جمشید نوروزی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این امر نشان می دهد که در عمل از منابع آب های زیرزمینی زیاد استفاده می کنیم و در یک بحران شدید و تنش آبی هستیم.
وی خاطرنشان کرد: طی 16 سال گذشته حدود 10 تا 15 متر افت سطح ایستابی آب های زیرزمینی در منطقه ملایر داشتیم که اگر این روند ادامه پیدا کند، با یک بحران جدی مواجه می شویم.
وی افزود: طبق استانداردهای جهانی اگر 40 درصد از منابع آب تجدید شونده را استفاده کنیم، در تنش آبی قرار داریم، این در حالیست که این رقم در دشت ملایر بیش از 100 درصد است.
نوروزی بیان کرد: با این وجود ما یک بحران شدید را پشت سر می گذاریم و در تلاش هستیم از راه های کنترل اضافه برداشت ها، نصب کنتورهای هوشمند در چاه های مجاز و جلوگیری از حفر و بهره برداری چاه های غیر مجاز، آب موجود را حفظ کنیم.
وی گفت: در همین راستا طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی به عنوان مهمترین طرح وزارت نیرو در بخش آب در دست اجرا است و 2 طرح نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه های مجاز و جلوگیری از حفر چاه های غیر مجاز و حرکت به سمت انسداد این چاه ها را در دست اجرا دارد.
مدیر امور منابع آب ملایر با اشاره به وجود سه هزار چاه در این شهرستان بیان کرد: از این تعداد 2 هزار چاه مجاز شامل چاه های صنعتی، کشاورزی، خدماتی و آشامیدنی و حدود یکهزار چاه غیر مجاز و فاقد پروانه است.
نوروزی با بیان اینکه بیشترین بحران آب در بخش کشاورزی است، افزود: حدود 15 چاه فعال با ظرفیت آبدهی خوب در این شهرستان داریم که آب آشامیدنی شهروندان ملایری را تامین می کند.
وی یادآور شد: نگرانی ما در بخش مصرف آب شرب خانگی نیست، بلکه نگرانی ما از تولید فاضلاب زیاد است و در پساب های موجود میزان مولفه های آلودگی شیمیایی روز به روز اضافه می شود.
وی با تاکید بر اینکه باید مدیریت مصرف در بخش خانگی افزایش یابد، بیان کرد: چنانچه اضافه برداشت ها و چاه های غیرمجاز را کنترل کنیم، به طور قطع می توانیم سطح آب های زیرزمینی را روز به روز بهبود بخشیده و به شرایط قبل برگردیم.
نوروزی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دشت ملایر در بالاترین حوزه آبریز کرخه قرار گرفته و هیچ آلودگی وارد دشت نمی شود، این یک حسن است، اما اینکه هیچ منابع آبی به دشت ملایر وارد نمی شود، خیلی بد است.
وی با بیان اینکه طبق آمار جهانی هم اکنون در بحران شدید آبی قرار داریم و وضعیت موجود را باید حفظ کنیم، گفت: چنانچه این شرایط ادامه پیدا کند، تا 15 سال آینده مجبور به مهاجرت می شویم و مردم باید از این وضعیت آگاه شوند.
وی ادامه داد: در راستای آگاه سازی مردم اقداماتی همچون برگزاری مسابقه نقاشی با موضوع آب در بین دانش آموزان مدارس انجام شد و آموزش های لازم را به گروه های هدف و دانش آموزان در دست اجرا داریم.
وی یادآور شد: از سوی دیگر با کشاورزانی که از استان های دیگر نسبت به اجاره زمین های مساعد و چاه های با ظرفیت بالا برای کشت های پر آب طلب اقدام می کردند، اخطارهای لازم و برخوردهای قانونی صورت گرفت.
نوروزی اظهار کرد: در این راستا اطلاع رسانی های لازم در سطح شهر انجام شد و با هرگونه کشت پر آب طلب در اراضی غیر تحت شرب چاه برخورد می شود.
مدیر امور منابع آب ملایر ادامه داد: از سال 79 که دشت ملایر به عنوان دشت ممنوعه بحرانی اعلام شد، به هیچ عنوان توسعه کشاورزی نداریم و چاهی برای کشاورزی حفر نمی شود.
نوروزی بیان کرد: سال 95 نیز به دلیل کیفیت بد، دیگر مولفه ها و افت سطح ایستابی، دشت ممنوعه بحرانی و یک درجه به بحرانی تر شدن آن اضافه شد.
وی ابراز امیدواری کرد: ملایر می تواند با یک مدیریت کارآمد و کمک همه جانبه به امور آب و به دور از مسائل سیاسی آب موجود را حفظ کند و به طور قطع در برنامه ششم توسعه به این هدف می رسیدم، در صورتیکه تمامی مسئولان همراه و حامی ما باشند.
نوروزی گفت: امروز مولفه ای مهمتر از آب نداریم و دغدغه کنونی ما در شهرستان و کل کشور مساله آب است.
وی بیان کرد: ما می خواهیم موضوع آب را در شهرستان به چالش بکشیم و با کمک نسل جوانان، دانش آموزان، دانشجویان، سازمان های مردم نهاد و سایر ارگان ها، اقشار مردم را در این مسیر با خود همراه کنیم.
7528/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.