به گزارش ایرنا، آنگاه که در ماه رمضان بر سر سفره های پربرکت افطار و سحر می نشینیم و دستان دعا را برای شکر نعمت های الهی به سوی آسمان بلند می کنیم، باید برای لحظه ای هرچند کوتاه کودکانی را به یاد آوریم که در همسایگی ما هستند و بر سر سفره ای خالی نشسته اند.
کودکانی که چند خانه آن طرف تر از ما زندگی می کنند اما زیر سایه فقر و تنگدستی والدین، شبها سر گرسنه بر بالین می گذارند و روزها را با ضعف ناشی از کمبود غذایی شدید، رنجور و ناتوان می گذرانند.
برکت رمضان آن لحظه ای به اوج می رسد که هر یک از ما جایی هرچند کوچک در کنار سفره افطار و سحر خود برای کودکان مبتلا به سوء تغذیه باز کرده و سهمی هرچند کوچک در رفع کمبودهای غذایی این کودکان داشته باشیم و رسیدگی به حال این افراد را تنها به ارگان های ذیربط واگذار نکنیم.
اگرچه می توان خوشحال بود که موضوع رفع سوءتغذیه کودکان نیازمند زیر 6 سال، از سال 86 با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کمیته امداد امام خمینی(ره) کلید خورده و در قالب طرح هایی همچون 'همسفره' توسط کمیته امداد و در راستای تامین حداقل نیاز غذایی کودکان نیازمند زیر 6 سال کشور که سرپرستان آنها توانایی مالی کافی ندارند، اجرا می شود.
طرح هایی که با توزیع ماهانه بسته های غذایی، سایه حمایتی خود را بر سر این کودکان گسترانیده است؛ اما نباید فراموش کرد که این کافی نیست و هر یک از ما سهم خاص خود را به این کودکان مدیون هستیم.
به گفته معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) استان همدان، در حال حاضر سه هزار و 57 کودک به‌ منظور رفع سوء تغذیه در قالب طرح بهبود تغذیه کودکان زیر پنج سال تحت حمایت این نهاد هستند و در سال گذشته 23میلیارد و 530 میلیون ریال برای این کودکان هزینه شده است.
جعفر هاشمی با بیان اینکه در سال جاری اعتبار تغذیه کودکان زیر پنج سال و مادران باردار و شیرده دارای سوءتغذیه در استان همدان 31 درصد رشد داشته است، گفت: سرانه پرداختی به هر کودک ماهیانه به 92 هزار تومان افزایش ‌یافته است و مددجویان می‌ توانند با مراجعه به فروشگاه‌ های طرف قرارداد کمیته امداد، سبد غذایی خود را دریافت کنند.
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) استان همدان ادامه داد: طرح درمان سوء تغذیه در کودکان زیر 6 سال، با هدف کمک به سلامت جسمی کودکان محروم در حال اجراست.
وی با بیان اینکه اجرای این طرح از اختلال در رشد جسمی و تکامل مغزی این افراد جلوگیری می کند، اظهار داشت: طرح بهبود تغذیه کودکان زیر پنج سال از سوی کمیته امداد برای رفع سوءتغذیه در این قشر و تأمین نیازهای غذایی آن‌ها اجرا می‌شود.
هاشمی اضافه کرد: در حال حاضر 500 کودک پشت نوبت این طرح هستند که امیدواریم با کمک خیران بتوانیم برای حمایت از این کودکان قدم برداریم و کمک گسترده ‌تری به آن‌ ها ارایه بدهیم.
وی با بیان اینکه کودکانی که از سوءتغذیه رنج می ‌برند توسط مرکز بهداشت استان و شهرستان ‌ها شناسایی و به کمیته امداد معرفی می‌ شوند، افزود: نیکوکاران می ‌توانند با مراجعه به کمیته امداد سراسر استان برای کمک به کودکان زیر پنج سال دچار سوءتغذیه مشارکت کنند تا از این طریق بتوانیم به آن‌ها سلامتی را هدیه بدهیم.
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان همدان در مورد نحوه شناسایی این کودکان گفت: پس از انجام پایش کودکان توسط مراکز بهداشتی و درمانی، کودکان دچار سوء تغذیه به کمیته امداد معرفی و سبد غذایی مورد نظر برای آنان تهیه می شود.
