مهدی سماواتی روز سه شنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز همدان، افزود: برای نخستین بار در کشور پرداخت مستمری پیش از موعد اعضای صندوق استان همدان با 10 سال سابقه و 70 سال سن با مساعدت دولت تدبیر و امید و حمایت های استاندار، در همدان اجرا شد.
وی با اشاره با بیان اینکه فعالیت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان،‌ روستاییان و عشایر همدان از سال 84 آغاز شده است، افزود: پرداخت مستمری (بازنشستگی)، بازنشستگی از کارافتادگی، مستمری سرپرست خانوار فوت شده و امکان عضویت هر فرد بالای 18 سال از جمله مزایای این صندوق است.
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان،‌ روستاییان و عشایر همدان با بیان اینکه پرداخت مستمری پیش از موعد با 10 سال سابقه و 65 سال سن برای نخستین بار در کشور آغاز شده است، گفت: در ابتدای کار با سه مشکل اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و اعتمادسازی در روستاها مواجه بودیم و در این راستا به حمایت رسانه ها نیازمندیم.
سماواتی با بیان اینکه یک‌هزار و 30 روستا در استان همدان داریم، افزود: در بسیاری از روستاها واکنش خوبی نسبت به بیمه نشان نمی‌دادند و به منظور افزایش اعتمادسازی تفاهم‌نامه‌هایی با ادارات و ارگان های مختلف منعقد شد.
وی با اشاره به ایجاد کارگزاری‌ها در سطح روستاها برای افزایش اطلاع‌رسانی، اضافه کرد: برای هر 10 هزار خانوار یک کارگزاری ایجاد شده است که از مزیت های این نهادها می توان به مردمی بودن آنها اشاره کرد.

***همدان جزو سه استان برتر جذب روستاییان و عشایر مشمول طرح بیمه
وی با بیان اینکه استان همدان در جذب افراد مشمول طرح بیمه جزو سه استان برتر کشور است، افزود: استفاده از ظرفیت سازمان‌هایی همچون تبلیغات اسلامی، ‌بسیج، رسانه ها، صدا و سیما، دهیاری‌ها،‌ شوراها اسلامی،‌ آموزش و پرورش،‌ جهاد کشاورزی و تعاون روستایی، نقش مهمی در موفقیت های یاد شده ایفا کرده اند.
سماواتی بیان کرد: روستاییان، عشایر، کشاورزان شهرنشین، ساکنان شهرهای زیر 20 هزار تن جمعیت، رانندگان وسایل نقلیه برون شهری در شهرهای زیر 20 هزار نفر و کارکنان شرکت‌های تابعه نظام جامع بهره‌برداری در منابع طبیعی، مشمولان این صندوق هستند.
وی به ماده 57 قانون احکام دائمی توسعه کشور، ‌مصوب مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: طبق این ماده چهار بسته به وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی ارائه شد که صیانت اجتماعی، حمایت اجتماعی،‌ مساعدت اجتماعی و بیمه‌های اجتماعی در این بسته گنجانده شده است.
سماواتی با بیان اینکه در حوزه‌ بیمه‌های اجتماعی قرار شد توسعه بیشتر در راستای کاهش فقر و مشکلات اجتماعی محقق شود، ‌تصریح کرد: این امر در تحقق اقتصاد مقاومتی نیز تاثیرگذار بوده و گام های خوبی در این چارچوب برداشته شده است.
وی با بیان اینکه حرکت در جهت توانمند کردن افراد بهتر از این است که افراد را به سمت مراکز حمایتی سوق دهیم،‌ یادآور شد: راهبرد کلیدی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان،‌ روستاییان و عشایر همدان توانمندسازی است.
سماواتی به وجود یک‌هزار و 121 خانوار روستایی مشمول بازنشستگی با سن بالای 70 سال در استان اشاره کرد و گفت: این تعداد در سال نخست بازنشستگی پیش از موعد هستند و در سال‌های بعد بر این تعداد افزوده می‌شود.
وی تعداد کل کارگزارهای استان همدان در سال نخست دولت تدبیر و امید را 90 مورد اعلام و اضافه کرد: اکنون در حال خصوصی‌سازی در این بخش و اولین استان در اجرای این رویکرد هستیم و در این راستا اسفند سال گذشته تعداد کارگزارها به 47 مورد کاهش یافت.
وی تعداد کل بیمه شدگان صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان،‌ روستاییان و عشایر استان را 82 هزار نفر اعلام کرد و گفت: تعداد مستمری‌بگیران و بازنشستگان این صندوق در استان همدان سه هزار خانوار است.
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان،‌ روستاییان و عشایر همدان بیان کرد: این صندوق نیاز به حمایت دارد چراکه یکی از راه‌های توسعه روستایی گسترش بیمه‌های اجتماعی است.
7523/2090
خبرنگار: مرضیه بختیاری**انتشار دهنده: سعید زارع کندجانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.