حمید خزایی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به دلیل شرایط اقلیمی ویژه، میزان جنگل طبیعی دست کاشت و اراضی جنگلی در این استان پایین بوده و رقم آن با وجود طرح های مستمر غنی سازی و کاشت نهال از 43 هزار هکتار فراتر نرفته است.
وی اظهار کرد: چهار هزار و 307 هکتار از جنگل های همدان از نوع دست کاشت، یک هزار و 530 هکتار جنگل مشارکتی، یک هزار و 441 هکتار جنگل طبیعی و 35 هزار و 176 هکتار نیز اراضی جنگلی است.
خزایی یادآورشد: اگر سطح تاج پوشش جنگل در هکتار یک تا پنج درصد باشد این مناطق را اراضی جنگلی و چنانچه سطح تاج پوشش بیشتر از پنج درصد باشد این منطقه را جنگل می نامند.
رئیس اداره جنگل کاری منابع طبیعی همدان با اشاره به وجود پنج دسته مناطق پوشش گیاهی گفت: جنگل های همدان در طبقه بندی های صورت گرفته از نوع زاگرسی و قسمتی کوچک در منطقه فامنین از نوع ایران تورانی است.
وی همچنین از وجود چهار پارک جنگلی در سطح استان همدان خبر داد و افزود: پارک جنگلی میرزا کوچک خان در ملایر، پارک حیدره در همدان، پارک زائر در اسدآباد و پارک تپه ابوذر در نهاوند سهم بسزایی در سرسبزی همدان دارد.
خزایی، غنی سازی جنگل ها را از وظایف مهم منابع طبیعی دانست و اضافه کرد: در این راستا سال گذشته 60 هکتار نهال با هدف افزایش تراکم درختان توزیع شده است.
وی در ادامه با اشاره به قرار گرفتن همدان در مسیر استان های غربی کشور و بازدید سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی از این منطقه گفت: با ادامه جنگل کاری می توان به رشد سرانه فضای سبز، ارتقای پایدار محیط زیست، حفظ منابع آب و خاک و جذب گردشگر بیشتر و توسعه اکوتوریسم امیدوار بود.
رئیس اداره جنگل کاری منابع طبیعی همدان تغییر اقلیم را مهمترین عامل تهدید کننده اراضی جنگلی همدان عنوان کرد و افزود: خشکسالی و تغییربارش از برف به باران درزنده مانی و زادآوری جنگل بسیار اثر گذار است.
13 درصد سرانه فضای سبز کشور در استان همدان قرار دارد.
میانگین کشوری سرانه فضای سبز کشور یک هزار و 700 متر مربع است و این رقم در دنیا هشت هزار متر مربع است.
7527/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.