حزب اتحاد ملت ایران منطقه همدان طی بیانیه‌ای، با نقد عملکرد شهرداری همدان در تخریب خانه‌های تاریخی محله کبابیان، شهرداری را از تکرار این گونه اقدامات بر حذر داشت.

به گزارش ایلنا در بخشی از این بیانیه آمده است:

همشهریان عزیز و اعضای محترم شورای اسلامی شهر همدان 

عملیات اخیر تخریب تعدادی از خانه‌های قدیمی در چمن کبابیان، دل همه درد آشنایان و دلسوزان شهر همدان را به درد آورد.حزب اتحاد ملت ایران منطقه استانی همدان، بر خود لازم دید مطالبی را با شما در میان بگذارد و به این شکل و با این واسطه، با همه مسئولان حوزه شهر همدان، اتمام حجت کند، چون به واقع تکرار چنین رویکردها و عملکردهایی به هیچ روی قابل تحمل نیست و شانه های مجروح این شهر، تاب خرابی های  بیش از این را ندارد. بدیهی است که مواجهه بعدی حزب اتحاد  با عاملان و مجریان چنین  اقداماتی، پند و اندرز نخواهد بود و ضمن شفاف سازی و معرفی دست اندرکاران و کارگردانان آن به مردم، در اینباره  اقدام مقتضی را انجام خواهد داد.

۱- هویت هر انسان و هر شهر انسان مداری، جزیی از حقوق لاینفک آن فرد و شهر است، حقوقی به مثابه حقوق اساسی بشر، حق حیات، حق مسکن، حق تحصیل و... وقتی گفته می شود حقوق اساسی یعنی حقی که با هیچ مصوبه و بخشنامه و تصمیم خلق الساعه ای نمی توان آن را انکار کرد یا کاهش داد. به همین مناسبت، هیچ کسی و هیچ شهری را نمی توان از هویت خود خالی کرد و به اجبار هویتی جعلی به او داد. محله های قدیمی هر شهری جزیی از هویت شهرها هستند که در همه جوامع، گرامی داشته شده و حفاظت می شوند.

۲- در حالی که در شهرهای مترقی دنیا (که آرزوی رسیدن به آن را داریم) متوسط سن محلات و ساختمان های قدیمی، چهارصد سال است؛ چه اصراری بر خراب کردن و از نو ساختن همه بناها و محلات به فاصله چهل سال وجود دارد؟ همدان که بار عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران را بر دوش می کشد در این خصوص نقش دشوارتری در حفظ بافتِ کهن شهر دارد نقشی که ایفای آن با محوریت مردم و با همکاری و هم‌دلی مسئولان میراث فرهنگی و مدیران شهرداری و مشارکت و مشاوره گرفتن از صاحب نظران این حوزه، امکان‌پذیر است.

۳- محله کبابیان و خانه های تاریخی که از سالم ترین بافت ها و بناهای دوره پهلوی و قاجار بودند، گرچه ثبت ملی نشده بودند اما این شایستگی را داشتند که با اندک مرمتی به مکانی فوق العاده برای جذب گردشگر تبدیل شوند. به گفته مسئولان بازآفرینی محلات همدان طی جلسه کمیسیون مدیریت شهری در مهرماه سال ۹۳ مجموعه محله کبابیان برای «مرمت» و «بازآفرینی» در ماده ۵ کمیسیون شهری به تصویب شهرداری درآمد و برای انجام مرمت و تبدیل مجموعه به هتل تاریخی و گردشگری در اختیار شهرداری قرار گرفت. با گذشت قریب به ۳ سال از این مصوبه چرا و چگونه شهردار بدون هماهنگی با مسئولان بازآفرینی محلات همدان و مدیران میراث فرهنگی طی اقدامی خودسرانه، دست به نابودی این بناها زده به طوری که حتی اعضای شورای شهر نیز از این عمل ناگهانی حیرت زده و اعلام بی اطلاعی کرده اند؟

۴. علاوه بر آنچه مورد اشاره قرار گرفت، دستاورد دیگر حفظ و بهره برداری بهینه از این بافت های سنتی، ایجاد رونق در اقتصاد محلات و شهر است که چند سالی است در شهرهایی با موقعیت همدان مانند؛ کاشان، یزد، کرمان، تبریز  و... مورد اقبال قرار گرفته است. مثال ملموس و در دسترس آن در همدان، تبدیل حمام  محله حاجی به رستوران بوده که علاوه بر اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم قابل توجه، موجب حفظ ابنیه و نیز معرفی شایسته شهر همدان شده است.

۵- بشر امروز به این نتیجه رسیده است که همه چیز باید با مشارکت همگان ساخته شود. تجربه های تلخ متعدد در تصمیم گیری عده ای (ولو نخبه) در اتاق های دربسته برای دیگران، بدون مشارکت و همدلی آنان، محققان و اندیشمندان را واداشته تا امتداد و انتهای بهترین و ناب ترین طرح های خود را نبندند و آن را به مشارکت و همفکری مردم واگذار نمایند. چگونه است که سال هاست در این کشور و در این شهر  مد شده است که عده ای با هر عنوان والقابی به خود اجازه می دهند که آینده و احساس مردم را بازیچه طبع آزمایی و ایده پردازی های خود نمایند؟ نتیجه این اقدامات تکروانه و یکسونگرانه، برای جامعه ایران و برای شهر همدان، تاکنون چه بوده است؟  تخریب خانه های قدیمی در این محله، با همه خسارت هایش، می تواند نقطه پایانی بر این شیوه غیر مدنی مدیریت در این شهر کهن باشد.

باید به یاد داشت که تخریب بافت قدیمی محلات، تخریب خاطره ها و آرامش بسیاری از انسان های تشنه و محتاج آرامش در این دنیای پر از فشار عصبی و استرس است. شایسته نیست که برای کسب منفعت و رفاه عده ای اندک، شاهد تخریب این فضاهای آرامش بخش، باشیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.