به گزارش ایرنا، مکان های اقامتی و کیفیت خدمات ارائه شده در آن، از مهمترین مولفه هایی است که بر ارزیابی یک گردشگر از سفر اثر می گذارد و از این رو تنوع فضاهای اقامتی منطبق با همه سلیقه ها و بهبود شرایط اقامت مسافران از مهمترین مولفه های صنعت گردشگری هر منطقه ارزیابی می شود.
در این میان استان همدان که با تمدن سه هزار ساله در دامان کوه الوند پهنه گسترانیده و به واسطه دارا بودن بیش از یک هزار و 800 اثر تاریخی و گردشگری و بهره مندی از آثار تاریخی و باستانی ارزشمندی همچون تپه هگمتانه، کتیبه های گنجنامه، آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، گنبد علویان، جاذبه های طبیعی همچون غار علیصدر و نزدیکی به پایتخت در همه ایام سال به خصوص ایام نوروز میزبان شمار زیادی از مسافران و گردشگران است، ایجاد فضاهای مناسب برای اسکان مسافران از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
گواه این مدعا بازدید 329 هزار مسافر از مکان های تاریخی دارای بلیط استان همدان، بازدید 213 هزار نفر از اماکن تفریحی و توریستی این استان و بازدید 2 میلیون و 191 هزار مسافر از جاذبه های طبیعی همدان همچون سراب ها در نوروز 96 است که موجب شد 164 هزار و 830 گردشگر و مسافر در هتل ها، مهمانپذیرها، هتل آپاتمان ها، خانه مسافرها، خانه های بوم گردی، خوابگاه ها و مدارس اقامت کنند.
امسال نیز متولیان ستاد خدمات سفر استان همدان به روال سال های گذشته و با عزمی راسخ، سعی در ایجاد فضاهای اقامتی مناسب برای مسافران دارند که طیف وسیعی از مسافران نوروزی را شامل می شود و از اقامت آنها در چادرها جلوگیری می کند.

*** آمادگی 160 مدرسه برای اسکان مسافران نوروزی
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش استان همدان در این خصوص گفت: 160 مدرسه در قالب یک هزار و 443 اتاق به عنوان مراکز اسکان موقت مسافران نوروزی استان در سال 97 پیش بینی شده است.
محمد بداغی افزود: این مراکز پس از تعطیلی مدارس و از 28 اسفند امسال تا 12 فروردین سال آینده آماده پذیرش مسافران هستند.
وی ادامه داد: اتاق های این مدارس شامل 71 اتاق ویژه در مدارس شهرهای همدان، بهار و گل تپه، نوع الف با یکهزار و 38 اتاق در سراسر استان و 239 اتاق نوع ب در خدمت مسافران نوروز 97 است.
وی با بیان اینکه در سطح استان همدان 19 پایگاه در تمامی مراکز آموزش و پرورش شهرستان ها و نواحی برای اسکان مسافران نوروزی پیش بینی شده است، گفت: همچنین ظرفیت های اسکان مسافر در 6 خانه معلم و مراکز آموزشی و رفاهی استان به عنوان اسکان دائمی برای مسافران پیش بینی شد.
وی اظهار کرد: در این مراکز و خانه معلم 95 اتاق به صورت خاص و هفت اردوگاه و خوابگاه با بیش از 40 اتاق تجهیز شده اند.
به گفته معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش استان همدان گفت: رزرو اینترنتی برای اسکان در مدارس از چهارم اسفند امسال آغاز شده و تا 23 اسفند ادامه دارد و پذیرش به صورت اینترنتی در خانه معلم نیز از پانزدهم ماه جاری ماه آغاز می شود و تا 28 اسفند ادامه می یابد.
وی یادآور شد: نوروز 96 حدود 47 هزار مسافر در قالب 94 هزار نفر روز در مراکز اسکان آموزش و پرورش استان همدان اسکان یافتند که پیش بینی می شود نوروز 97 این تعداد 25 درصد افزایش یابد.

***آمادگی بیش از یک هزار و 353 تخت هتلی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان گفت: هم اکنون یک هزار و 353 تخت هتلی در استان برای اسکان مسافران نوروزی فعال است که با احتساب کمپ های اقامتی، مهمانپذیرها و مراکز بوم گردی می توان گفت، 739 اتاق و سوئیت و 2 هزار و 339 تخت در استان فعال است.
وی با تاکید بر اینکه 12 هتل در استان همدان فعال است گفت: هتل های استان به منظور افزایش گردشگران در ایام نوروز، اقدام به تخفیف های نوروزی تا سقف 50 درصد می کنند.
وی بر ساماندهی خانه مسافرها تاکید و عنوان کرد: برآورد ما این است که بیش از 500 واحد خانه ‌مسافر در همدان وجود دارد که تنها 40 واحد از این تعداد مجوز قانونی دارند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با تاکید بر اینکه باید برخورد لازم با خانه مسافرهای فاقد مجوز صورت گیرد، تصریح کرد: ساماندهی این خانه‌ های مسافر کار دشواری است و همکاری و هماهنگی ستگاه‌های مسئول را می طلبد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان همدان نیز گفت: 580 اتاق هتل، مهمانپذیر، هتل آپارتمان و خانه بوم گردی به همراه 30 باب خانه مسافر با 2 هزار و 197 تخت در شهرستان همدان آماده پذیرش مسافران نوروزی است.
محمد حرمتی اضافه کرد: هفت هتل، 9 مهمانپذیر، هشت سفره خانه، چهار مرکز سرگرمی تفریحی، 2 مجتمع خدمات رفاهی بین راهی، چهار واحد پذیرایی (منفرد)، چهار اقامتگاه بوم گردی، یک هتل آپارتمان و 30 خانه مسافر به مسافران همدان در نوروز 97 خدمات ارایه می دهند.

