محمد ناصر نیکبخت روز شنبه در نشست هماهنگی برگزاری کنگره بزرگداشت آیت الله آقا نجفی همدانی افزود: راه اندازی پرواز همدان- تهران و قطار این مسیر نقش بسزایی در جذب گردشگر و برگزاری اجلاس و برنامه های بزرگ در استان همدان دارد.
وی با اشاره به برگزاری کنگره آیت الله آقا نجفی در همدان افزود: آیت الله آقا نجفی از علمای شایسته ایران و در عصر معاصر بودند و اقدامات علمی و حسن خلق نیکویی داشتند که این عالم بزرگ به شایستگی به مردم معرفی نشده است.
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب به برگزاری هوشمندانه و با برنامه و در شان عالم بزرگ این کنگره تاکید داشتند افزود: پیام و سخنان ایشان در این کنگره باز هم باید مرور شود.
استاندار همدان ادامه داد: کار کمیته علمی با کنگره تمام نمی شود، باید یادآوری نام این بزرگوار از طریق این کنگره باید منتشر، توسعه و در دسترس اهل مطالعه قرار گیرد.
نیکبخت با بیان اینکه هم زهد و هم علم آیت الله آقا نجفی باید به درستی معرفی شود افزود: طرح ها باید شایسته این نام و به نوعی معرفی استان همدان باشد.
وی با بیان اینکه از هر فرصتی باید برای معرفی استان همدان استفاده کرد افزود: سال آینده همدان میزبان 2 برنامه مهم گردشگری جهانی و آسیایی در همدان است و وجود علما داشته ها و سرمایه های استان همدان هستند و باید از برکت وجودی این عالم بزرگ به خوبی استفاده و همدان را معرفی کرد.
نیکبخت افزود: همدان علمای بسیاری را پرورانده است که به دنیا خدمت کرده اند اما با وجود آثار تاریخی و گذشته پر افتخار، آنطورکه باید معرفی نشده است.
استاندار همدان گفت: باید از وجود همه بزرگان برای معرفی همدان استفاده کرد و توجه به این مساله فرهنگی را جدی گرفت و با برنامه ریزی مناسب زمان را از دست ندهید.
آیت ‏اللّه سید محمد حسینی همدانی معروف به آقانجفی همدانی، از حکما و عرفای معاصر، در سال 1283 شمسی برابر با 1322 قمری در بیت علم و تقوا در نجف اشرف به دنیا آمد.
وی از محضر عالمان نام ‏آوری همچون میرزای نایینی، محمد حسین غروی اصفهانی، سید حسین بادکوبه‏ ای، میرزا علی آقا قاضی طباطبایی و میرزا عبدالغفار مازندرانی، فقه، اصول، کلام و فلسفه را فراگرفت و در این درس ‏ها با آیات عظام سید ابوالقاسم خویی، سید محمدهادی میلانی و علامه سیدمحمدحسین طباطبایی مباحثه می‏ کرد.
این عالم ربانی به قدری از لحاظ علمی و فقهی مورد توجه میرزای نایینی واقع شد که به ایشان گواهی اجتهاد داد و آقانجفی نیز به شرف دامادی آن مرجع بزرگ نائل شد.
آن مرحوم پس از اخذ اجازات متعدد اجتهاد از علمای بزرگ نجف، قصد وطن کرد و پس از اقامت 22 ساله در نجف راهی همدان شد و از آن پس به تدریس و تألیف و ارشاد مردم پرداخت و در همدان ماندگار شد.
سرانجام آن فقیه بزرگ در سحرگاه نهم مهر 1375 هجری شمسی برابر با پانزدهم جمادی الاول 1417 ق در 93 سالگی بدرود حیات گفت و پس از تشییع باشکوهی در همدان و مشهد، در جوار مرقد شیخ بهایی در حرم مطهر امام رضا(ع) به خاک سپرده شد.
فرودگاه همدان در پنج کیلومتری همدان و در بلوار سرلشگر شهید حسین همدانی قرار دارد.
در حال حاضر پرواز همدان - مشهد از این فرودگاه انجام می شود.
7523/2087
خبرنگار: مرضیه بختیاری** انتشاردهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.