منصور ستوده شامگاه شنبه در شورای برنامه ریزی و توسعه استان همدان به تشریح سیمای منابع آب استان همدان پرداخت و خاطر نشان کرد: سطح آب های زیرزمینی دشت های این استان از سال 70 به بعد رو به افت بوده است.
وی با بیان اینکه اقداماتی در بخش تعادل بخشی شامل نصب کنتور و مسدود کردن چاه های غیر مجاز صورت گرفت ابراز امیدواری کرد: با این روش بتوان این فرایند را مدیریت کرد.
وی ادامه داد: هم اینک کمترین میزان افت آب های زیر زمینی مربوط به دشت های نهاوند است که علت آن وجود سراب ها در این شهرستان است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: تاکنون 2 هزار و 714 حلقه چاه با اجرای طرح تعادل بخشی در این استان مسدود شدند که منجر به صرفه جویی 223 میلیون متر مکعب آب شده است.
ستوده افزود: 484 حلقه چاه نیز در 11 ماهه سال جاری مسدود شدند که موجب صرفه جویی 28 میلیون و 211 هزار مترمکعب منابع زیرزمینی شد.
وی اضافه کرد: 15 هزار چاه در استان همدان وجود دارد که 10 هزار و 500 حلقه در بخش کشاورزی استفاده می شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان اظهار کرد: طبق آخرین بررسی های صورت گرفته مخازن آب های زیرزمینی این استان با کسری 210 میلیون مترمکعبی مواجه است.
ستوده توضیح داد: سهم آب های زیرزمینی استان یک هزار و 790 میلیون متر مکعب است و 87 درصد از آن برداشت می شود.
ستوده با اشاره به کاهش سرانه آب در استان گفت: سرانه آب همدان به کمتر از یک‌هزار و 700 لیتر رسیده است.
وی ادامه داد: طبق شاخص ها، کشوری که 60 درصد منابع آبی تجدیدپذیر را مصرف کند وارد تنش آبی شده و اگر بیش از 60 درصد باشد وارد بحران شده که همدان در مرحله بحران قرار دارد.
وی گفت: استان همدان دارای سه حوزه آبریز با میانگین بارندگی 332 میلیمتر در سال است که 60 درصد میزان نزولات جوی این استان تبخیر و تعرق شده و از مابقی به عنوان منابع آب تجدید پذیر استفاده می شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: منابع آب سطحی استان همدان 780 میلیون متر مکعب است که 55 میلیون متر مکعب آن از طریق مرزها و 440 میلیون متر مکعب آن از رودخانه ها به استان وارد می‌شود.
ستوده افزود: 2 هزار و 248 میلیون متر مکعب منابع آبی این استان در بخش آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی مصرف می شود.
وی ادامه داد: 12 میلیون متر مکعب ورودی سدهای استان در سال جاری بوده است که نسبت به سال گذشته 33 درصد کاهش دارد.
وی اضافه کرد: حجم آب ذخیره شده پشت سدهای این استان 63 میلیون متر مکعب است که نسبت به سال گذشته 8.4 درصد کاهش دارد.
استان همدان دارای 13 دشت است که هفت دشت آن مختص این استان و مابقی به صورت مشترک و هماهنگ با سایر استان ها مدیریت می شود.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.