به گزارش ایرنا، شامگاه سه شنبه آیین 'سوته دلان الوند' میزبان جمعی از شعرا، ادیبان، موسیقی دانان، نقاشان و خوشنویسان موی سفید کرده همدانی بود که از سراسر کشور به ویژه پایتخت گرد هم آمدند و یاد پیر سوخته دلان الوند 'باباطاهر عریان' را نیکو داشتند.
نصرالله اژنگ، شهریار بهاری، سیروس حقگو، عباس زندی، محمود شریفی امینا، حسین فضایی، احمد نیک طلب، امیرحسین مفتون و مسعود میدانچی پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر همدان هستند که امروز مورد تقدیر قرار گرفتند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد همدان در این آیین گفت:‌ همدان مفتخر به پرورش بزرگان و ادبای بسیاری است که در سراسر کشور می درخشند.
فاضل عبادی پاسداشت مفاخر را کاری ارزشمند از دولت تدبیر و امید دانست و افزود: از سه سال گذشته نهضت معرفی مفاخر همدان به جهانیان آغاز شده است.
وی تاکید کرد: همدان در 2 سال گذشته توسط استاندار به نام 'میر سیدعلی همدانی' و 'سیدجمال الدین اسدآبادی' نامگذاری شد که دستاوردهای فرهنگی و هنری ویژه ای برای همدان در پی داشت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نامگذاری امسال به نام بابا طاهر اظهار کرد: همایش ملی هزاره بابا طاهر در 9 اسفند برنامه اصلی سال بابا طاهر است که با حضور فرهیختگانی از سراسر کشور برگزار می شود.
نی نوازی هنرمندان و شعرخوانی پیشکسوتان همدانی در وصف بابا طاهر برنامه پایانی 'سوته دلان الوند' بود.
بابا طاهر، شاعر و عارف نامی ایران است که در اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم می زیسته و به دلیل وارستگی و دل بریدن از تعلقات دنیوی، لقب عریان گرفت.
دو بیتی های شورانگیز با لهجه دلپذیر لری، مهمترین اثر ادبی به جای مانده از بابا طاهر عریان است که برآمده از روح لطیف و قلب پر سوز اوست.
آرامگاه بابا طاهر در همدان با مجموعه منشورهایی مزین به همین دو بیتی های عارفانه و شورانگیز میعادگاه دوستداران شعر و ادب از سراسر جهان است.
برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال تلگرامی ایرنا استان همدان به نشانی irnahamadan@ همراه شوید.
7527/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.