حبیب مومیوند روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: نشست بررسی مشکلات بخش کشاورزی و سرشاخه زنی درختان گردو تویسرکان با اولویت طرح سرشاخه کاری گردو و اصلاح باغ ها، توسعه گلخانه ها، اصلاح الگوی کشت، ایجاد باغ در اراضی شیبدار و ملی با هدف اشتغالزایی و توسعه آبیاری مدرن و کم فشار برای باغ ها تشکیل شد.
وی با بیان اینکه این شهرستان مهمترین قطب تولید گردو در کشور است افزود: اصلاح سه هزار هکتار از باغ های گردوی تویسرکان در دستور کار قرار دارد که در مرحله اول، این طرح در 300 هکتار باغ گردو در دست اجرا است.
مومیوند ادامه داد: گردوی تویسرکان به عنوان یک برند و نشان ویژه جغرافیایی در سراسر کشور شناخته شده است و باید بهره وری حداکثری از آن ایجاد شود.
وی گفت: اکنون کمبود منابع آب های زیر زمینی یک مشکل و تهدید برای حوزه کشاورزی و باغداری به حساب می آید که راهکار مدیریت این بحران اجرای طرح تجمیع منابع آب و سامان دهی به نظام آبیاری است.
به گفته مومیوند اصلاح باغ های گردو و ایجاد باغ های نمونه علمی در این بخش موجب اقتصادی شدن باغ های گردو، ایجاد امکان برای انجام کارهایی مانند سرشاخه کاری و مکانیزاسیون باغی، تولید بیشتر ثروت و جلوگیری از تلفات جانی برای برداشت گردو می شود.
وی به دیگر اقدامات صورت گرفته در سال گذشته جهت حفظ برند گردو و پایتخت گردو شدن تویسرکان اشاره کرد و افزود: ثبت نشان جغرافیایی گردوی تویسرکان، آموزش پیوندزنی به جوانان، اصلاح ژنوتیپ مقاوم گردو در مقابل سرمازدگی، شروع بکار نهالستان گلخانه ای و باغ مادری مدرن در مراد آباد، تامین بودجه مناسب سال گذشته برای اجرای طرح از منابع ملی و شهرستانی، تشکیل جلسات منظم بررسی مشکلات، بازدید میدانی از اجرای کارها، انجام لوله گذاری خطوط انتقال آب باغ ها از جمله این اقدامات است.
تویسرکان با داشتن بیش از پنج هزار و 500 هکتار باغ گردو و تولید این محصول با مرغوبیتی در مقیاس جهانی، پایتخت گردوی ایران نام گرفته است.
تویسرکان در 90 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.
7523/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.