به گزارش ایرنا مدارس مکان های مقدسی هستند که نقطه آغاز علم آموزی هر فرد در جامعه محسوب می شوند و ارتقای سطح سواد دانش آموزان و تربیت و پرورش نسل آینده در محیطی ایمن و پاک را برعهده دارند و در این میان مدارس غیردولتی با هدف افزایش کیفیت آموزش، ارضای نیازهای متنوع مردم و فراگیران، ایجاد و تنوع در محتوا و خدمات آموزشی، تنوع در روش‌های عرضه مطالب، کاهش فشارهای ناشی از انتظار مردم از دولت و استحکام بیشتر نظام آموزش و پرورش شکل گرفت.
مدارس غیرانتفاعی براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی به طور رسمی از سال تحصیلی 69-1368 با مشارکت های مردمی آغاز به کار کرد تا بتواند بخشی از سنگینی وظیفه تعلیم و تربیت را بر دوش بکشد و از تراکم دانش آموزان در مدارس دولتی بکاهد.
اگرچه جامعه امروز به فعالیت مدارس غیردولتی نیازمند است اما نباید از نظارت همه جانبه بر عملکرد این مدارس و به خصوص ایمنی فضاهای آموزشی آن غافل شد این نظارت ها با توجه به حساسیت خانواده ها باید به حدی برسد که اگر یک مدرسه غیر انتفاعی خدمات با کیفیت و ارائه خدمت نکند و فضایی ایمن و مستحکم برای دانش آموز فراهم نیاورد محکوم به شکست و تعطیلی باشد.
امروزه نه تنها نظارت بر کیفیت آموزشی مدارس غیردولتی بلکه یافتن مکانی مناسب برای استقرار این مدارس به یکی از چالش های متولیان امر تبدیل شده است و اهمیت این موضوع در مدارس استان همدان موجب شد استحکام بخشی بنای مدارس غیر انتفاعی، دستور کار اصلی شورای آموزش و پرورش این استان را به خود اختصاص دهد.
مدیرکل آموزش و پرورش همدان روز چهارشنبه در این نشست گفت: در سال 92 در ابتدای دولت یازدهم تعداد مدارس غیردولتی در استان همدان معادل پنج درصد مدارس موجود بود که امروز این آمار به 8.42 درصد مدارس استان رسیده است.
محمد پورداود افزود: در حال حاضر از مجموع 266 هزارو 860 هزار دانش آموز استان 8.42 درصد دانش آموزان استان معادل 22 هزارو 461 دانش آموز در مدارس غیر دولتی استان مشغول تحصیل هستند.
مدیرکل تعمیر، تجهیز و نوسازی مدارس استان همدان نیز گفت: مدارس غیرانتفاعی از جنبه ایجاد اشتغال و ایجاد فضاهای آموزشی کمک حال دولت بوده و در ارتقا و پیشرفت علمی دانش آموزان موثر هستند.
فرزاد تیموری افزود: در سال 93 اعلام شد که 6 درصد مدارس استان همدان ، غیردولتی هستند در حالی که متوسط کشوری در آن زمان 11 درصد بود و امروز متوسط کشوری 10 درصد است و استان همدان با 2.43 درصد رشد در این زمینه به آمار قابل قبولی رسیده است و این نشان می دهد اقدامات انجام شده در راستای توسعه فعالیت مدارس غیر دولتی بوده است.
وی مشکلات استحکام بنا را از چالش های کسب تاییدیه های مدارس غیر انتفاعی استان برشمرد و گفت: در حال حاضر بیشترین تعداد مدارس غیر دولتی استان در شهرهای همدان، ملایر و نهاوند مستقر است و از آنجا که ساختمان های جدید در شهرها به صورت آپارتمانی احداث می شوند اجاره یک ساختمان حیاط دار ویلایی نوساز برای مدارس غیر انتفاعی مشکل شده و ساختمان های ویلایی قدیمی نیز مشکل استحکام بنا دارند و این امر فعالیت مدارس غیرانتفاعی را با چالش مواجه کرده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان نیز گفت: بر اساس قانون اساسی، آموزش رایگان و ایجاد فرصت برابر برای بهره مندی از سیستم آموزشی یک اصل است لذا باید امکانات را در جهت افزایش کیفی و کمی مدارس دولتی بسیج کنیم.
