به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی آبفای استان همدان، حمیدرضا نیکداد درباره بارندگی روزهای اخیر و آبگرفتگی در برخی از منازل از طریق فاضلاب، اظهار کرد: این شرکت بر اساس چارچوب سازمانی وظیفه جمع‌آوری فاضلاب را دارد و مراحل تصفیه فاضلاب در تصفیه ‌خانه انجام می‌شود.
وی ادامه داد: پساب خروجی از تصفیه‌خانه فاضلاب در کشاورزی، صنعت و تامین منابع آب زیرزمینی استفاده می‌شود.
وی با بیان اینکه توزیع آب و جمع ‌آوری فاضلاب از منازل تا تصفیه خانه فاضلاب بر عهده شرکت است، یادآور شد: تولید آب با شرکت آب منطقه‌ای است اما توزیع آب بهداشتی بر عهده شرکت آب و فاضلاب است تا به مرحله تصفیه خانه فاضلاب برسد که در نهایت نیز پساب فاضلاب در اختیار شرکت آب منطقه‌ای گذاشته می‌شود.
معاون بهره ‌برداری آب و فاضلاب استان همدان خاطرنشان کرد: شهر همدان از دیرباز دارای شبکه سنتی جمع‌آوری فاضلاب بوده و مردم آن از قدیم با بهداشت آب آشنا بودند به طوری که همدان از شهرهای تمیز کشور است.

** شهرداری مسئول جمع‌آوری آب‌های سطحی است
نیکداد با بیان اینکه از 770 کیلومتر شبکه جمع‌ آوری فاضلاب بخشی سنتی و بخشی مدرن است، افزود: از سال 81 مطالعات ایجاد شبکه فاضلاب همدان آغاز شد و یکی از شرکت‌های مهندسی شبکه مدرنی را طراحی کردند که سالانه به تناسب اعتبارات اختصاصی این شبکه ادامه یافت.
وی با تاکید بر اینکه تاکنون 50 درصد از شبکه ‌های طراحی شده، اجرایی شده است، بیان کرد: در سال‌های بعد متناسب با اعتباراتی که در اختیار قرار می‌گیرد، 50 درصد مابقی نیز انجام خواهد شد.
وی درباره وضعیت آبگرفتگی فاضلاب منازل نیز گفت: در طراحی شبکه فاضلاب همدان مسئولیت جمع‌آوری و انتقال با شرکت آبفا بوده، اما جمع‌ آوری آب‌های سطحی با شهرداری است.
معاون بهره‌ برداری آب و فاضلاب استان همدان با تاکید بر اینکه شبکه فاضلاب بر اساس دبی فاضلاب طراحی شده و به تصفیه‌ خانه انتقال می‌یابد، گفت: بر این اساس اگر بار اضافی همچون بارندگی‌ها وارد شبکه شود، شبکه فاضلاب دچار مشکل می شود.

** تعویض شبکه فاضلاب شهرک مدنی به زودی انجام می‌شود
وی با اشاره به اینکه ورود آب باران به فاضلاب موجب آلودگی آن می‌شود، گفت: برای اینکه بتوان از آب‌های سطحی استفاده صحیحی کرد، باید از ورود آن به فاضلاب جلوگیری شود که شهرداری به دنبال ایجاد شبکه مجزا برای آن است.
نیکداد با بیان اینکه طرح شبکه جمع ‌آوری آب‌های سطحی همدان مصوب شده و قسمت‌هایی نیز اجرا شده است، گفت: باید آب‌های سطحی از سوی شهرداری جمع‌آوری شود تا بتوان از آب‌های سطحی به عنوان یک آب سالم استفاده کرد.
وی درباره پس زدگی و آبگرفتگی در برخی منازل شهرک شهید مدنی، یادآور شد: این منطقه بر عهده شرکت آبفاست زیرا قطر شبکه‌های فاضلاب این شهرک قدیمی است که اگر قطر لوله مناسب نباشد در برنامه تعویض قرار دارد.
معاون بهره‌ برداری آب و فاضلاب استان همدان اضافه کرد: شبکه فاضلاب شهرک شهید مدنی و زمین شهری در برنامه تعویض قرار دارد و به زودی در یک ماه آینده شبکه جدید جایگزین می‌شود.
وی مسئولیت آبگرفتگی در پل‌های زیرگذر سطح شهر، خیابان چمران، میدان شیرسنگی و مقابل بیمارستان بعثت را به عهده شهرداری دانست و گفت: شهرداری باید با ایجاد شبکه‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی مانع از ورود آنها به شبکه فاضلاب شود.
بر اساس آخرین آمارها جمعیت شهری استان همدان یک میلیون و 97 هزار نفر است که 100 درصد آن زیر پوشش خدمات این شرکت هستند.
775 هزار نفر از جمعیت شهری استان همدان با واگذاری اشتراک برای 276 هزار مشترک زیر پوشش فاضلاب استان قرار دارد و طول شبکه جمع آوری فاضلاب در استان یک هزار و 377 کیلومتر و طول خطوط انتقال فاضلاب 59 کیلومتر است.
2087/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.