علی دولو روز شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این تعداد در 593 واحد آبزی‌ پروری فعال در استان رهاسازی شد افزود: همچنین در 244 استخر پرورش ماهی نیز ماهیان سرد‌آبی و بچه ماهی قزل‌آلا رهاسازی شده است.
وی تعداد واحدهای آبزی پروری فعال در استان همدان را 837 مورد ذکر کرد و افزود: تعداد واحدهای پرورش ماهیان زینتی در سطح استان 48 مورد است که پیش بینی می‌ شود در این حوزه چهار میلیون قطعه بچه ماهی تولید شود.
دولو با بیان اینکه 10 واحد تولید بچه ماهی قزل‌آلا در استان فعال است افزود: این تعداد بچه ماهی با تخم‌ریزی و حد واسط عمل کردن زمینه تولید 24 میلیون بچه ماهی در 11 ماهه گذشته سال را باعث شده است.
وی ادامه داد: با صدور 53 مجوز مشاغل خانگی در سال جاری موافقت شده است که در همین راستا 10 فقره آن مربوط به پرورش ماهیان زینتی است که در مجموع 50 تن ظرفیت واحد‌های تولیدی افزایش یافته است.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی همدان ادامه داد: بیمه یکی از زیر ساخت‌های تولید محصولات شیلات است و بر همین مبنا نیز واحد‌های تولید آبزی استان زیر پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفته و دوره‌های آموزشی نیز برای فعالان آبزی پروری سطح استان برگزار شده است.
وی گفت: توافق‌نامه‌هایی با صندوق توسعه بانک کشاورزی استان در راستای حمایت و بیمه طرح‌های آبزی ‌پروری منعقد شده و هر اتفاقی که برای این واحد‌ها رخ دهد در قالب این طرح قابل پیگیری است.
دولو با بیان اینکه مکانیزاسیون‌سازی واحدهای تولید آبزیان یکی از بحث‌های عمده شیلات استان است اظهار کرد: سود بالای تسهیلات بانکی مانع جدی در تحقق طرح مکانیزاسیون سازی است که با برطرف شدن موانع می‌توان به افزایش بهره‌وری و پایداری تولید دست یافت.
گفتنی است سرانه مصرف ماهی در سال 1370 در استان همدان نیم کیلوگرم بوده است و سرانه مصرف در سال 92 حدود 6 کیلوگرم بوده و در سال 95 به 7.2 کیلوگرم رسیده است.
همچنین متوسط سرانه مصرف ماهی در کشور ایران 10.6 کیلوگرم است و متوسط جهانی 20 کیلوگرم است.
7523/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.