به گزارش ایرنا در سالیان گذشته، هنر جزو مهجورترین دروس مدارس به حساب می آمد و در بسیاری از مناطق آموزشی، ساعت درس هنر برای جبران عقب ماندگی های درس های دیگر به کار گرفته می شد و مهجوریت درس هنر زمانی به اوج می رسید که والدین انتظار دیدن نمره کمتر از 20 را از درس هنر در کارنامه تحصیلی دانش آموزان خود نداشتند و با تاثیر شگرف این درس در ارتقای خلاقیت فرزندانشان و تربیت دانش آموزانی متفکر و خلاق بیگانه بودند.
اگرچه در سال های اخیر جایگاه درس هنر بیش از هر زمان دیگری در مدارس ارتقا یافته و نگرش های کهنه و قدیمی جای خود را به افکاری نو و بینشی عمیق در خصوص ارزش والای این درس داده اند اما باز هم برای رسیدن به جایگاه مطلوب و پرورش هوش خلاق دانش آموزان از راه هنر، جای کار بسیار است.
یکی از آموزگاران درس هنر در همدان معتقد است: با وجود تغییر نگرش های شگرفی که نسبت به دهه های گذشته در خصوص اهمیت و جایگاه درس هنر در آموزش و پرورش رخ داده است اما هنوز هم در برخی مدارس دیده می شود که درس هنر جایگاه خوبی ندارد و برای تدریس آن از نیروهای غیر تخصصی استفاده می شود.
مریم مرادی با انتقاد از رویه برخی مدیران که از ساعت درس هنر برای جبران عقب ماندگی سایر دروس استفاده می کنند گفت: اگر معلمی با همکاری مدیریت مدرسه و بهره مندی از امکانات لازم بتواند درس هنر را به درستی آموزش دهد کمک شایان توجهی به جامعه برای پرورش افرادی خلاق با روح سالم کرده است.
وی ادامه داد: برای پیشرفت جامعه باید به سراغ مهارت آموزی و کارآفرینی برویم و در این راستا می توان از زنگ هنر برای کشف استعدادهای دانش آموزان و ایجاد زمینه های لازم برای ظهور و بروز خلاقیت آنها بیشترین بهره را برد.
وی برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره های هنری در سطح مدارس را راهکاری موثر برای نمایش توانمندی های دانش آموزان در زمینه های هنری برشمرد و گفت: اگر بتوانیم زمینه را برای نمایش آثار هنری و خلاقانه دانش آموزان در بین اولیای آنان فراهم کنیم نه تنها در پرورش ابتکار و خلاقیت دانش آموزان گام برداشته ایم بلکه دیدگاه خانواده ها را نیز در زمینه اهمیت رشد مهارت های هنری دانش آموزان اصلاح کرده ایم.
در این راستا می توان استان همدان را جزو نخستین استان هایی دانست که در زمینه تغییر نگرش آموزگاران هنر و تبیین جایگاه هنر در بروز خلاقیت، کشف استعدادها و تقویت نگاه خلاقانه دانش آموزان گام های مهمی برداشته است که یکی از مهمترین این گام ها برگزاری جشنواره خوارزمی با محور هنر است.
بر این اساس امروز چهارشنبه (بیست و پنجم بهمن ماه) نخستین جشنواره خوارزمی با محور هنر در گروه سنی نوجوان و در سطح مدارس ناحیه یک همدان در مقطع متوسطه اول کلید خورد و مجموعه ای باارزش از آثار ارسال شده به این جشنواره در فرهنگ سرای عین القضات همدانی در معرض دید عموم قرار گرفت.
'آیلین رسته' یکی از دانش آموز شرکت کننده در این جشنواره است که با الهام از طرح های ایران باستان و مطالعه برخی منابع عکس موجود از کتیبه های ایلامی ، طرحی هنری را در قالب محور طرح های ایرانی اسلامی به این جشنواره ارائه داده است.
این دانش آموز پایه نهم ، این جشنواره را فضایی مناسب برای آشنایی با ایده های خلاقانه هم سن و سال هایش عنوان کرد و گفت: دانش آموزان در قالب کارهای هنری می توانند فکر و ایده هایی ناب خود را از حالت ذهنی به مرحله عمل برسانند.
'آیلار عباسی' نیز یکی دیگر از دانش آموزانی است که اثری زیبا را با به کار گیری تکه های سی دی خلق و تلاش کرده است در قالب این طرح، ایده و فکر خود را برای به تصویر کشیدن نمایی از یک مسجد به منصه ظهور درآورد.
این دانش آموز خلاق همدانی در خصوص طرحش به خبرنگار ایرنا گفت: مدتی بود که یک طرح ساده ای را با مداد می کشیدم و برای پرکردن درون طرح از مداد رنگی استفاده می کردم اما مداد رنگی جلوه جالب و زیبایی به اثر نمی داد و آنجا بود که به ذهنم رسید از تکه های سی دی برای پر کردن آن استفاده کنم.
وی ادامه داد: براق بودن و آئینه ای بودن تکه های خرد شده سی دی برای طرح مسجد بسیار مناسب بود و پس از خلق این اثر آن را برای شرکت در جشنواره ارائه دادم.
