به گزارش ایرنا محسن ترکاشوند روز چهارشنبه در کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان ملایر اظهار کرد: در حال حاضر گروه های پرخطر و در معرض خطر همچون پرسنل سیستم های بهداشتی و درمانی، نیروی انتظامی، امدادگران سوانح و حوادث، آرایشگران، پارکبانان، کارگران شهرداری و مشاغل غیررسمی شناسایی و واکسینه می شوند.
وی نارسایی کبدی را یکی از شایع ترین بیماری هپاتیت B و C در کشورهای در حال توسعه دانست و افزود: این طرح برای ما بسیار پرهزینه است و برای هر فرد 300 هزار ریال هزینه خواهد شد که به صورت رایگان انجام می شود.
وی ادامه داد: این طرح از سال 71 آغاز شده و برای نوزادان به صورت رایگان انجام می شود و قرار است تا سال 2030 بیماری هپاتیت در جهان ریشه کن شود.
وی با اشاره به فعالیت مراکز مشاوره و درمان هپاتیت و ایدز در ملایر، خواستار معرفی سفیران دستگاه های اجرایی در امر آموزش شد و بیان کرد: سیستم بهداشت و درمان ملایر آمادگی لازم را دارد تا آموزش را در دانشگاه ها، مراکز آموزشی و دستگاه های اجرایی ارایه دهد.
ترکاشوند افزود: علاوه بر این طرح، از سال آینده طرح واکسیناسیون هپاتیت B برای متولدان سال 67 اجرا می شود تا بتوانیم در راستای اجرای طرح تحول سلامت پوشش خوبی از واکسیناسیون هپاتیت B داشته باشیم.
وی ادامه داد: سال 89 در این شهرستان حدود 79 بیمار مبتلا به هپاتیت شناسایی شد که بر اساس آمار تا بهمن ماه امسال این تعداد به 24 تن کاهش پیدا کرده است و نشان دهنده این است که در راستای ریشه کنی این بیماری گام های خوبی در این شهرستان برداشته شده است.
رئیس شبکه بهداشت و درمان ملایر همچنین به هفته ملی سلامت مردان در هفته نخست اسفندماه با شعار'ورزش کلید طلایی سلامت مردان' اشاره و اظهار کرد: با توجه به اینکه مردان پنج برابر بیشتر از زنان در معرض خطرهای شغلی هستند، حفظ این گروه از جامعه بسیار مهم است.
ترکاشوند آموزش را اصل اولیه برای حفظ سلامت عنوان کرد و گفت: باید فرهنگ ورزش در محیط کار و زندگی بویژه برای مردان نهادینه شود که در این زمینه برنامه و پکیج کاملی را در دست تهیه و ارایه به دستگاه های اجرایی شهرستان داریم.
وی درباره استعلام های بهداشتی صنوف حرفه ای نیز گفت: این دستورالعمل باید از سوی مجمع امور صنفی مورد تایید قرار گیرد و مشارکت لازم را در این زمینه داشته باشند.
معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه ملایر نیز با اشاره به اقدامات مثبت و اثرگذار حوزه بهداشت و درمان از زمان اجرای طرح تحول نظام سلامت بیان کرد: راه اندازی دانشکده پیراپزشکی در ملایر نمونه بارزی از این اقدامات است.
سعید کتابی خواستار تشکیل گشت های مشترک و تشدید بازرسی ها از واحدهای صنفی بویژه مواد غذایی در آستانه نوروز شد و افزود: مراکز بهداشتی و درمانی و تمامی بیمارستان ها باید در این ایام به صورت آماده باش کامل باشند.
وی اجرای طرح رایگان واکسیناسیون هپاتیت B را اقدامی اثرگذار دانست و خطاب به مدیران دستگاه های اجرایی تاکید کرد: برای اجرای هر چه بهتر این طرح و ریشه کنی این بیماری، دستگاه های اجرایی همکاری لازم را داشته باشند.
کتابی آموزش را یک ضرورت برشمرد و افزود: همزمان با هفته سلامت مردان، باید ورزش جدی گرفته شود و شهرداری نیز فضاها و وسایل ورزشی را در سطح شهر گسترش دهند.
ملایر در 75 کیلومتری جنوب شهر همدان مرکز استان در غرب کشور واقع شده است.
7528/1181
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.