علی ده پهلوان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا فضای سبز نهاوند را بالاترین میزان فضای سبز استان ذکر کرد و افزود: میزان سرانه فضای سبز در دنیا هشت هزار متر مربع ، در استان همدان 224 متر مربع و در نهاوند به واسطه وجود جنگل های طبیعی و دست کاشت یک هزارو 200 متر مربع است که تلاش می شود این میزان با توجه به ظرفیت های موجود شهرستان به طور سالانه افزایش یابد.
ده پهلوان ادامه داد: عمده جنگل های دست کاشت که امسال در این شهرستان ایجاد شد از گونه های زالزالک ، بلوط ، بنه ، ارژن و بادامک ست که در مناطق جنگلی گیان ، فارسبان ، سیاه دره و منطقه وزمستان کاشته شده است .
وی بیان کرد : در هفته منابع طبیعی نیز به منظور توسعه فضای سبز 30 هزار اصله نهال در حاشیه جاده ها، حاشیه شهر ، مراکز آموزشی و اداری این شهرستان کاشته شد .
رئیس اداره منابع طبیعی نهاوند در خصوص مراتع موجود شهرستان نیز گفت: در شهرستان نهاوند 100 هزار هکتار انواع مرتع وجود دارد که میزان ظرفیت مجاز دامی آنها 75 هزار و 846 واحد است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر 90 فقره طرح مرتع داری به منظور بهبود وضعیت مراتع و افزایش راندمان آن و همچنین حفظ گونه های خوش خوراک تهیه شده که از این تعداد 78 فقره آن پس از عقد قرارداد با مرتع داران در مرحله اجرا است .
ده پهلوان اجرای طرح جلوگیری از ورود زود هنگام دام به مراتع را یکی از برنامه های شهرستان برای حفظ پوشش گیاهی و جلوگیری از تخریب آن ذکر کرد و افزود: با توجه به اینکه شهرستان نهاوند در جنوب استان واقع شده و ورود عشایر به استان از این منطقه صورت می گیرد لذا برای جلوگیری از ورود زود هنگام دام ها که باعث تخریب مراتع می شود طرح نظارت بر آمدن عشایر اجرا می شود.
وی با بیان اینکه هفت تیم ثابت و سیار برای اجرای طرح تشکیل می شود افزود: در راستای جلوگیری از ورود زود هنگام عشایر 2 تیم ثابت در ورودی های شهر نهاوند ، گردنه های گاماسیاب و بره فراخ ، سه تیم سیار در گردنه های سوله ، تازناب و ورازانه و 2 تیم سیار نیز برای جلوگیری از ورود دام های روستائیان توابع شهرستان مستقر شده و مانع از ورود زودهنگام دام ها به مراتع شهرستان می شوند .
رئیس اداره منابع طبیعی نهاوند، برگزاری کلاس های آموزشی و فرهنگ سازی در خصوص حفظ منابع طبیعی را از اقدامات صورت گرفته این اداره در راستای حفظ منابع آب و خاک و جلوگیری از تخریب آن ذکر کرد و افزود: به منظور ترویج و توسعه مشارکت های مردمی در جهت حفظ منابع طبیعی در سالجاری کلاس های آموزشی متعددی برای بهره برداران و دانش آموزان برگزار شد و به یک هزار از آموزش گیرندگان کارت همیاران طبیعت اهدا شد .
شهرستان نهاوند با توجه به موقعیت جغرافیایی مناسب و کوهستانی بودن منطقه، بیشترین اراضی جنگلی استان را دارا است و در حال حاضر بیش از 35 هزار هکتار جنگل در سطح استان وجود دارد که 23 هزار هکتار آن در سطح شهرستان نهاوند قرار دارد .
مناطق جنگلی شهرستان نهاوند شامل جنگلهای سراب گیان ، گاماسیاب ، فارسبان ، تاریک دره و سیاه دره است که از آن به عنوان جنگل های بلوط زاگرس یاد می شود .
این شهرستان با دارا بودن جمعیتی نزدیک به 185 هزار نفر در 105 کیلومتری جنوب استان همدان واقع شده است .
اخبار مهم خبرگزاری ایرنای کشور و استان همدان را به طور شبانه روزی از کانال خبری تلگرام 'اخبار ایرنا همدان' به نشانی irnahamadan@ دریافت کنید .
1181/7525
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.