به گزارش ایرنا دکتر محمود نیلی روز یکشنبه در همایش روز مهندس در همدان اظهار کرد: دانشگاه ها نقش محوری در رفع این دغدغه دارند و مهمترین روش برای حل این چالش، بهره مندی از فناوری های پیشرفته است.
وی با تبیین ضررهای ناشی از نگاه سنتی به شغل مهندسی، اضافه کرد: براساس آمار موجود وضعیت درآمدی مهندسان ساختمان در همدان مطلوب نیست و سال گذشته به ازای هر مهندس ساختمان، 110 متر مربع بنا احداث شده است.
نیلی با بیان اینکه سال گذشته در همدان 891 هزار و 774 متر مربع ساختمان ساخته شده است، گفت: باید به رشد این آمارها و استفاده از ایده و تخصص مهندسان ساختمان توجه جدی شود چرا که بخش ساختمان سازی 40 درصد نبض تپنده اقتصاد کشور به شمار می رود.
وی افزود: در حال حاضر 400 هزار مهندس در کشور دارای پروانه اشتغال هستند و در استان همدان نیز هشت هزار و 80 عضو نظام مهندسی داریم که از این تعداد چهار هزار و 432 تن دارای پروانه هستند و مابقی نیز در نوبت اخذ پروانه قرار دارند.
نیلی مهندسی را دومین شغل مهم و پردرآمد جهان معرفی کرد و گفت: اگر به وضعیت اشتغال مهندسان داخلی توجه مدیریتی نشود، به طور قطع وضعیت بدتر از قبل می شود.
وی ادامه داد: متاسفانه امروزه کارخانه ها می گویند دانش آموختگان دانشگاه ها تخصص عملی خوبی ندارند در حالیکه صنعت و دانشگاه مکمل هم هستند و هدف دانشگاه ها نیز ارتقا علم و تخصص و اعتمادسازی برای سرمایه گذاران بخش صنعت است.
نیلی تاکید کرد: باید توجه داشت که بخش اعظم مشکلات کشور اعم از ریزگردها، آب، مسایل محیط زیست و تلفات جانی به دلیل رویکرد جدید جامعه و جدایی از رشته مهندسی است.
وی افزود: اگر سطح مهندسی را در جامعه کاهش دهیم در واقع جایگاه مهندسی پایین نمی آید بلکه جامعه است که پایین خواهد آمد.
چهارمین همایش روز مهندس امروز یکشنبه با حضور مسئولان و کارشناسان حوزه مهندسی به میزبانی دانشگاه صنعتی همدان برگزار شد.
7520/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.