آیت الله غیاث الدین طه محمدی روز پنجشنبه در کنگره ملی مفسر بزرگ قرآن آیت الله آقا نجفی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در همدان افزود: اگر فقها و علمای دین فراموش شوند شهدا نیز به دست فراموشی سپرده می شوند.
وی با بیان اینکه رزمندگان اسلام پای منبر و روضه این بزرگان تربیت شده و در راه اسلام به شهادت رسیدند تاکید کرد: فلسفه اینگونه کنگره ها یادآوری شعائر دینی و شهدا است.
امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه فقها و عرفای بزرگ دین اسلام نباید فراموش شوند ادامه داد: این علمای بزرگ با مجاهدت و جهاد علمی و عملی و تزکیه و جهاد تبلیغی در راه دین و شعائر دینی حرکت کرده و خودشان سراسر نور بودند.
آیت الله طه محمدی با بیان اینکه اگر علمای دین نبودند جامعه بشری غرق می شد افزود: آیت الله آقا نجفی مجاهد نستوه بود.
وی با اشاره به برکات و ثمرات این کنگره گفت: این کنگره ها باید در راستای پاسداشت مفاخر دینی و مشاهیر ایران اسلامی برگزار شود.
آیت الله آقانجفی از علمای معاصر و از شاگردان خاص و داماد مرحوم میرزای نائینی و همچنین شاگرد مرحوم غروی اصفهانی در فقه و اصول و از شاگردان خصوصی قاضی طباطبایی در اخلاق بود.
آن مرحوم پس از کسب درجه اجتهاد از سوی شیخ محمد کاظم شیرازی و تایید آن از طرف شیخ عبدالکریم حائری یزدی موسس حوزه علمیه قم از نجف به همدان عزیمت کرد، و تا پایان عمر پر برکت خویش در حدود 50 سال در سنگر مسجد و محراب مشغول ارشاد و تبلیغ مردم شد.
دوره حضور این عالم ربانی در همدان با نهضت امام (ره) قرین بود، و او جوانان و قشرهای مختلف مردم را به حمایت از امام (ره) تشویق می کرد.
مرحوم آقا نجفی در جریان دستگیری امام راحل در سال 42 در تهران رهبری حرکت های اعتراضی را به این اقدام رژیم شاه بر عهده گرفت، و در سال 57 نیز در بازگشت امام از فرانسه جزو کسانی بود که به استقبال امام رفت.
آیت الله آقا نجفی در دوران دفاع مقدس شمع محفل همه رزمندگان اسلام بود، و جوانان رزمنده با حضور در درس های اخلاقی و تفسیری او خلاءها و نیازهای معنوی خود در جبهه های جنگ را پر می کردند.
آثار مرحوم آقا نجفی به خاطر شهرت گریزی آن مرحوم چندان شناخته شده نیست، ولی این دانشمند فرزانه تقریرات نایینی و غروری را در ردیف آثار خود دارد که هنوز چاپ نشده، و همچنین تفسیر انوار درخشان در 18 جلد و شرحی از اصول اعتقادی کافی در 6 جلد نیز از جمله آثارش به شمار می رود، که کمتر مورد توجه اهل قلم واقع شده است.
آیت ‏اللّه سید محمد حسینی همدانی معروف به آقانجفی همدانی، در سال 1283 شمسی برابر 1322 قمری در بیت علم و تقوا در نجف اشرف به دنیا آمد
وی در نجف از محضر عالمان نام ‏آوری همچون میرزای نایینی، محمد حسین غروی اصفهانی، سید حسین بادکوبه‏ ای، میرزا علی آقا قاضی طباطبایی و میرزا عبدالغفار مازندرانی، فقه، اصول، کلام و فلسفه را فراگرفت و در این درس ‏ها با آیات عظام: سید ابوالقاسم خویی، سید محمدهادی میلانی و علامه سیدمحمدحسین طباطبایی مباحثه می‏ کرد.
این عالم ربانی به قدری از لحاظ علمی و فقهی مورد توجه میرزای نایینی واقع شد که به ایشان گواهی اجتهاد داد و آقانجفی نیز به شرف دامادی آن مرجع بزرگ نائل شد.
آیت‏ الله همدانی پس از اخذ اجازات متعدد اجتهاد از علمای بزرگ نجف، قصد وطن کرد و پس از اقامت 22 ساله در نجف راهی همدان شد از آن پس به تدریس و تالیف و ارشاد مردم پرداخت و در همدان ماندگار شد.
سرانجام آن فقیه بزرگ در سحرگاه نهم مهر 1375 هجری شمسی برابر با پانزدهم جمادی الاول 1417 ق در نودوسه سالگی بدرود حیات گفت و پس از تشییع باشکوهی در همدان و مشهد، در جوار مرقد شیخ بهایی در حرم مطهر امام رضا(ع) به خاک سپرده شد.
2087/7523
خبرنگار: مرضیه بختیاری** انتشاردهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.