به گزارش ایرنا 21 بهمن ماه همزمان با سالروز رحلت آیت الله سیدمحمد میرشاهولد به نام روز ملی ملایر نامگذاری شده که مردم ملایر به پاسداشت تلاش ها و مجاهدت های وی با حضور در بقعه متبرکه امامزاده عبدالله(ع)، مرقد مطهر رهبر مبارزات انقلابی این شهرستان را عطرافشانی و گلباران کردند.
آیت الله سید محمد میرشاهولد در سال ۱۳۰۹هجری شمسی در شهرستان ملایر و در خاندانی بزرگ و اصیل دیده به جهان گشود که در سال ۱۳۲۲ شمسی وارد حوزه علمیه جدیدالتاسیس ملایر شد و از محضر آیت الله حاج شیخ شهاب الدین مصطفوی مؤسس حوزه کسب فیض کرد.
وی پس از گذراندن دروس مقدماتی، سطح متوسطه، تفسیر و اخلاق در محضر آیت الله شهاب الدین مصطفوی با مشورت و صلاحدید استاد بزرگ و پدرش تصمیم به هجرت گرفت و پس از آن وارد حوزه علمیه قم شد.
آیت الله میرشاهولد سطوح عالیه فقه و اصول را نزد عالمانی همچون آیت الله مرعشی نجفی، گلپایگانی و شهید صدوقی فرا گرفت و سپس وارد حوزه درس خارج مرحوم آیت الله بروجردی و آیات عظام حجت کمری و سیّد محمد تقی خوانساری شد.
پس از دوازده سال اقامت در قم وی به علت بیماری چشم و برای معالجه به ناچار به تهران عزیمت و حدود سه سال هم در تهران اقامت کرد و از محضر با برکت آیت الله حاج سیّد احمد خوانساری و مرحوم آیت الله حاج شیخ باقر آشتیانی استفاده و فلسفه و حکمت را از محضر عالم متبحر مرحوم آیت الله حاج شیخ مهدی حائری فرزند مرحوم آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم، مؤسس حوزه علمیه قم در مدرسه سپهسالار قدیم آموخت.
بدین ترتیب آیت الله میرشاهولد به مدارج والایی از علم و فقاهت و اجتهاد نائل شد و در بالاترین درجه مورد وثوق و اطمینان مراجع عالی قدر قرار گرفت.
مراجع بزرگی همچون امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب در اجازات جداگانه ای وی را نماینده خود و مجاز در تصدی امور حسبیه دانسته اند.
این روحانی پرتلاش در سال ۱۳۳۷ به ملایر بازگشت که مصادف با رحلت استاد بزرگوار خود آیت الله شیخ شهاب الدین مصطفوی شد که پس از رحلت آن عالم ربّانی، بنا به درخواست مومنان، وی در ملایر اقامت کرد و به ترویج دین مبین اسلام مشغول شد.
وی در دوران خفقان انقلاب رهبر مبارزان انقلابی مردم ملایر بود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به حکم امام خمینی(ره) به عنوان نخستین امام جمعه ملایر منصوب شد، اما پس از ۲ سال به علت شدت بیماری استعفا کرد تا اینکه دوباره از سال ۱۳۷۵ در کنار آیت الله فاضلیان امام جمعه ملایر به عنوان امام جمعه موقت راهبری امور این شهر را برعهده گرفت.
خورشید وجود این عالم ربانی و مجاهد نستوه پس از نیم قرن خدمت خالصانه به مکتب تشیع و دفاع از حریم ولایت، به علت عارضه قلبی عصر روز سه شنبه ۲۵ بهمن ماه 1384 در ایام محرم حسینی به عالم باقی پر کشید و در جوار آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) به خاک سپرده شد.
به گزارش ایرنا، ستاره درخشان، شیعه و رجعت، تفسیر سوره حمد، تفسیر سوره های نور، هود، غافر، مدثر، آل عمران و بقره و چند مجلد در موضوعات مختلف تاریخی، اجتماعی، سیاسی از جمله آثار و تالیف های این فقیه پارسا و رهبر مبارزات انقلابی مردم ملایر است.
مجمع عالی بسیج شهرستان ملایر از سال 93 روز 21 بهمن ماه را به عنوان سالروز پاسداشت مرحوم آیت الله سید محمد میرشاهولد شخصیت برجسته و محوری مبارزات مردمی این شهرستان در جریان انقلاب به نام روز ملی ملایر تصویب و نامگذاری کرد.
همزمان با 21 بهمن ماه، روز ملی ملایر و یاد و خاطره 12 شهید انقلاب ملایر نیز گرامی داشته شد.
ملایر در 75 کیلومتری جنوب شهر همدان در مرکز استان واقع شده و یک هزارو 100 شهید والامقام را تقدیم انقلاب کرده است.
7528/2087
خبرنگار: معصومه موسوی**انتشار دهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.