به گزارش ایرنا ملایر از جمله شهرستان های استان همدان است که ظرفیت و پتانسیل ویژه ای در حوزه صنعت دارد و به واسطه فعالیت صنایعی همچون فولاد، ذوب آهن، صنعت کشمش، مبل و منبت، بافتینه و بافتسان، کیان کرد و معادن غنی همچون آندلوزیت، سرمک و فروسیلیس ملایر، پایه های صنعت و تولید این استان را محکم کرده است.
در این میان با توجه به توسعه سایر صنایع و واحدهای تولیدی و صنعتی و وجود هفت شهرک و نواحی صنعتی در این شهرستان، ماده معدنی سیلیس یکی از سرمایه های غنی ملایر و استان همدان در منطقه ازندریان و جوکار به شمار می رود که در این راستا در اردیبهشت ماه سال 90 ، با ایجاد شهرک صنعتی جوکار، تنور صنعت فروسیلیس با ورود جدی بخش خصوصی در این شهرستان گرم شد.
در حال حاضر 2 واحد شرکت فروسیلیس غرب پارس و شرکت فروسیلیس آذرخش در این شهرک احداث شده اند که فاز نخست شرکت فروسیلیس غرب پارس با ظرفیت 12 هزار تن فروسیلیس در سال و میزان سرمایه گذاری 500 میلیارد ریال با اشتغالزایی بیش از 170 تن هم اکنون در حال فعالیت است که طرح توسعه ای این واحد نیز با میزان سرمایه گذاری 650 میلیارد ریال تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید و ظرفیت تولید فروسیلیسیوم این واحد به 24 هزار تن در سال افزایش پیدا می کند.
در کنار این واحد بزرگ صنعتی، با همت بخش خصوصی عملیات اجرایی دومین واحد فرآوری سیلیس با سرمایه گذاری بالغ بر 700 میلیارد ریال با عنوان شرکت فروسیلیس آذرخش طی سه سال گذشته آغاز شد که گام بزرگی در راستای رونق تولید، ایجاد اشتغال و فرآوری سیلیس و توسعه صادرات این محصول به شمار می رود.
اکنون با تلاش های انجام شده دومین واحد فرآوری فروسیلیس شهرستان ملایر در آستانه بهره برداری است که در این راستا با حضور جمعی از مسئولان، نمایندگان مجلس و ائمه جمعه این شهرستان روز پنجشنبه خط تولید آزمایشی فاز نخست شرکت فروسیلیس آذرخش ملایر آغاز شد و مسئولان از روند تولید این واحد صنعتی بازدید کردند.
معاون استاندار و فرماندار ویژه ملایر روز پنجشنبه در این آیین آغاز فعالیت تولید شرکت فروسیلیس آذرخش را گامی بسیار ارزشمند در راستای تولید و اشتغال شهرستان برشمرد و افزود: این واحد بزرگ صنعتی در بخش فرآوری معادن شهرستان در مدت سه سال با سرمایه گذاری بالغ بر 700 میلیارد ریال در شهرک صنعتی جوکار احداث شد.
عبدالعظیم رضایی با بیان اینکه این واحد صنعتی در مدت زمان احداث هیچگاه متوقف نشد اظهار کرد: شرکت فروسیلیس آذرخش پنجمین کارخانه مهم تولید فروسیلیس کشور است که قابلیت تولید 30 هزار تن فروسیلیس در 2 فاز را در سال دارد.
وی ادامه داد: این واحد بزرگ صنعتی بزودی با حضور مسئولان ارشد کشوری به صورت رسمی به بهره برداری می رسد که هم اکنون تولید آزمایشی آن آغاز شده است.
رضایی احداث این واحد صنعتی را گامی موفق در ایجاد اشتغال شهرستان برشمرد و افزود: محصولات تولیدی این واحد در صنعت فولاد کشور بسیار لازم و ضروری است و علاوه بر تولید و تامین نیازهای داخلی کشور، پیش بینی های لازم برای صادرات تولیدات آن نیز انجام شده تا بتواند ارز آوری مناسبی را برای کشور ایجاد کند.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز حضور سرمایه گذاران را در صنعت فروسیلیس این شهرستان مثبت ارزیابی کرد و گفت: شرکت فروسیلیس آذرخش یک واحد تولیدی موثر در اقتصاد منطقه و همچنین مبارزه با خام فروشی معادن سنگ سیلیس این شهرستان است که روزهای نخست تولید خود را به صورت آزمایشی آغاز کرده است.