هاشمی با بیان اینکه خیران می توانند برای همسفره شدن با این کودکان در تامین این موادغذایی و تهیه سبد و اهدای آن به خانواده ها کمک کنند، افزود: اقلام این سبد توسط اداره تغذیه و مرکز بهداشت استان تعیین می شود.
رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا گفت: شناسایی و حمایت از کودکان زیر 6 سال مبتلا به سوء تغذیه از جمله برنامه های این مرکز است که در کنار برنامه های آموزشی به این طیف از گروهای کمتر برخوردار و آسیب پذیر که اغلب زیر پوشش سازمان های حمایتی نیستند، ارائه می شود.
آرزو کاوه ای افزود: در قالب این برنامه های حمایتی، ماهیانه یک سبد غذایی برای افراد زیر پوشش تعیین شده است و از آنجا که تعداد این سبدها محدود است افراد شناسایی شده پشت نوبت می مانند و وقتی افزایش سهمیه صورت گیرد یا فردی از این چرخه خارج شود، نفرات جدید معرفی می شوند.
وی با بیان اینکه این سبدهای غذایی شامل کودکان و مادران بارداری است که بعد از مشاوره و آموزش های لازم همچنان وضعیت رشد و وزن گیری خوبی ندارند، گفت: امسال برای مادران باردار سهمیه ای در نظر گرفته نشده است اما سهمیه کودکان زیر 6 سال افزایش یافته و قرار است حدود 600 سبد به سهمیه استان همدان افزوده شود.
رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه با تحقق این وعده حدود سه هزار و 500 سبد غذایی در اختیار کودکان زیر 6 سال مبتلا به سوء تغذیه در استان تعلق می گیرد، اظهار داشت: برای هر سبد غذایی مختص کودکان زیر 6 سال اعتباری حدود 450 هزار ریال در نظر گرفته شده است.
کاوه ای درباره نحوه شناسایی کودکان مبتلا به سوء تغذیه و حمایت از آنها گفت: پرونده مراقبت تمام کودکان استان در درمانگاه های شهری و روستایی فعال است و هنگام مراجعه کودکان، قد و وزن آنها توسط مراقبان سلامت با منحنی های رشد استاندارد، ارزیابی می شود.
وی اضافه کرد: اگر کودکی مشکل کم وزنی یا کوتاه قدی داشته باشد و پس از انجام مشاوره مشخص شود که وضعیت مالی خانواده نامطلوب است، این کودکان ابتدا به مرکز بهداشت شهرستان و پس از آن به صورت محرمانه به کمیته امداد معرفی می شوند.
کاوه ای با بیان اینکه وضعیت کودکان مبتلا به سوءتغذیه در استان همدان بهتر از میانگین کشوری است، گفت: در این زمینه تلاش های بسیاری شده است و علاوه بر ارایه سبدهای غذایی به صورت مستمر، هر 6 ماه یک بار روند بهبودی این کودکان ارزیابی می شود.
رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: پس از بهبود روند رشد این کودکان، از آنجا که ممکن است قطع کردن سهمیه، این کودکان را به حالت اول بازگرداند لذا سبد غذایی حداقل برای چهار دوره دیگر تمدید و به صورت مستمر پایش می شوند و می توانند از آموزش ها و مشاوره های تغذیه به صورت رایگان بهره مند شوند.
کاوه ای ادامه داد: وقتی سن این کودکان به 6 سال برسد از پوشش این طرح خارج و به ازای آنها نفرات جدیدی شناسایی و وارد این چرخه حمایتی می شوند.
اینها بخشی از خدمات ارگان های ذیربط برای رفع سوء تغذیه بودن کودکان زیر 6 سال نیازمندی است که به دلیل فقر مالی و تنگدستی خانواده، از هم سن و سالان خود عقب مانده اند و نمی توانند با جسمی سالم و تندرست همپای دوستان خود به بازی و تکاپو بپردازند.
بسیار واضح است که این اقدامات گوشه ای از نیازهای این کودکان را جبران می کند و تنها دستان خیر و نیکوکار است که می تواند درمانگر این کودکان باشد.
چه زیباست اگر در ماه پربرکت رمضان فرصت همدلی را از دست ندهیم و با شرکت در طرح همسفره و واریز کمک های خیرخواهانه، این کودکان را همسفره افطاری های خود کنیم و سهمی هر چند اندک در راستای تامین حداقل نیاز غذایی این کودکان داشته باشیم.
1181/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.