به گزارش ایرنا، سعید توکلیان شنبه شب در حاشیه آیین افتتاحیه نخستین جشنواره ملی انیمیشن ایران در همدان بیان کرد: چهار مولفه عشق به کار، تعهد، استمرار و درگیر بودن به کار اجرایی، موجب دلگرمی انیماتورها شده است.
وی اضافه کرد: با توجه به روند و پروسه پیش بینی شده برای تولید انیمیشن، تنها عده ای صبوری و شکیبایی کرده و برای ماندگاری در این مسیر مشقت های فراوانی را متحمل شدند.
این استاد حوزه انیمیشن ادامه داد: حضور و فعالیت این افراد در شرایط طاقت فرسای یاد شده، برگزاری جشنواره ملی پویانمایی در همدان را ممکن کرده است.
توکلیان تاکید کرد: با گذر زمان به خاطر مشکلات اقتصادی و فرهنگی پیش روی فعالان در حوزه پویانمایی، اندک اندک از جمعیت تولید کنندگان انیمیشن کاسته می شود.
وی گفت: استان همدان قطب تولید انیمیشن کشور است و مفتخریم بخشی از هنرمندان این حرفه از افراد بومی این منطقه هستند.
پیشکسوت آموزش انیمیشن در ایران یادآوری کرد: در گذشته از همدان به عنوان خانه انیمیشن یاد می شد اما به علت کج رفتاری ها بسیاری از هنرمندان از این جمع خارج شدند.
توکلیان افزود: با نگاهی به سابقه تولید انیمیشن، به یاد تلاش های صورت گرفته برای ایجاد ساختمان استودیوهای مختلف می افتیم و از معاون امور استان های صدا و سیما درخواست داریم آخرین وضعیت این ساختمان را پیگیری کند.
وی گفت: فعالان در عرصه انیمیشن همانند سینماگران فرش قرمز ندارند بنابراین انیماتورها که عامل برگزاری جشنواره پویانمایی تلویزیونی هستند هیچگاه دیده نمی شوند.
پیشکسوت آموزش انیمیشن در ایران اضافه کرد: وضع اقتصادی حوزه انیمیشن و تولید این نوع برنامه ها مناسب نیست بنابراین برای ماندگاری در این حرفه باید بسیار سخت فعالیت کرد.
توکلیان تاکید کرد: یک هزار 500 نفر عضو انجمن فیلم سازان ایران هستند که شرکت و محل فعالیت عده ای از این افراد بسته شده است.
وی اضافه کرد: همچنین حق و حقوق شماری از این افراد توسط سازمان صدا و سیما پرداخت نشده است با این وجود هنرمندان تولیدات فاخری را برای این جشنواره آماده کردند.
پیشکسوت آموزش انیمیشن کشورمان ادامه داد: هیچیک از ما خبر نداریم تولیدکنندگانی که در این برنامه حضور دارند برای عبور از موانع و تنگناها چه میزان صبوری و شکیبایی کردند.
توکلیان با عنوان اینکه برای نگهداشت تولید کنندگان انیمیشن باید تلاش کرد، افزود: خیلی از هنرمندان بیکار هستند و قراردادی ندارند، دفاتر آنها را بسته است و به خاطر مسائل مالی از همسرانشان جدا شده اند.
وی گفت: مسئولان رسانه ملی می دانند که اتاق فکر در حوزه هنر انیمیشن کم داریم در حالیکه دانشجویان مستعد و انیماتور توانمند و علاقه مند فراوان در کشور وجود دارد.
وی تاکید کرد: آمارهای صدا و سیما توسط گروه پژوهش رسانه ملی انجام می شود در حالیکه باید یک سازمان خصوصی در بیرون سازمان اقدام به انجام اینگونه پژوهش ها و نظر سنجی ها کند.
پیشکسوت آموزش انیمیشن در ایران افزود: سازمان های خصوصی باید با انجام تحقیق، آمار درستی از میزان بازدید از تلویزیون ارائه دهند تا علت گرایش یا نبود گرایش به فیلم های تلویزیونی، آسیب و ها و خطاها شناسایی و رفع شود.
توکلیان ادامه داد: در 36 سال گذشته به تمامی گزارش هایی که بخش داوری جشنواره ها ارائه کرده اند هیچ کس رجوع نکرده است در حالیکه این گزارش ها راهکاهای صحیح برای ادامه راه را ارائه کرده اند.
نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران در همدان از 15 اردیبهشت آغاز شده و تا سه روز ادامه دارد.
7526/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.