به گزارش ایرنا با حمایت های ویژه محمدناصر نیکبخت استاندار همدان و جلسه های مستمر نمایندگان ملایر با وزیر صنعت، معدن و تجارت وقت و مدیران عامل بانک ها، با مرتفع شدن مشکلات بانکی و حقوقی این مجموعه صنعتی در کمتر از یک سال مرحله های مختلف شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر بازسازی، احیا و در خط تولید قرار گرفتند.
با بازگشت مجدد این واحد بزرگ صنعتی ملایر به چرخه تولید، هم اکنون با تدبیر دولت گام های بلند رونق صنعت در این شهرستان برداشته شده و با تداوم سازنده با دولت تدبیر و امید و بازگشت صنعت فولاد ملایر به عرصه تولید، به چرخه صنعت و تولید این شهرستان رونق بخشیده است.
به همین منظور در بازدیدی که عصر روز دوشنبه مسئولان اجرایی و ائمه جمعه این شهرستان و یکی از نمایندگان ملایر از کارخانه ذوب آهن آلیاژی و نورد ملایر داشتند، معاون استاندار و فرماندار ویژه ملایر در این بازدید اظهار کرد: با مشکلات جدی که این واحد صنعتی داشت، کسی فکر نمی کرد دوباره به چرخه تولید بازگردد.
عبدالعظیم رضایی با بیان اینکه کارخانه ذوب آهن ملایر با تدبیر دولت دوباره به چرخه تولید رسید، افزود: این تلاش ها نشان دهنده این است که به طور قطع با واگذاری هر کاری به اهلش و وجود همدلی و وفاق جمعی، کار قابل اجرا و شدنی است.
وی بیان کرد: اگر حمایت های ویژه و دلسوزانه محمدناصر نیکبخت استاندار همدان و زحمات و پیگیری های نمایندگان ملایر نبود، امروز شاهد راه اندازی مجدد این واحد بزرگ صنعتی در شهرستان نبودیم.
وی با بیان اینکه با راه اندازی و تولید کامل این مجموعه، در آینده ای نزدیک این کارخانه به یکی از بهترین واحدهای تولیدی شهرستان و استان تبدیل خواهد شد، گفت: ابتدای امسال مرحله نخست این مجموعه شامل تولید نورد به چرخه تولید بازگشت و بزودی شاهد افتتاح مرحله دوم در بخش ذوب خواهیم بود.
رضایی ادامه داد: با راه اندازی واحد ذوب کارخانه ذوب آهن آلیاژی ملایر در آینده ای نزدیک یک بسته کامل خواهیم داشت که دیگر نیازی به تهیه مواد اولیه خارج از شهرستان نیستیم و بهره وری نیز افزایش خواهد یافت.
فرماندار ویژه ملایر با بیان اینکه مدیریت این مجموعه صنعتی در اختیار یکی از مدیران توانمند و صاحب نام در صنعت فولاد کشور قرار گرفت، افزود: با توجه به بدهی های بالا و مشکلاتی که این مجموعه از قبل داشت، باید همه با هم کمک کنیم تا این مسائل و مشکلات به مرور زمان و با مدیریت جدید مرتفع شود.

** زمینه اشتغال 400 تن در کارخانه ذوب آهن ملایر فراهم می شود
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با وجود ذهنیت منفی که درباره این کارخانه در اذهان عمومی ایجاد شده بود و تصور می شد که این واحد صنعتی دوباره احیا نمی شود، اما با ورود جدی وزیر صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان ملایر و به ویژه استاندار همدان این واحد صنعتی دوباره احیا شد.
حجت الاسلام احد آزادیخواه اظهار کرد: تدبیر وزیر صنعت و معدن بر این رقم خورد که مهندس سبحانی که از مدیران ارشد صنعت فولاد کشور است، مدیریت کارخانه ذوب آهن را به مدت 10 سال در دست گیرد.
وی ادامه داد: با شروع به کار مدیریت جدید کارخانه ذوب آهن آلیاژی ملایر همراه با یک تیم قوی و توانمند در حوزه صنعت فولاد و پیگیری های مجدانه نمایندگان مجلس و مسئولان اجرایی مرحله نخست این مجموعه شامل واحد نورد راه اندازی شد.
وی افزود: با راه اندازی مرحله دوم شامل بخش ذوب که تولید شمش است، بستر ایجاد اشتغال برای 400 تن در این شهرستان ایجاد خواهد شد.
حجت الاسلام آزادیخواه بیان کرد: مقرر شد مهندس سبحانی مدیر کارخانه ذوب آهن ملایر هم برای فضاسازی و هم کمک در حوزه اجرایی هر اقدامی که لازم است، به ما اعلام کند تا برای راه اندازی فاز دوم پیگیری کنیم.
مدیرعامل کارخانه ذوب آهن آلیاژی و نورد ملایر نیز گفت: زمانیکه این کارخانه را تحویل گرفتیم با مشکلات بسیار زیادی روربرو بودیم که با همت و همدلی موجود در شهرستان و استان، توانستیم برخی از این مشکلات را رفع کنیم.
محمدباقر سبحانی بیان کرد: با پیگیری های انجام شده مرحله نخست این کارخانه در بخش نورد دوباره راه اندازی شد و اقدامات لازم برای راه اندازی مرحله دوم در بخش ذوب نیز در دست اقدام است.
وی با بیان اینکه حدود 90 درصد اقدامات انجام شده ابراز امیدواری کرد: تا فروردین ماه سال 97 بتوان به طور کامل مرحله دوم این مجموعه را به چرخه تولید برگردد.
به گزارش ایرنا، مرحله نخست شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر بخش نورد اوایل امسال به چرخه تولید بازگشت که این بخش قادر به تولید سالانه 100 هزار تن شمش فولادی است و برای راه اندازی مجدد این بخش 30 میلیارد ریال تسهیلات با حمایت دولت تدبیر و امید اختصاص داده شد.
شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر که از سال 83 فعالیت خود را آغاز کرد، از سال 87 و 88 به دلیل نوسانات قیمت در بازار آهن به حالت نیمه تعطیل درآمد و پس از آن به دلیل مشکلاتی همچون کمبود نقدینگی، نبود سرمایه در گردش، پرداخت نکردن یارانه به بخش صنعت و مسایل مدیریتی حدود پنج سال به طور کامل تعطیل شد.
در دولت یازدهم و در راستای اجرای سیاست های دولت برای بازگشایی و بازتولید واحدهای صنعتی تعطیل شده، شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر یکی از واحدهای مشکل دار و تعطیل شده بود که در ستاد تسهیل کشور و استان همدان، موانع و مشکلات آن مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، این شرکت که در 25 کیلومتری محور ملایر به بروجرد واقع شده، سالانه قادر به تولید 100 هزار تن شمش فولاد و 200 هزار تن انواع میلگرد در شرکت نورد زاگرس است و شهرک صنعتی فولاد جعفری نیز با تولید سالانه 200 هزار تن میلگرد در تنها یک واحد آماده به تولید آن در 37 کیلومتری محور ملایر به اراک واقع شده است.
شهرستان ملایر دارای هفت شهرک و نواحی صنعتی دولتی و خصوصی است و در 75 کیلومتری جنوب شهر همدان مرکز استان در غرب کشور واقع شده است.
7528/2087
گزارش از معصومه موسوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.