حجت الاسلام احد آزادیخواه ابراز امیدواری کرد: با توجه به فعالیت 2 واحد صنعتی فروسیلیس در شهرک صنعتی جوکار، با استقبال بیشتر سرمایه گذاران در این صنعت مواجه شویم.
وی ادامه داد: در حال حاضر حدود 250 تا 300 تن به طور مستقیم و غیرمستقیم در 2 واحد صنعتی شرکت فروسیلیس آذرخش و شرکت فروسیلیس غرب پارس در شهرک صنعتی جوکار مشغول به کار هستند.
امام جمعه ملایر نیز با اشاره به اقدامات خوب انجام شده در ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی در این شهرستان اظهار کرد: در راستای ایجاد اشتغال، آبادانی و رفع بیکاری در این شهرستان گام های خوبی برداشته شده که قابل تقدیر است.
حجت الاسلام محمدباقر برقراری با بیان اینکه فعالیت این واحدهای صنعتی موجب بهبودی وضعیت اشتغال و تولید شهرستان می شود ابراز امیدواری کرد: با راه اندازی و تکمیل سایر طرح های تولیدی و صنعتی در این شهرستان، شاهد رونق بیشتر اقتصادی و رفع بیکاری باشیم.
مدیر عامل شرکت فروسیلیس آذرخش نیز گفت: فاز نخست این واحد با ظرفیت تولید سالیانه 12 هزار تن فروسیلیس در آستانه بهره برداری رسمی است که زمینه اشتغال 130 تن به صورت مستقیم و بیش از 300 تن به صورت غیرمستقیم را ایجاد کرده است.
محسن طوبایی بیان کرد: فاز دوم این مجموعه در قالب طرح توسعه بزودی با ظرفیت 18 هزار تن در سال آغاز خواهد شد که طرح مطالعاتی آن تهیه شده و میزان ظرفیت تولید در مجموع به 30 هزار تن می رسد.
وی ادامه داد: این واحد صنعتی از نظر ظرفیت تولید دومین کارخانه در کشور است و قادر به تولید 2 محصول فروسیلیس قابل مصرف برای صنایع فولادسازی و چدن سازی و میکروسیلیس قابل استقاده برای صنایع عمرانی و مواد اولیه نسوز است.
طوبایی با بیان اینکه تولیدات این واحد صنعتی هم در داخل و هم خارج کشور قابل استفاده است، ابراز امیدواری کرد: با توسعه صادرات بتوانیم سال آینده ارز آوری خوبی در این صنعت داشته باشیم.
به گزارش ایرنا، وی یادآور شد: عمده مواد اولیه این شرکت از داخل منطقه تامین می شود و سنگ سیلیس که قبلا به صورت خام فروشی انجام می شد، اکنون در این کارخانه به صورت فرآوری شده با چندین برابر قیمت محصولات خام به فروش می رسد.
طوبایی تولید ماهیانه این واحد صنعتی را یک هزار تن عنوان کرد و گفت: 700 میلیارد ریال سرمایه گذاری برای احداث این واحد انجام شد که 90 میلیارد ریال آن تسهیلات بانکی و مابقی توسط سرمایه گذاران تامین شده است.
وی با بیان اینکه از هفته آینده تولید محصولات ما آغاز می شود، افزود: بیشتر نیروهای این شرکت بومی منطقه هستند و تعدادی از نیروهای فنی و تخصصی که در منطقه وجود نداشت از استان های همجوار جذب شد.
به گزارش ایرنا، در حال حاضر 36 هزار تن فروسیلیس در شهرک صنعتی جوکار ملایر تولید و سایر نقاط کشور و برخی کشورهای همسایه صادر می شود.
ملایر دارای هفت شهرک و نواحی صنعتی است و در 75 کیلومتری جنوب شهر همدان در مرکز استان واقع شده است.
7528/1181
گزارش از: معصومه موسوی**انتشار:الهام تدین
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.