به گزارش ایرنا مسعود شمس بخش روز چهارشنبه در آیین تکریم و معارفه سرپرست دانشگاه ملایر با بیان اینکه باید مقدمات و زیرساخت های جذب این فاینانس را فراهم کرده و یک خط فاینانس باز کنیم افزود: اگر بتوانیم این وام را جذب کنیم، به طور قطع تغییرات جدی در تجهیز آزمایشگاه های دانشگاه های کشور رخ می دهد.
وی با بیان اینکه سال گذشته سال مالی بسیار سختی داشتیم، بیان کرد: تا بهمن ماه سال 96 دانشگاه های کشور حدود 70 درصد از تخصیص خود را گرفته بودند و بدون استثنا همه دانشگاه ها بدهکار بودند.
شمس بخش ادامه داد: با تلاش دانشگاه های کشور و پیگیری های وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، 100 درصد اعتباراتی که برای دانشگاه ها در نظر گرفته شده بود، تخصیص یافت و این امر موجب شد دانشگاه ها تمام یا بخشی از بدهی های خود را پرداخت کنند.
وی با تاکید بر اینکه دانشگاه ها باید انضباط مالی را در سرلوحه کاری خود قرار دهند، افزود: راه آینده دانشگاه باید حرکت به سمت حل مسائل و مشکلات جامعه باشد و به سمت نسل سوم و چهارم شدن بروند که باید مقتضیات آن نیز فراهم شود.
مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خدمت در نظام مقدس جمهوری اسلامی را یک فرصت دانست و با اشاره به رشد دانشگاه بعد از پیروزی انقلاب گفت: کل دانشجویان کشور در سال 85 از 175 هزار تن، امروز به بیش از چهار میلیون و 200 هزار تن رسیده است.
شمس بخش ابراز کرد: جمعیت کشور از 36 میلیون تن، هم اکنون بیش از 2 برابر شده است، در حالیکه جمعیت دانشجویی 25 برابر شده و این رشد نشان دهنده اهتمام انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران به علم، دانش، فرهیختگی و رشد جامعه و جوانان است.
وی خاطرنشان کرد: این رشد یک افتخار برای کشور ایران است، اما این رشد کمی امروز مورد نیاز نیست و باید این رشد کمی را تعمیق بخشیده و به سمت ارتقای کیفی در دانشگاه ها بپردازیم.

**سابقه آموزش عالی مدرن در ایران 85 سال است
شمس بخش با تشریح تاریخچه طولانی ایجاد دانشگاه در ایران و وجود دانشگاه های کیفی در کشور بیان کرد: دانشگاه مدرن در ایران از سال 1313 ایجاد شده و سابقه آموزش عالی مدرن در این کشور 85 سال است.
وی با بیان اینکه نسل های آموزش عالی نیازمند یک دوره تکاملی است، تاکید کرد: با توجه به اینکه آموزش عالی در ایران جوان است، باید یک تکامل رخ دهد و یک مسیر در دانشگاه ها طی شود، همانگونه که در دنیا این دوره تکاملی طی شده است.
مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: با سابقه 85 سال نمی توانیم این مسیر را طی کنیم، بلکه باید دانشگاه ها رشد و نمو کرده و تجربه پیدا کنند.
شمس بخش در عین حال حرکت دانشگاه ها به سمت حل مسائل و مشکلات جامعه را یک ضرورت برشمرد و گفت: دانشگاه ها باید جامعه پرداز باشند و برای تاثیرگذاری در جامعه یک نقشه راه، برنامه راهبردی داشته باشند.
وی تاکید کرد: ماموریت در دانشگاه های کشور باید تعریف شده و مزیت های نسبی هر منطقه مشخص و بر اساس آن فعالیت ها جهت دار شود.
شمس بخش گفت: تمامی اعضای هیات علمی دانشگاه ها باید در مسیر ماموریت ها و برنامه های راهبردی دانشگاه ها حرکت کرده و تحقیقات و پژوهش های خود را در این راستا معطوف کنند.
وی ابراز امیدواری کرد: در این دوره از آموزش عالی بتوانیم یک تغییر جهشی در این مقطع ایجاد کنیم و آموزش عالی را به سمت حل معضل و مشکل جامعه پیش ببریم.
مدیر کل دفتر وزارتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین تاسیس پژوهشکده انگور و کشمش در دانشگاه ملایر را خدمت بزرگی برای منطقه و کشور دانست و افزود: این پژوهشکده باید در راستای حل مشکلات انگور و کشمش در این منطقه حرکت کند و در 10 سال دیگر در سال 1407 باید محصول انگور، کیفیت و کمیت آن در واحد سطح تغییر کرده باشد.
به گزارش ایرنا، شمس بخش بیان کرد: دانشگاه ملایر می تواند علاوه بر مسائل منطقه به مسائل دنیا و کشور نیز بپردازد، چراکه دانشگاه یک نهاد علمی و ملی است.
وی تاکید کرد: مسئولان این شهرستان باید دغدغه دانشگاه و پژوهشکده انگور و کشمش را داشته باشند و جامعه شناسان و متخصصان امور اجتماعی باید به معضلات شهر ملایر بپردازند و راه حل ارائه دهند.
در این آیین از زحمات منوچهر بابایی پور تقدیر و طی حکمی از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری 'محمد ملکی' به عنوان سرپرست دانشگاه منصوب شد.
دانشگاه ملایر بیش از 6 هزار دانشجو دارد و در چهار کیلومتری محور ملایر به اراک واقع شده است.
7528/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.