احمد حسین مالمیر عصر چهارشنبه در شورای حفاظت از منابع آب نهاوند افزود: از سال 1388 که نصب کنتورهای هوشمند در سطح شهرستان آغاز شد 45 دستگاه از طریق اعتبارات دولتی خریداری و روی چاههای عمیق نصب شد که با انجام این کار بیش از 13 میلیون و 200 هزار متر مکعب در منابع آب شهرستان صرفه جویی شده است.
وی گفت: پس از این تعداد، 317 کنتور دیگر با همکاری کشاورزان خریداری شده که با توجه به برنامه ریزی انجام شده در چاههای کشاورزی نصب می شود.
مالمیر با بیان اینکه بیشترین اضافه برداشت استان از چاههای کشاورزی مربوط به نهاوند است افزود: برای جلوگیری از افزایش بی رویه آب تمام چاههای مجاز باید پروانه بهینه بهره برداری دریافت کرده و علاوه بر آن نسبت به نصب کنتور حجمی نیز اقدام کنند.
وی ادامه داد: در شهرستان نهاوند یک هزار و 184 حلقه چاه آب مجاز موجود است که 152 حلقه آن مربوط به شرب، 713 حلقه مربوط به کشاورزی و 219 حلقه نیز مربوط به صنعت و خدمات است که مجموع تخلیه آنها بیش از 276 میلیون متر مکعب در سال است.
وی با بیان اینکه افت سالانه منابع آب دشت نهاوند سالانه 49 صدم متر است افزود: از سال 1375 تاکنون میزان افت آب دشت نهاوند 14 و 11 صدم متر بوده است که بر این اساس 260 میلیون متر مکعب از آبهای سطحی کاهش داشته است.
مالمیر گفت: برای جلوگیری از افت منابع آب زیر زمینی 11 راهکار از سوی وزارت نیرو اعلام شده که مهمترین آنها نصب کنتور هوشمند روی چاههای آب مجاز ، مسدود کردن چاههای غیر مجاز و تقویت گشت های بازرسی بوده است.
مدیر امور منابع آب نهاوند افزود: به منظور نظارت بر مصرف منابع آب چاههای مجاز 2 گروه بازرسی تشکیل شده و به صورت مستمر گزارش های میزان آب مصرف شده را رصد می کنند.
مالمیر با بیان اینکه در حال حاضر 573 چاه غیر مجاز در سطح شهرستان وجود داشته که با توجه به احکام قضایی 235 حلقه آن مسدود و پر شده است افزود: در صورت داشتن اعتبار لازم 11 حلقه چاه غیر مجاز دیگر که دارای حکم هستند مسدود شده است.
فرماندار نهاوند نیز گفت: بحث کمبود آب یکی از مسائل مهم در سطح کشور است که برای مقابله با آن باید راهکارهای علمی مورد توجه قرار گیرد .
مراد ناصری افزود: نهاوند به دلیل موقعیت جغرافیایی و کوهستانی بودن یکی از شهرستان های پربارش استان است که امسال در مقایسه با سال گذشته با کاهش باران روبرو بود.
وی با بیان اینکه بیشترین میزان مصرف آب در بخش کشاورزی مربوط به نهاوند است افزود: یکی از راهکارهای مهم برای بهینه سازی و کنترل مصرف آب کشاورزی اولویت دادن به نصب کنتور هوشمند روی چاههای موجود آب است.
ناصری مدیریت و نظارت را از دیگر راهکارهای صرفه جویی در مصرف آب ذکر کرد و افزود: ما در سطح شهرستان یک هزار و 184 چاه مجاز داریم که اگر مصرف آب این تعداد چاه درست مدیریت نشود به یک تهدید تبدیل شده و برای شهرستان مشکل اساسی ایجاد می کند.
وی گفت: در این شهرستان در مجموع یک هزار و 39 کیلومتر کانال های آب کشاورزی وجود دارد که پس از انقلاب تاکنون حدود 230 کیلومتر آنها بتونی شده اند و این یکی از عوامل تهدید منابع آب شهرستان به حساب می آید.
2087/7525
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.