وی برگزاری این گونه جشنواره ها را درشکوفایی استعدادهای دانش آموزان و افزایش اعتماد به نفس آنها بسیار تاثیر گذار دانست و گفت: مدارس باید برای درس هنر در کنار درس هایی تخصصی همچون ریاضی و فیزیک اهمیت ویژه ای قائل شوند تا دانش آموزان در تمام جنبه ها ارتقا پیدا کنند و آموزش ببینند.
اما دبیر اولین دوره جشنواره خوارزمی با محور هنر در استان همدان نگرشی عمیق تر نسبت به فواید برگزاری چنین جشنواره هایی دارد و می گوید: این جشنواره در راستای ایجاد خلاقیت های نو در کارهای هنری دانش آموزان همدانی، برای نخستین بار در استان برگزار شد تا فضای هنری موجود در جامعه را تغییر و هوش خلاقانه نوجوانان را تقویت کند.
نفیسه حیدری که خود از آموزگاران درس هنر است معتقد است: آنچه در گذشته دانش آموزان نسبت به کارهای هنری می دانستند و خانواده ها بیشتر می پسندیدند فضاهایی معناگرا و چارچوب مدارانه بود که خلاقیت افراد را محدود کرد و مانع از تقویت هوش خلاقانه دانش آموزان می شد اما در این جشنواره حرکتی ساختار شکنانه شکل گرفت و چارچوب های موجود در حوزه هنر شکسته شد.
وی ادامه داد: آثار ارائه شده در این نمایشگاه در قالب هیچ یک از محورهای هنری نمی گنجد و هیچ یک از فضاهای هنری همچون خوشنویسی و نقاشی در آن وجود ندارد بلکه تمامی آثار در فضای کاری بسیار خلاقانه ایجاد شده اند.
وی اظهار کرد: ما در گذشته همواره به دنبال مفهومی از یک اثر هنری بودیم و این نگرش خلاقیت بچه ها و ذهن مبتکر آنها را محدود می کرد اما در این جشنواره سعی شده دانش آموزان و آموزگاران هنر را به یک فضای خلاقانه و متفاوت وارد کند و چارچوب های همیشگی برداشته شود تا نوجوانان یاد بگیرند با هر وسیله و هر ابزاری می توانند به یک خلاقیت نو برسند.
حیدری اضافه کرد: ما سعی کردیم به دانش آموزان بیاموزیم متفاوت ببینند، متفاوت فکر کنند، از هر فرمی لذت ببرند و از هر وسیله ای برای خلق یک اثر هنری استفاده کنند و تنها وقت خود را به رنگ و بوم محدود نکنند بلکه از یک تکه پارچه ساده و بی استفاده در خانه، یک شاهکار هنری خلق کنند.
وی با بیان اینکه همان اندازه که ورزش برای سلامت جسم افراد لازم و مفید است انجام کارهای هنری نیز برای سلامت روان افراد ضروری است گفت: اگر افراد در فضای متفاوتی از زندگی بتوانند افکار و روان خود را تخلیه کنند بسیار به آرامش روانی افراد کمک می کند.
دبیر جشنواره خوارزمی استان همدان در حوزه هنر تاکید کرد: اگر دانش آموزی خلاق تربیت شود می تواند در آینده خلاق زندگی کند و یکی از مشکلات فعلی جوانان ما این است که انسان های مبتکر و نوآوری نیستند و همواره منتظرند یک نفر برای آنها شغل ایجاد کند در حالی که اگر خلاقیت آنان در نوجوانی تقویت شده بود می توانستند با کارهای نو، جدید و خلاقانه امور زندگی خود را پیش برند.
حیدری اظهار کرد: روش تدریس هنر بسیار متفاوت از روش های تدریس دروس دیگر است و نمی توان از این درس به راحتی گذشت و اینکه بتوان دانش آموزی را وادار کرد که خوب فکر کند و به خوبی فکر خود را ارائه دهد کار بسیار دشواری است.
وی با بیان اینکه آثار ارائه شده به این جشنواره بسیار زیاد تر از حد تصور بود و تاکنون بیش از 500 اثر به جشنواره ارسال شده است گفت: دانش آموزان 15 مدرسه دخترانه و پسرانه متوسطه اول ناحیه یک همدان در این نمایشگاه شرکت کردند و از بین آثار ارائه شده به این جشنواره پنج اثر که خلاقیت بیشتری دارند انتخاب شده و به دور استانی راه می یابند.
وی اظهار کرد: همواره جشنواره خوارزمی در رشته های مختلف برگزار می شد اما از سال گذشته در رشته هنر نیز آغاز شد و خراسان رضوی اولین استانی بود که جشنواره خوارزمی را در رشته هنر برگزار کرد و امسال همدان دومین استانی است که جشنواره خوارزمی را در رشته هنر برگزار می کند.
وی به والدین توصیه کرد: به درس هنر به اندازه دروس دیگر و حتی بیشتر از سایر دروس اهمیت دهند بدانند هنر بهترین ابزار برای بالا بردن هوش خلاق کودکان و نوجوانان است.
استان همدان حدود 280 هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی دارد.
1181/2087
گزارش از الهام تدین** انتشار دهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.