به گزارش ایرنا، محمد کاظمی روز یکشنبه در جمع بانوان دهیار شهرستان ملایر اظهار کرد: دهیاران وظیفه دارند تسهیلات اشتغال روستایی را برای مردم توضیح و روستاییان را برای استفاده از این تسهیلات توجیه کنند.
وی با تاکید بر اینکه دهیاران باید از تجربه های یکدیگر در ایجاد اشتغال روستایی استفاده کنند، افزود: تصمیم دولت تدبیر و امید استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت بانوان در امور مدیریتی است.
وی افزود: در این راستا یکی از معاونان فرمانداران از بانوان تحصیل کرده انتخاب می شود که بخش برنامه ریزی و عمران را بر عهده می گیرند.
کاظمی با تاکید بر اینکه نباید در راه تحقق برنامه های دولت محدودیت ایجاد کنیم، بیان کرد: دولت بسیار مصمم است تا بتواند اشتغال را در روستاها احیا کند که در همین رابطه، اساس اقتصادی مقاومتی نیز تکیه بر توانمندی های بومی و منطقه ای است.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی کهنسال شدن ساکنان روستاها را هشداری جدی برشمرد و گفت: امروز تناسب جمعیتی در روستا نسبت به شهرها 25 به 75 درصد شده و روستاها در حال خالی شدن است.
کاظمی ادامه داد: به رغم وجود تمامی امکانات در روستاها، اما امروز شاهد افزایش مهاجرت روستاییان به شهرها هستیم و باید با ایجاد اشتغال روستایی جلوی مهاجرت ها را بگیریم.
وی تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه پیرو رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مقرر کردیم که دولت ساز و کارها و برنامه های ویژه ای را برای جلوگیری از مهاجرت ها تدارک ببیند.
وی با اشاره به اینکه روستاییان در گذشته با یک دار قالی و دامپروری خانگی امرار معاش می کردند، بیان کرد: هم اکنون توقع روستاییان بالا رفته و نیاز است دهیاران در کنار فعالیت های عمرانی، برای ایجاد اشتغال و ماندگاری روستاییان تلاش کنند.
کاظمی خواستار ایجاد تحول در نقشه فرش ملایر، توسعه صنایع دستی، مروار بافی، دامپروری و زنبور داری شد و افزود: هم اکنون از بُراده ها و خرده های مبل ملایر می توانیم بهترین صنایع دستی و سوغات را تهیه کنیم و این بهترین ظرفیت اشتغالزایی برای بانوان روستایی است.
وی حضور بانوان در عرصه های مختلف را از برکت های انقلاب اسلامی دانست و افزود: در حال حاضر نیز بانوان ملایری در کنار مردان می توانند با تکیه بر ظرفیت های منطقه، همچون انگور و کشمش و محصولات باغی برای توسعه اشتغال روستایی تاثیرگذار باشند که ارزش افزوده بالایی را نیز به دنبال دارد.
کاظمی همچنین همدلی و تبادل اطلاعات، تشکیل تعاونی در روستاها، استفاده از تسهیلات اشتغال روستایی، بهره مندی دهیاران از ظرفیت سمن ها، ایجاد پایگاه اطلاعاتی در فضای مجازی و استفاده از تجربه های یکدیگر را از دیگر وظایف مهم دهیاران برشمرد.
به گزارش ایرنا، شهرستان ملایر با 208 روستای دارای سکنه، 141 دهیار فعال دارد که از این تعداد بیش از 30 دهیار از بانوان انتخاب شده است.
ملایر در 75 کیلومتری جنوب شهر همدان مرکز استان در غرب کشور واقع شده است.
7528/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.