مهدی صفی خانی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: برنامه های بلند مدت محیط زیست همدان شامل آبرسانی به مناطق حفاظت شده، تامین منابع ثابت آب، کپه کاری و همکاری با منابع طبیعی برای اجرای طرح آبخیزداری است.
وی با بیان اینکه اجرای طرح های بلند مدت منوط به تخصیص اعتبار است اضافه کرد: آبرسانی مصنوعی در 2 منطقه حفاظت شده لشگردر ملایر و خانگرمز تویسرکان انجام شده و هم اینک آب از پایین دست به مناطق سخت گذر و ارتفاعات هدایت می شود.
صفی خانی افزود: آبرسانی به نقاط سخت گذر در صورت تامین اعتبار مورد نیاز در دیگر مناطق حفاظت شده این استان نیز انجام می شود.
وی ادامه داد: با توجه به کاهش نزولات جوی و احتمال بروز خشکسالی، این اداره کل برای تامین آب و علوفه مورد نیاز گونه های جانوری پیش بینی های لازم را انجام داده است.
وی اظهار کرد: همدان دارای 6 منطقه حفاظت شده با تنوع گونه های زیستی است که ادامه حیات این گونه ها نیازمند تامین نیازهای های اصلی شامل آب و غذا است.
معاون محیط زیست طبیعی محیط زیست همدان افزود: تداوم خشکسالی، گونه های مختلف جانوری را در تامین آب و علوفه به لحاظ طبیعی با مشکلاتی مواجه می کند.
صفی خانی ادامه داد: شمار چشمه های موجود در مناطق حفاظت شده پیشتر شناسایی شده بودند که مجدد بازنگری در این باره صورت گرفت.
وی افزود: میزان دبی آب چشمه ها و رودخانه ها و نوسانات آبی آنها بررسی شد و در صورت خشک شدن جایگزینی برای آنها پیش بینی شده است.
وی اضافه کرد: آبشخور موقت برای هنگام بروز خشکسالی پیش بینی و در مجاورت چشمه ها نصب شده است تا هنگام خشکسالی، وحوش برای تامین آب با مشکل مواجه نشوند.
معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان ادامه داد: طرح هایی در گذشته برای مقابله با آتش سوزی در مناطق حفاظت شده انجام شده که این تجهیزات با تغییر رویکرد و استفاده 2 منظوره برای مقابله با خشکسالی نیز بهره گرفته می شود.
صفی خانی ادامه داد: برای آمادگی در برابر خشکسالی، چند حلقه چاه در مکان های مورد نیاز حفر می شود و با آبرسانی از نزدیک ترین محل ممکن به مناطق حفاظت شده از خسارت به منابع آبی پیشگیری می شود.
طبق گزارش هواشناسی همدان، میزان بارندگی سال زراعی (اول مهرماه تا پایان سال 96) در استان همدان نسبت به میانگین بلند مدت 55 درصد کاهش یافته است.
به علت کاهش بارندگی در سال زراعی امسال استان همدان رتبه 12 کشور را از نظر میزان بارندگی به خود اختصاص داده است.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.