به گزارش ایرنا رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر روز یکشنبه در این آیین اظهار کرد: برای نخستین بار در شهر ازندریان کارگاه آموزشی مرواربافی توسط شرکت تعاونی آرتا سپیدار یاس دایر شد.
ابراهیم جلیلی افزود: به همین منظور نمایشگاهی از تولیدات هنرآموزان این کارگاه در شهر ازندریان دایر شد که از امروز تا 12 اسفندماه از ساعت 9 صبح تا 18 عصر آماده بازدید علاقه مندان است.
وی ادامه داد: برای ایجاد این کارگاه آموزشی 600 میلیون ریال تسهیلات از محل توسعه اشتغال روستایی و عشایری به مدیرعامل شرکت آرتا سپیدار یاس پرداخت شد که زمینه اشتغال هشت تن را در این کارگاه ایجاد کرده است.
جلیلی با بیان اینکه شهر ازندریان و روستاهای همجوار آن ظرفیت های بسیار خوبی در حوزه صنایع دستی دارند، گفت: ایجاد کارگاه آموزشی مرواربافی فرصت بسیار مغتنمی برای توسعه این هنر در بخش های مختلف این شهر و روستاهای اطراف آن است.
وی بیان کرد: امیدواریم با حضور بیشتر بانوان در حوزه صنایع دستی بتوانیم کارگاه های آموزشی را در سطح شهرها و بویژه روستاهای این شهرستان دایر کرده و شاهد تولیدات بیشتر صنایع دستی هنرمندان باشیم.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر با بیان اینکه دولت حمایت های ویژه ای را در ارایه تسهیلات اشتغالزایی بویژه در حوزه صنایع دستی و گردشگری دارد، افزود: در حال حاضر پنج نوع تسهیلات اشتغالزایی به هنرمندان صنایع دستی و گردشگری این شهرستان پرداخت می شود.
جلیلی ملایر را در صنایع دستی مبل و منبت و مروار بافی از شهرستان های پیشرو در کشور دانست و اظهار کرد: هم اکنون بیش از 700 هنرمند در 25 روستای این شهرستان مشغول به فعالیت در رشته مرواربافی هستند.
وی ادامه داد: این هنر هم اکنون در بسیاری از روستاهای ملایر همچون الفاوت، انوج، علوی، گوراب، داویجان و می آباد توسط بانوان به عنوان یکی از بهترین مشاغل خانگی در حال انجام است.
جلیلی با بیان اینکه ملایر شهر نخست کشور در هنر مروار بافی است، گفت: در حال حاضر کارگاه های مختلف مروار بافی توسط یکی از کارآفرینان برتر ملایری در 11 روستا دایر است و بیش از 120 هنرمند در این کارگاه ها شاغل هستند.
شهرستان ملایر حدود 60 درصد از هنر مرواربافی کشور را به خود اختصاص داده است.
در حال حاضر بیش از 9 هزار هنرمند در بیش از 12 رشته صنایع دستی به طور مستقیم مشغول فعالیت هستند که از رشته های شاخص می توان به مبل و منبت، مروار بافی، گلیم بافی، قلم زنی، سفال گری و ساخت سازهای سنتی اشاره کرد.
ملایر در 75 کیلومتری جنوب شهر همدان مرکز استان در غرب کشور واقع شده است.
7528/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.