به گزارش ایرنا شهریور ماه سال گذشته فعالان صدا و سیما به منظور برنامه ریزی برای برگزاری نخستین جشنواره ملی پویانمایی نشستی با اندیشمندان برگزار کردند.
پس از ساعت ها چانه زنی و گفت و شنود، استان همدان به واسطه سابقه ای که در امر تهیه و تولید انیمیشن داشت به عنوان نخستین میزبان این جشنواره ملی انتخاب شد.
نیمه اردیبهشت ماه امسال آیین گشایش و افتتاحیه نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران با حضور هنرمندان و مسئولان صدا و سیما در همدان برگزار و به صورت زنده از چند شبکه ملی پخش شد.
هر یک از سخنرانان به گونه ای از مواهب و مزایای این هنر سخن به میان آوردند و نقش این هنر در شکل گیری شخصیت انسان و فرهنگ یک جامعه را عنوان کردند.
بیشتر سخنرانان و کارشناسان آگاه به مسائل فرهنگی بر این عقیده اند که هنر بهترین ابزار برای انتقال هر گونه پیامی است و این مزیت برگرفته از ظرافت و محبوبیت هنر در بین جوامع بشری است.
این هنر مهم و تاثیرگذار در چند دهه گذشته بسیار مورد توجه مخاطبان بوده به گونه ای که بسیاری از هنرمندان با توجه به ذائقه مخاطب اقدام به تهیه و تولید آثار پویانمایی متنوعی کردند.
شخصیت های کارتونی به جزیی از زندگی روزمره کودکان و نوجوانان تبدیل شده تا جایی که بیشتر مواقع حرکات و رفتار کودکان برگرفته از نوع رفتار شخصیت های انیمیشن است.
تاثیر گذاری عمیق و فراوانی مخاطب انیمیشن، زمینه را برای سو استفاده غربی ها نیز فراهم کرده و آنها از این بستر به صورت نرم و خزنده برای انتقال مفاهیم و ارزش های ضد دینی و فرهنگی بهره گرفته اند.
با وجود راه اندازی بیش از 250 شبکه فارسی زبان و تولید فیلم های سینمایی برای هجمه به فرهنگ ایران، نسل جدید انیمیشن ها نیز برخلاف گذشته با مضامین ضد دینی و رویکرد سیاسی انتقادی بروز و ظهور یافته تا از این طریق بتوانند ارزش های غربی را به عنوان ارزش برتر و ناجی جهان معرفی کنند.
هم اینک شخصیت های کارتونی با زندگی رومزه کودکان و نوجوانان گره خورده اند و کودکان در خرید لوازم به تصاویر روی لباس یا نوشت افزار توجه دارند تا خرید لوازم منقش به تصویر شخصیت کارتونی محبوبشان را از والدین مطالبه کنند.
سرعت شتابان ورود شخصیت های کارتونی به زندگی شخصی کودکان و نوجوانان را می توان به تعبیری قرار گرفتن فرهنگ عمومی در خدمت انیمیشن تفسیر کرد.
البته بزرگسالان نیز از این قاعده مستثنی نبوده تا جایی که معاون استان های رسانه ملی در آیین اختتامیه جشنواره پویانمایی در همدان عنوان کرد 'زین الدین زیدان' بازیکن سرشناس و مسلمان فرانسوی شخصیت کارتونی سوباسا را الگو خود قرار داده و سعی در دستیابی به ویژگی های این شخصیت داشت.
به طور حتم نباید اجازه داد عرصه فرهنگ و هنر دستخوش تولیدات ناپاک و وارداتی غربی ها قرار گیرد بنابراین باید در برابر این جریان رسانه ای محکم ایستاد.
یکی از مهمترین برنامه ها برای جریان عقب ماندگی در حوزه پویانمایی، حمایت مالی و فراهم کردن زمینه ورود جوانان مستعد و توانمند در تولید انیمیشن است.
پویایی هنر صنعت انیمیشن نیازمند بازنگری در سیاست های گذشته و ایجاد فضای رقابتی سالم و سازنده بین سازمان های رسانه ای و هنری، برنامه سازان و هنرمندان فعال در بخش خصوصی است.
سهم بیش از 70 درصدی بخش خصوصی در آثار راه یافته به نخستین جشنواره پویانمایی بیانگر آمادگی هنرمندان برای شتاب دهی به تولید و توزیع پویانمایی ایرانی - اسلامی است بنابراین برای دستیابی به هدف ترسیم شده ابتدا باید مطالبات و دغدغه ها این قشر را شنید.
دغدغه هایی که انباشته شدن آنها در طول سالیان گذشته صدای پیشکسوت آموزش انیمیشن را درآورد و او با لحنی حاکی از گلایه در آیین افتتاحیه جشنواره پرده از برخی کج رفتاری ها، برخوردهای نامناسب و حمایت نکردن ها برداشت ، مسائلی که موجب کاهش پرشمار فعالان در حوزه انیمیشن و روگردانی هنرمندان از هنر پویانمایی شده است.
به طور یقین صبوری و شکیبایی، وجود عشق به کار، تعهد، استمرار و درگیر بودن به کار اجرایی، موجب دلگرمی اندک انیماتورها و حضور هر چند کم تعداد این افراد در عرصه انیمیشن شده است.
با این حال راه پر پیچ و خم پیش روی پویانمایی و موانع و تنگناهایی نظیر پرداخت نکردن دستمزد، مدت ها است که بسیاری از هنرمندان را از این هنر صنعت روگردان کرده است.
امید است برگزاری نخستین جشنواره ملی پویانمایی ایران به میزبانی همدان زمینه ای برای دیده شدن انیماتورها، پایان دادن به شرایط طاقت فرسای فعالیت در این حوزه، پرداخت به موقع حق و حقوق و پهن کردن فرش قرمزی زیر پای این هنرمندان شود تا شاهد تولیدات فاخر هنرمندان انیمیشن این سرزمین با رویکرد ایرانی اسلامی باشیم.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.