سعید شاهرخی افزود: با این وجود، مجموعه شرایط و قوانین و مقررات کشور یک فرصتی را به وجود آورده است تا با استفاده از بخش خصوصی و افراد علاقه مندی که عمده آن ها افراد فرهنگی و فرهیخته هستند مدارس غیر انتفاعی ایجاد شود.
وی ادامه داد: باید به فعالیت مدارس غیر انتفاعی به عنوان یک فرصت نگاه و در چارچوب قانون و ضوابط اجرایی از فعالیت این مدارس حمایت کرد.
وی اضافه کرد: اقبال اقشار مختلف مردم به ثبت نام دانش آموزان خود در مدارس غیر انتفاعی و ارائه خدمات فوق برنامه در این مدارس از جمله دلایلی است که توجه ویژه مسئولان به ادامه فعالیت مدارس غیرانتفاعی را می طلبد و مسئولیت ما را سنگین تر می کند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان تاکید کرد: با این وجود نباید تنها به دنبال رشد کمی این مدارس باشیم بلکه باید از لحاظ کیفیت آموزشی و استحکام فضا نیز نظارت کافی داشته باشیم.
شاهرخی گفت: وقتی دانش آموزی شهریه می دهد و به این مدارس می رود باید آموزش های استانداردی دریافت کند و نباید زمینه ارائه خدمات ضعیف در این مدارس به وجود بیاید.
وی در خصوص مشکلات استحکام بخشی فضاهای آموزشی مدارس غیر انتفاعی استان نیز گفت:این مشکلات قابل درک است اما به هیچ عنوان اجازه نمی دهیم به خاطر این گونه مشکلات، مدارس در فضاهای آپارتمانی یا فضاهای فاقد استحکام فعالیت کنند و باید در همه فضاهای آموزشی ، استانداردها رعایت شود و متناسب با تعداد دانش آموزان فضای لازم برای تحرک و فعالیت دانش آموزان وجود داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه استحکام بنای مدارس غیر انتفاعی باید توسط مهندسان ذی صلاح دارای مجوز سازمان نظام مهندسی تایید شود گفت: موسسان مدارس غیر دولتی بار مهمی را از دوش دولت برداشته اند و زحمت اشتغالزایی را به دوش گرفتند که قابل تقدیر است.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اصل در قانون جمهوری اسلامی بر پایه ایجاد مدارس دولتی است و نظام جمهوری اسلامی موظف است برای آحاد ملت ایران مدرسه بسازد و معلم استخدام کند.
حمیدرضا حاجی بابایی افزود: اگر کسی بخواهد مدرسه غیردولتی تاسیس کند ، دولت باید با تمام توان به او کمک کند اما فعالیت این مدارس نباید به شکلی باشد که والدین مجبور شوند دانش آموزان خود را به مدارس غیر دولتی بفرستند.
وی اظهار کرد: گرانقیمت ترین سرمایه هر خانواده دانش آموز آن خانواده است لذا به هیچ مدرسه دولتی یا غیر دولتی غیر مستحکم و نا ایمنی اجازه فعالیت داده نمی شود.
به گزارش ایرنا، بیش از 264 هزار دانش‌آموز در 19 شهرستان، ناحیه و منطقه استان همدان در 2 هزار و 594 مدرسه تحصیل می ‌کنند و 31 درصد از دانش آموزان استان در مناطق روستایی و 69 درصد در مناطق شهری مشغول به تحصیل هستند.
1181/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.