به گزارش ایرنا، یکی از دوره‌های زندگی انسان که سلامت روانی به ویژه امید و شادکامی ممکن است دچار اختلال شود، دوران سالمندی است؛ چراکه با افزایش سن افراد با واقعیت هایی روبرو می شوند که ممکن است شادکامی آنها را تحت تأثیر قرار دهد.
شادکامی به عنوان یک مقوله ذهنی دارای 2 مؤلفه عاطفی به معنای لذت و مؤلفه شناختی که همان سلامت ذهنی است تعریف می‌شود و در این چارچوب افرادی که موقعیت ها و فعالیت های شادتری را به‌ عنوان منابع شادکامی خود معرفی کرده‌اند، از سلامت روانی بیشتری برخوردارند.
شادکامی با افزایش تندرستی جسمی و روانی، خواب راحت‌تر، کاهش سطح استرس و افسردگی، بهبود عملکرد قلبی عروقی، افزایش عمر، سازگاری بهتر با رخدادهای زندگی، تقویت سیستم ایمنی، افزایش کیفیت زندگی و درنهایت رضایت از زندگی ارتباط دارد.
احساس شادکامی از مهم‌ترین نیازهای روانی بشر محسوب می‌شود به طوریکه افراد دارای تجارب شاد با شدت بالاتر، سلامت روانی بیشتری را گزارش کرده‌اند.
از جمله مداخلات اثر بخش برای افزایش شادکامی افراد سالمند، می‌توان به حمایت اجتماعی اشاره کرد چراکه سالمندان با دریافت حمایت از اطرافیان احساس احترام و ارزشمند بودن خواهند کرد.
دانشیار و رئیس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی همدان در این باره به ایرنا گفت: سال گذشته برای بررسی تأثیر برنامه آموزشی بر وضعیت شادکامی سالمندان 60 تا 75 سال مراجعه‌کننده به کانون‌های سالمندی شهر همدان با کاربرد تئوری، حمایت اجتماعی پژوهشی صورت گرفته است.
بابک معینی اظهار داشت: این مطالعه در 2 مرحله توصیفی - تحلیلی و مداخله‌ای در بین سالمندان مراجعه کننده به کانون‌های سالمندان شهر همدان انجام شد.
وی ادامه داد: در مرحله نخست این مطالعه برای بررسی وضیعت شادکامی و حمایت اجتماعی، 411 سالمند مورد بررسی قرار گرفتند.
معینی گفت: همچنین در مرحله دوم مداخله‌ از نوع پیش‌ آزمون - پس‌آزمون همراه با گروه کنترل بود که کانون 'برنادلان' به عنوان گروه مداخله و کانون آموزش و پرورش به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد.
رئیس مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: نتایج مطالعه توصیفی حاکی از ارتباط بین شادکامی و حمایت اجتماعی و سازه‌های آن بود.
معینی بیان کرد: همچنین پژوهش صورت گرفته در رابطه با نقش درآمد در شادکامی نشان داد که با افزایش درآمد، میزان شادکامی هم افزایش پیدا می کند.
وی گفت: در خصوص متغیر سن، یافته‌ها حاکی از ارتباط معکوس شادکامی و مؤلفه های آن با افزایش سن بود به طوری‌که با افزایش سن شادکامی افراد کاهش پیدا می‌کند.
رئیس مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: یکی از عوامل مهم در ایجاد شادکامی میزان تحصیلات افراد است؛ چراکه تحصیلات بر ‌روی شغل و درآمد افراد تأثیر می گذارد.
معینی اضافه کرد: یافته های به دست آمده نشان از ارتباط معنی دار شادکامی با تحصیلات دارد به این معنا که با افزایش سطح تحصیلات، افراد سالمند شادی بیشتری را تجربه می‌کنند.
وی ادامه داد: حمایت اجتماعی یک عامل کلیدی روانی و اجتماعی است که آسیب‌پذیری افراد را در برابر عوارض ناشی از تنش کاهش می‌دهد.
رئیس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: مطالعات نشان داده که مؤلفه های مختلف حمایت اجتماعی به ویژه حمایت عاطفی، فشار روانی را کاهش می‌دهد.
معینی افزود: اجرای برنامه آموزشی و نیازهای آموزشی به شیوه های مختلف مانند برگزاری کلاس های آموزشی، استفاده از فیلم های آموزشی، تهیه و توزیع کتابچه و نشریات مصور آموزشی، افزایش سطح آگاهی و تغییر نگرش نسبت به زندگی با راهبرد حمایت اجتماعی، برای افزایش شادکامی در سالمندان ضروری است.
رئیس مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی همدان پیشنهاد داد: برای افزایش نشاط اجتماعی در بین سالمندان، از ظرفیت رسانه های عمومی برای آموزش بهره گرفته شود همچنین پویش های آموزشی در مناسبت های مختلف مثل روز سالمند و هفته سلامت انجام شود.
معینی ادامه داد: آموزش به خانواده ها برای آگاهی نسبت به درک روانی سالمند و مشکلات بیولوژیکی و فیزیولوژیکی این قشر، حساس کردن و ایجاد مسئولیت در بین اعضای خانواده و مراقبان نسبت به توجه و محبت به این گروه حساس و آسیب پذیر نیز ضروری به نظر می رسد.
7526/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.