***34 سوئیت اقامتی مجتمع عباس آباد همدان آماده اسکان
معاون گردشگری شرکت سیاحتی علیصدر همدان گفت: در نوروز 96 امکانات رفاهی مجتمع سیاحتی علیصدر در مجتمع عباس آباد برای اسکان مسافران شامل 10 سوئیت اقامتی دوبلکس بود اما به تازگی 24 سوئیت اقامتی مجهز با متراژ 60 تا 70 متر مربع در این مجتمع سیاحتی احداث و به تاسیسات اقامتی این شرکت افزوده شده است.
مسعود ملکی افزود: در مجموع 34 سوئیت اقامتی در مجتمع عباس آباد آماده اسکان و پذیرایی از مهمانان نوروزی است.
باید توجه داشت که همدان همه ساله میزبان شمار گسترده ای از مسافران چادرنشین است که با قصد نصب چادر در مناطق تعیین شده به همدان سفر می کنند اما در بسیاری از مواقع به دلیل شرایط نامساعد جوی، بارش باران و برف و وزش باد شدید ناچار به سکونت در اقامتگاه های موقت می شوند.
در این راستا متولیان ستاد خدمات سفر استان همدان، تمهیدات ویژه ای برای اسکان اضطراری و موقت مسافران در نظر گفته و این امر، همدان را به یکی از مجهزترین استان ها در غرب کشور در زمینه اسکان اضطراری مسافران تبدیل کرده است.

***40 سالن ورزشی همدان آماده اسکان اضطراری مسافران نوروزی
مدیرکل ورزش و جوانان همدان در این خصوص گفت: 40 سالن و خوابگاه ورزشی در این استان آماده اسکان اضطراری مسافران نوروزی به ویژه در شرایط نامساعد جوی است.
رسول منعم اظهار کرد: هر یک از سالن های ورزشی استان قابلیت نصب 300 چادر را دارد و مشکلی بابت سیستم گرمایشی سالن ها نیز وجود ندارد.
وی اضافه کرد: همچنین سرویس بهداشتی در تمامی سالن ها وجود دارد و در مجموع بهترین سالن ها را به اسکان موقت مسافران اختصاص داده ایم.
مدیرکل ورزش و جوانان همدان خاطرنشان کرد: در شهر همدان نیز سالن های سرپوشیده مجموعه ورزشی فردوسی، تختی و ابن سینا همدان به صورت شبانه روز مسئولیت اسکان مسافران نوروزی را دارد و علاوه بر آن، سالن های ورزشی مجموعه کوثر، امام خمینی (ره) و خضر نیز برای اسکان مهمانان تعیین شده است.
وی با بیان اینکه نوروز 96 بیش از هشت هزار مسافر از سالن های ورزشی همدان برای اسکان موقت استفاده کردند، گفت: تمامی سالن های ورزشی تا پایان طرح نوروزی آماده هرگونه خدمات هستند.

*** 14 پایگاه هلال احمر همدان آماده اسکان اضطراری
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان همدان نیز گفت: 12 پایگاه ثابت و 2 پایگاه موقت هلال احمر همدان برای اسکان اضطراری مسافران نوروزی آماده شده است.
بهروز کارخانه ای افزود: هر یک از این پایگاه ها ظرفیت اسکان 50 تا 100 مسافر را دارا هستند.

*** 35 راهدارخانه همدان به مسافران نوروزی خدمات می دهند
مدیرکل راهداری و حمل‌ و نقل جاده ‌ای همدان نیز گفت: 35 راهدارخانه استان تجهیز و در طرح نوروزی به مسافران، شهروندان و گردشگران خدمات ‌رسانی می‌ کند.
محمد رودباری افزود: راهدارخانه ‌های استان برای اسکان اضطراری مسافران نوروزی آمادگی دارند و علاوه بر برخورداری از تجهیزات مورد نیاز و ارائه اقدامات ایمنی ویژه مسافران، دارای نمازخانه هستند.

***هفت بقعه متبرکه آماده اسکان اضطراری مسافران
مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان نیز گفت: ظرفیت بقاع متبرکه و حسینیه های همدان در هفت نقطه شهر همدان برای اسکان اضطراری مسافران در نظر گرفته شده است.
حجت الاسلام محمد کاروند افزود: حسینیه سیدالشهدا(ع) باغ بهشت همدان، مهمترین و مجهزترین فضای در نظرگرفته شده این اداره کل برای اسکان اضطراری مسافران نوروزی است.
1181/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.