به گزارش ایرنا، روستاییان، کشاورزان و عشایر، اقشاری هستند که در تعاریف سازمان تامین اجتماعی کارگر محسوب نشده و طرح‌های حمایت اجتماعی شامل آنها نمی‌شود و از همین رو، تا چندی پیش این گروه ها عضو صندوق‌های بیمه بازنشستگی و درمانی نبودند و فقط عده محدودی از کشاورزان زیر پوشش بیمه خویش ‌فرمای سازمان تامین اجتماعی قرار داشتند، اما اکثریت آنها زیر پوشش هیچ‌گونه چتر حمایتی نبودند.
صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در سال 1384 به منظور حمایت از روستائیان و عشایر و کشاورزان در ایران تاسیس شد تا این اقشار نیز زیر پوشش حمایت‌های اجتماعی قرار بگیرند.
در واقع این صندوق یکی از صندوق‌های چهارگانه و زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و رویکرد آن ارائه خدمات بیمه اجتماعی بلند مدت به سه قشر کشاورزان، روستاییان و عشایر در بخش‌های مستمری بازنشستگی، از کار افتادگی و فوت است.
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور چندی پیش اعلام کرد: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان که از سال 1384 شروع به کار کرد، اکنون دارای یک میلیون و 500 هزار خانوار عضو و 32 هزار خانوار مستمری بگیر است؛ در حالی که جمعیت مشمول کل کشور 6میلیون خانوار برآورد شده است.
بر اساس آمارها، استان همدان بیش از یک میلیون و 700 هزار نفر جمعیت دارد که 639 هزار نفر آنان در روستاها زندگی می کنند.
بر اساس قوانین، کشاورزان، روستاییان و عشایری که بالاتر از 18 سال سن داشته باشند، می توانند زیر پوشش صندوق بیمه اجتماعی قرار بگیرند.
بر اساس اعلام کارشناسان بیمه های اجتماعی، باید با برنامه ریزی اصولی و اطلاع رسانی فراگیر، ضریب نفوذ بیمه اجتماعی در جامعه هدف را بیش از پیش گسترش دهند؛ اما تعداد افرادی که زیر پوشش این چتر بیمه ای قرار دارند، از رقم دریافتی بازنشستگی آن ناراضی هستند.
قرار گرفتن کشاورزان و دامپروران زیر چتر بیمه اجتماعی راهکاری اثرگذار برای پیشگیری از مهاجرت روستاییان و عشایرنشینان به مناطق شهری و گام نخست برای فراهم کردن بستر حمایت از تولیدکنندگان است؛ قشر زحمت کشی که به دلیل نقش ارزنده در تامین امنیت غذایی مردم پیشتاز تحقق اقتصاد مقاومتی هستند.
اگرچه صندوق بیمه اجتماعی روستایی و عشایر از سال 1384 تاکنون با هدف تضمین آینده معیشت این اقشار راه اندازی شده است، اما هنوز بخش قابل توجهی از جمعیت روستایی و عشایر همدان از خدمات آن بی بهره اند.
بنابر اعلام کارگزاران صندوق بیمه اجتماعی، نسل کنونی کشاورزان استان همدان در سنین بالایی قرار دارند، به همین دلیل شماری از روستائیان رفتن زیر چتر بیمه را در این شرائط، استقبال نمی کنند.
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر همدان در این ارتباط گفت: بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر از سال 84 به اجرا گذاشته و در سال 93 هم با تغییراتی چون اعمال بازنشستگی پیش از موعد، وارد مرحله جدیدی شد.
مهدی سماواتی با بیان اینکه در دهه فجر امسال حکم بازنشستگی 500 بیمه شده صندوق کشاورزان، روستاییان و عشایری در استان همدان صادر می‌شود، افزود: صندوق بیمه روستاییان و عشایر در حوزه بیمه اجتماعی در چهار زمینه بازنشستگی، از کار افتادگی، فوت و انتقال بیمه فعالیت دارد و هم اکنون بیش از 80 هزار نفر در استان همدان زیر پوشش صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر قرار دارند.
وی با بیان اینکه تعداد کارگزاران بیمه روستاییان و عشایر از 88 کارگزاری به 47 کارگزاری کاهش پیدا کرد، افزود: کارگزاری‌ها باید در مرکز بخش، دفتر و کارمند داشته باشند تا بتوانند کار صندوق بیمه روستاییان و عشایر را انجام دهند.
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان همدان اضافه کرد: از این 47 کارگزاری 27 کارگزاری برای ادامه فعالیت توانمند بودند چراکه شرایط، تجهیزات و کارمند داشتند و 20 کارگزاری دیگر تجمیع شدند.
وی با اشاره به اینکه بازنشستگی افراد بالای 70 سال و با 10 سال سابقه بیمه در مجلس تصویب شد، افزود: از اردیبهشت سال‌جاری صندوق بیمه روستاییان و عشایر افراد بالای 50 سال را زیر پوشش قرار نمی‌دهد.
سماواتی با اشاره به اینکه صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر استان همدان سه هزار نفر حقوق بگیر دارد، افزود: یک‌هزار و 700 خانواده عشایری زیر پوشش این صندوق هستند.
وی بیان کرد: کشاورزان، روستاییان و عشایر برای برخورداری از درمان می توانند از بیمه سلامت برخوردار شوند و برای برخورداری از بازنشستگی، از کار افتادگی و بازماندگان عضو صندوق بیمه اجتماعی شوند.
وی به خدمات مختلف بیمه اجتماعی عشایر و روستاییان اشاره کرد و از مسئولان خواست تا با اجرای کلیه مصوبات ستاد بیمه اجتماعی کشاورزان و عشایر در شهرستان ها، نسبت به معرفی مزیت های این بیمه به مردم اهتمام ورزند.
وی گفت: تمامی کشاورزان شاغل در بخش کشاورزی، روستائیان و عشایر، شاغلان فصلی، زنان خانه دار روستایی و عشایری، ساکنان و رانندگان حمل بار و مسافر بین شهری شهرهای زیر 20 هزار نفر می توانند عضو این صندوق شوند و از مزایای بیمه اجتماعی شامل بازنشستگی، از کار افتادگی کلی، مستمری بازماندگان، نقل و انتقال بیمه ای برخوردار شوند.
سماواتی با اشاره به حق بیمه 15 درصدی برای عضویت در صندوق، افزود: دولت در پرداخت حق بیمه به مشمولان عضویت در صندوق، یارانه 10 درصدی پرداخت می کند و بیمه شده تنها پنج درصد حق بیمه را پرداخت می کند.
وی ادامه داد: به هر حال پرداخت دو سوم حق بیمه صندوق اجتماعی توسط دولت، فرصتی برای جامعه هدف این صندوق است تا این قشر بتوانند از مزیت های این طرح بهره مند شوند.
7523/2090
گزارش از:مرضیه بختیاری**انتشار دهنده: سعید زارع کندجانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.