به گزارش ایرنا، با اینکه برخی ها تحقق این وعده شیرین محمدناصر نیکبخت را دست نیافتنی می دانستند اما استاندار همدان بر خواسته خود پافشاری کرد تا با توجه به شناخت استعدادهای اقتصادی منطقه، همت مدیران، راهبرد جذب سرمایه گذاران و همراهی مردم، این مهم محقق شود.
نیکبخت همچنین در آخرین جلسه اعضای کارگروه اشتغال و توسعه سرمایه گذاری استان بر رسیدن رقم اشتغال به 30 هزار شغل تا اردیبهشت ماه تاکید کرد. به گفته وی، جذب سرمایه گذار و راه اندازی واحدهای تولیدی و صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل رمز موفقیت در این مسیر است.
ایجاد زیرساخت های توسعه از جمله راه آهن و آزاد راه با هدف کوتاه شدن مسیر همدان با 9 همسایه همجوار از اقدام های زیربنایی در بخش های گردشگری، کشاورزی و تجارت خارجی است، که امکان ایجاد سالانه بیش از 20 هزار شغل را در همدان فراهم می کند.
این در حالی است که در کنار سرمایه گذاری های بزرگ اقتصادی، طرح سند اشتغال جامع دولت نیز در ایجاد فرصت های شغلی جدید در استان تاثیر گذار بوده و به ایجاد و رونق اقتصاد خُرد با زمینه های اشتغال کوچک اما فراوان کمک کرده است.
وجود تسهیلات شناور 15 هزار میلیارد ریالی و تاکید بر جذب آن در بخش های مختلف، اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی و رونق تولید موید عزم راسخ استاندار همدان برای رونق تولید و ایجاد اشتغال است.
نیکبخت سند اشتغال و توسعه استان را مهمترین اقدام و برنامه کاری مدیران قلمداد و اظهار کرد: اشتغال و کاهش بیکاری از محوری ترین برنامه های دولت در استان است و در همین چارچوب ایجاد فرصت‏های شغلی از مسیرهای دست‌یابی به رشد اقتصادی و تولید عاملی در جهت توسعه‌ متوازن و پایدار است؛ دو مولفه ای که دولتمردان تدبیر و امید در همدان آنها را مد نظر قرار داده و کمر به اجرای راهبردهای عملی آن بسته اند.
به اعتقاد کارشناسان اشتغال به عنوان مهم‌ترین عامل اثرگذار در ایجاد زندگی سالم فردی ـ اجتماعی و مولفه ای مهم برای رشد و خودکفایی کشور است و از سوی دیگر، بیکاری عامل مهم در گسترش فساد و ناامنی و وابستگی اقتصادی ‌ـ فرهنگی به حساب می‌آید.
در همین چارچوب است که رهبر معظم انقلاب شعار 'اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال' را برای سال 96 برگزیدند؛ شعاری که نشان از نگاه راهبردی معظم له به مقوله اقتصاد در جهت پیشرفت دارد و با پیگیری آن، رونق تولید و کسب و کار میسر می شود.
استاندار همدان نیز در همین چارچوب و در آخرین جلسه اعضای کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان همدان اعلام کرد: 19هزار و 352 شغل جدید از ابتدای سال جاری تاکنون در این استان ایجاد و در سامانه کارا ثبت شده است.
نیکبخت با بیان اینکه این تعداد شغل باید تا اواخر اردیبهشت ماه 1397 به 30 هزار شغل برسد، افزود: پس از تحقق این مهم است که سهمیه 30 هزار نفری سال جدید شروع می شود.
وی با ابراز رضایت از بانک های استان همدان افزود: سه هزار میلیارد ریال طرح اشتغال روستایی به بانک ای استان معرفی شده است و بانک ها تعامل خوبی در این زمینه داشته اند.
وی با انتقاد از همکاری نکردن مدیر شعبه بانک سینا در شهرستان نهاوند در زمینه پرداخت تسهیلات اشتغالزا ادامه داد: نهاوند شهرستان حساس و محرومی است و باید مدیران این شهرستان مردمی بوده و مشکلات آنها را حل کنند.
نیکبخت در این نشست با تماس با معاون توسعه بانک سینا در تهران خواستار حضور وی در استان همدان و رفع مشکلات در پرداخت تسهیلات متقاضیان شد.
استاندار همدان با بیان اینکه طرح‌های حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بانک‌ها معطل هستند، ادامه داد: متقاضیان حوزه گردشگری و میراث فرهنگی بدون کمک مانده اند و کسی دنبال کار آنها نمی‌رود.
نیکبخت تاکید کرد: گردشگری از جمله بخش هایی است که نقش بسزایی در توسعه اشتغال دارد و مدیران باید نسبت به این موضوع حساس تر باشند.
وی با اشاره به اینکه پنج هزار میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید استان جذب شده است، گفت: سقف تسهیلات رونق تولید 6 هزار میلیارد ریال است و باید با تمام توان برای جذب حداکثری این اعتبارات تلاش کرد.
وی با بیان اینکه براساس راهبرد اقتصاد مقاومتی باید 144 طرح نیمه تمام در سال جاری به بخش خصوصی واگذار می‌شد، افزود: در این چارچوب 544 طرح نیمه تمام به بخش خصوصی واگذار و 2 هزار طرح نیز برای واگذاری شناسایی شده است.

