به گزارش ایرنا، علی تعالی روز پنجشنبه در نشست اعضای کارگروه سلامت و امنیت غذایی بیان کرد: متصل نبودن برخی از مناطق مسکونی واقع در حاشیه شهر به شبکه فاضلاب و رها شدن فاضلاب 2 بیمارستان ارتش و آتیه، مهمترین مشکل آلودگی آب این شهرستان است.
وی اضافه کرد: برای ساماندهی پساب فاضلاب همدان اقدام هایی صورت گرفته است اما نیازمند ورود و تذکر جدی شورای تامین برای سرمایه گذاری در این حوزه هستیم.
تعالی گفت: پساب بیمارستان ارتش در منطقه پائین دست واقع در روستای مهدی آباد رها می شود و با وجود لوله گذاری برای هدایت آن اما شاهد شکستن این لوله ها بودیم.
فرماندار همدان افزود: کشاورزان ساکن در مسیر روستای مهدی آباد از این پساب برای آبیاری سبزیجات استفاده می کنند.
تعالی اضافه کرد: رها بودن فاضلاب بیمارستان آتیه نیز موجب گلایمندی شهروندان شده است و امید می رود با توجه به وضعیت ویژه فاضلاب بیمارستان ها، نسبت به ساماندهی این وضعیت اقدامات لازم صورت گیرد.
وی گفت: اقدام های خوبی برای کنترل و جلوگیری از ورود فاضلاب روستای چشین به آب آشامیدنی در حال انجام است.
فرماندار همدان اضافه کرد: مسائل مرتبط با ساماندهی پساب در کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان به خوبی پیگیری شده و نتایج مطلوبی به همراه داشته است.
تعالی مثال زد: تلاش نهادهای مسئول نظیر محیط زیست و بهداشت و درمان در جاده گنجنامه موجب کنترل فاضلاب این مسیر شد.
وی یادآوری کرد: پیشتر فاضلاب واحدهای مستقر در مسیر گنجنامه رها شده بود امام آنها مکلف به نصب مخزن شدند و شهرداری نیز اقدام به بارگیری پساب و تخلیه آن در مکان تعیین شده می کند.
فرماندار همدان گفت: با تلاش های صورت گرفته، سال گذشته روند آبیاری مزارع کشت سبزی با فاضلاب بیش از 11 برابر کاهش داشت و از رقم 195 هکتار به 18 هکتار رسید.
تعالی افزود: برای کنترل آبیاری سبزی با آب فاضلاب مجوز ایجاد 2 حلقه چاه صادر و مجوزهای لازم ارایه شد که درصد بالایی از زمین ها از این طریق آبیاری می شوند.

***شهروندان از مصرف قارچ وحشی پرهیز کنند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این نشست نسبت به مصرف قارچ های وحشی هشدار داد و گفت: تاکنون موردی مبنی بر بستری کردن شهروندی به علت مصرف قارچ سمی در مراکز درمانی این استان گزارش نشده است.
حبیب الله موسوی بهار اظهار داشت: بارش های مناسب فروردین و اردیبهشت امسال موجب فراوانی قارچ در مناطق مختلف همدان شده است.
وی اضافه کرد: پیش بینی می شود مقدار قابل توجهی قارچ از مناطق قابل رشد این گیاه پس از هر نوبت بارندگی برداشت و روانه بازار مصرف شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: با توجه به مسمویت منجر به مرگ شماری از شهروندان در استان مجاور، توصیه می شود شهروندان از مصرف قارچ وحشی به طور جدی پرهیز کنند.
موسوی بهار گفت: تشخیص قارچ ها وحشی سمی و غیر سمی بسیار سخت است بنابراین بهترن راه برای جلوگیری از این نوع مسمویت، مصرف نکردن قارچ های وحشی است.

***روزه داران در طول شب مایعات مصرف کنند
وی با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان توصیه کرد: روزه داران از زمان افطار تا سحر نسبت به مصرف مایعات اقدام کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: روزه داران همچنین از مصرف خوراکی هایی که مواد قندی بالایی دارند همچون زولبیا و بامیه و انگشت پیچ خودداری کنند.
موسوی بهار گفت: طبق فتوای مراجع تقلید، روزه تر برای افراد بیمار پیش بینی شده است به عنوان مثال فرد دارای سنگ کلیه با نظر مجع تقلید می تواند ضمن گرفتن روزه چند نوبت آب مصرف کند.
به گزارش ایرنا، به دلیل مصرف قارچ سمی در یکماه اخیر تاکنون 449 نفر در پنج استان غربی کرمانشاه، کردستان، لرستان، آذربایجان غربی و زنجان مسموم و راهی بیمارستان شده و هشت تن جان باختند.
7526/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.