداره کل استاندارد در این خصوص اقدام به نصب برچسب توصیه های ایمنی استفاده از آسانسور در کابین آسانسور و در معرض دید مصرف کنندگان کرده است.
وی با بیان اینکه استانداردسازی آسانسورهای اماکن عمومی و شخصی با حفظ ایمنی و سلامت استفاده کنندگان از این وسایل که عموم مردم هستند رابطه مستقیم دارد، گفت: متقاضیان درخواست بازرسی آسانسور و اخذ گواهینامه تائیدیه ایمنی و کیفیت، می توانند درخواست خود و مشخصات ملکی ساختمان را در سامانه مدیریت بازرسی آسانسور به آدرس lift.isiri.gov.ir ثبت کنند.
مددی ادامه داد: سامانه یاد شده در راستای استقرار دولت الکترونیک در سازمان ملی استاندارد ایران و با هدف خدمات رسانی روان و شفاف در این حوزه طراحی شده است.
وی افزود: این سامانه در ادارات کل استانی مورد استفاده قرا می گیرد و در آن تمامی فرایندهای در خواست بازرسی تا صدور تاییدیه ایمنی و کیفیت آسانسور در بستر اینترنت بصورت الکترونیکی انجام می شود.
مددی اعتبار گواهینامه تائیدیه ایمنی و کیفیت آسانسور را یک سال اعلام کرد و گفت: مالکان و مدیران ساختمان‌های دارای آسانسور موظف هستند برای اطمینان از ایمنی آسانسورها با شرکت‌های نصاب دارای پروانه طراحی و مونتاژ معتبر به نام خود شرکت مجری از سازمان صنعت، معدن و تجارت در خصوص سرویس و نگهداری مستمر آسانسورهای خود اقدام به امضای قرارداد کنند در غیر این صورت مسئولیت هرگونه سانحه با مدیریت ساختمان است.
وی بیان داشت: برای آسانسورهای بازرسی شده، کد رهگیری ده رقمی با عنوان شناسه ملی صادر می شود که نصب آن در کابین آسانسور روی یک پلاک فلزی اجباری شده است و با ارسال آن کد به سامانه 10001517 می توان از تاییدیه ایمنی و کیفیت، تاریخ انقضاء و وضع کنونی آسانسور مطّلع شد.
7527/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.