*** 90 درصد تعهد اشتغال حوزه کشاورزی همدان محقق شد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان نیز در این حوزه گفت: امسال تعهد اشتغال این سازمان در بخش های کشاورزی سه هزار و 600 نفر است که تا پایان بهمن 90 درصد آن محقق شده است.
منصور رضوانی جلال افزود: از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن برای سه هزار و 520 نفر در بخش های کشاورزی اشتغال ایجاده شده که سه هزار و 49 نفر آن در سامانه رصد به ثبت رسیده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 26 درصد از اشتغال موجود استان در بخش کشاورزی است، افزود: حجم تقاضای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی پنج هزار میلیارد ریال است که در منابع مختلف و هفت ردیف اعتباری مورد بررسی قرار می گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان ادامه داد: در سال جاری 213 طرح کشاورزی با سرمایه گذاری بخش خصوصی در همدان اجرا و برای یک هزار و 73 نفر اشتغال ایجاد شده است.

*** 630 طرح در سامانه کارا ثبت شد
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان نیز گفت: یک هزار و 218 طرح اشتغالزایی در کل کشور در سامانه کارا ثبت شده که 630 طرح آن مربوط به استان همدان است.
احمد توصیفیان افزود: سهمیه ابلاغی تسهیلات اشتغال روستایی استان، یک هزار و 300 میلیارد ریال بود که از این میزان 390 میلیارد ریال آن به بانک ها ابلاغ شده است و پیگیر جذب این اعتبارات هستیم.
وی ادامه داد: همدان از لحاظ تعداد طرح‌های معرفی شده به بانک ها و مبلغ تسهیلات پرداخت شده، دومین استان در سطح کشور است به ‌طوریکه 65 درصد مبلغ اعتبار واصله، پرداخت شده است.
توصیفیان خاطرنشان کرد: 140 طرح به میزان 700 میلیارد ریال در کمیته فنی اشتغال روستایی استان مصوب شده و 50 طرح به مبلغ 220 میلیارد ریال در زمینه اشتغال فراگیر تصویب شد.
وی با اشاره به اینکه در استان همدان 726 طرح اشتغال روستایی با مبلغ سه هزار و 170 میلیارد ریال به بانکها معرفی شده است، افزود: 115میلیارد ریال طرح در پست بانک استان تصویب شده که 10 میلیارد ریال آن پرداخت شده است.
توصیفیان خاطرنشان کرد: 15 طرح به مبلغ 57 میلیارد ریال میلیارد در بانک کشاورزی مصوب شده که تا کنون 49 میلیارد ریال آن پرداخت شده است و پیگیر موضوع هستیم.
وی با اشاره به اینکه 182 طرح به مبلغ 800 میلیارد ریال به صندوق کارآفرینی امید معرفی شده است، ادامه داد: همچنین 80 میلیارد ریال طرح به بانک توسعه تعاون معرفی شده که تمام این مبلغ پرداخت شده است.

** نرخ بیکاری اعلام شده توسط استاندار همدان صحیح است
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان گفت: نرخ بیکاری اعلام شده توسط محمدناصر نیکبخت استاندار همدان صحیح و همانگونه که اعلام شده، تک رقمی است.
علی‌اصغر زبردست افزود: نرخ یاد شده با آمار اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همخوان و درست است و نرخ بیکاری همدان نمی تواند بیش از این باشد.
وی با بیان اینکه بانک‌ها بیشتر تمایل دارند در زمینه خدمات و بازرگانی تسهیلات پرداخت کنند چراکه یک ساله بازپرداخت می شود، گفت: اما بازپرداخت تسهیلات در بخش صنعت چند ساله است و طولانی بودن بازدهی سرمایه در این بخش سبب معوق شدن تسهیلات شده و از این رو بانک‌ها تمایلی برای حضور پررنگ در این حوزه ندارند.
زبردست اظهار کرد: با تسهیلاتی که به واحدهای تولیدی استان پرداخت شده، بدهی‌های گذشته این واحدها تصویه شده و فقط 20 درصد پول در بخش تولید و اشتغال تزریق شده است.
وی افزود: نرخ بهره‌های بالا باعث عقب نشینی افراد شده است به طوریکه بخش خصوصی توان گرفتن وام با این بهره‌ها را ندارد.

***صادرات 140 میلیون دلاری از همدان
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان ادامه داد: امسال 140 میلیون دلار کالا از استان همدان صادر شده است در حالیکه اگر در عراق خدمات فنی و مهندسی استان عملیاتی شود به اندازه کل صادرات استان ارز آوری می شود.
زبردست با بیان اینکه اتاق بازرگانی با توجه به همخوانی کشورها با مزیت‌ها و ظرفیت های استان اقدام به تدارک صادرات می‌کند، گفت: با کشورهای اتریش، جمهوری چک، آلمان، فرانسه و هلند جلساتی برگزار شده و با توجه به اینکه همدان استانی با مزیت کشاورزی است درحال تدارک اعزام هیات تجاری همدان به کشور هلند برای بازدید از نمایشگاه گل و گیاه هستیم.
وی با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی استان همدان باید ریسک پذیری بیشتری داشته باشند، افزود: کشور غنا در قاره آفریقا نیز برای سرمایه گذاری انتخاب و 100 هزار هکتار زمین نیز برای فعالیت سرمایه گذاران تقاضا شده است؛ چراکه این کشور زمینه خوبی دارد اما هنوز فعال اقتصادی در آن کشور مستقر نشده است.
7523/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.