به گزارش ایرنا علی مالمیر شامگاه جمعه در آیین تجلیل از همیاران و برگزارکنندگان نخستین جشنواره مبل و منبت شهرستان ملایر اظهار کرد: در صورت برگزاری مستمر جشنواره مبل و منبت ملایر، این رخداد مهم به طور قطع می تواند یکی از رویدادهای ملی و حتی بین المللی این استان باشد.
وی افزود: سال 2018 که بخش اعظم آن سال 97 است، همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا انتخاب شده و از ابتدا تا انتهای سال 2018 رویدادهای متنوعی را در راستای معرفی بیشتر ظرفیت های استان در حوزه های مختلف باید داشته باشیم.
وی بر ماندگاری و تداوم جشنواره مبل و منبت ملایر با توجه به رویداد مهم همدان 2018 در سال آینده تاکید و بیان کرد: شهرستان ملایر با همت و تلاش مردم و فعالان بخش منبت باید سهم خوبی را در این رویداد مهم داشته باشد و سال آینده این جشنواره پررنگ تر برگزار شود.
مالمیر ثبت ملایر به عنوان شهر ملی مبل و منبت را یک رخداد مهم و ظرفیتی ویژه در این بخش عنوان کرد و افزود: در حال حاضر بیش از 18 هزار هنرمند فقط در بخش تولید این صنعت در سطح استان به صورت مستقیم فعالیت می کنند که با احتساب بخش فروش و سایر بخش های دیگر، بخش بزرگی از اشتغال استان را به خود اختصاص داده است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان ادامه داد: امید بخش ما در ثبت این رخداد مهم، ویژگی خاص مردم ملایر با روحیه ای فعال و پرنشاط و توسعه نگر بود که همواره پیش از استان حرکت می کنند.
مالمیر همچنین تلاش های فرماندار ویژه ملایر، پیگیری های نمایندگان مجلس و فعالان صنعت مبل و منبت هیات مدیره بازار مبل ملایر را از دیگر پتانسیل ها عنوان کرد که بسترسازی های لازم را بری ثبت این رویداد مهم انجام دادند.
وی گفت: تیم پرتوان مجموعه شهرستان با تلاش شبانه روزی خود این رویداد بزرگ را برای استان همدان خلق کردند که سبب ایجاد تحرک بیشتر در حوزه صنایع دستی استان شد و به طور قطع ظرفیت های خوب گردشگری را به ارمغان آورد.
معاون استاندار و فرماندار ویژه ملایر نیز ثبت مبل و منبت ملایر را آغاز تحولی عظیم برای این شهرستان برشمرد و افزود: این رویداد مهم که سال گذشته به همت دولت تدبیر و امید محقق شد، برکت های زیادی در حوزه اقتصادی و گردشگری دارد.
عبدالعظیم رضایی با بیان اینکه با ورود گردشگران به واسطه برگزاری جشنواره مبل و منبت و ثبت این امر مهم می تواند آینده خوبی را برای شهرستان و استان رقم بزند، بیان کرد: این در حالیست که محور توسعه استان و شهرستان هم بر مبنای گردشگری است و صنایع دستی می تواند مکمل هم باشند.
وی وحدت و همدلی و انگیزه بالا را عاملی مهم برای جهش در این صنعت و جهانی شدن آن عنوان کرد و گفت: سال گذشته هیات مدیره بازار مبل و منبت ملایر تشکیل شد و همت فعالان این صنعت در تشکیل هیات مدیره و ثبت ملی این صنعت بسیار بالا و زبانزد است.
رضایی بر لزوم تقویت وحدت بیشتر فعالان مبل و منبت و استفاده از پیشنهادها و نظرها برای توسعه و پیشرفت صنعت مبل و منبت شهرستان تاکید و ابراز امیدواری کرد: روز به روز کارها و اقدامات با همین همدلی و انگیزه بالا با قوت بیشتر پیگیری شود.
وی خطاب به فعالان مبل و منبت شهرستان تاکید کرد: اجازه ندهید آسیب و تهدیدی به حوزه کاری شما ورود پیدا کند و فعالیت ها به صورت تخصصی و کارشناسی و علمی دنبال شود.
فرماندار ویژه ملایر گفت: در حال حاضر تعاونی تامین نیاز این صنعت نیز در حال شکل گیری است که باید کارها تخصصی و بحث بازاریابی و سایر موارد با قوت بیشتری پیگیری و اقدام شود.

**تشکیل کمیسیون صنعت مبلمان در شورای شهر ملایر
عضو هیات مدیره بازار مبل ملایر نیز با تشریح تمامی اقدامات لازم برای ثبت ملی مبل و منبت ملایر و برگزاری نخستین جشنواره مبل و منبت در این شهرستان اظهار کرد: با برگزاری 10 روزه این جشنواره، بیش از 60 هزار مسافر و گردشگر وارد این شهرستان شد که گام مهمی برای توسعه گردشگری آن به شمار می رود.
مهدی محمودی با اشاره به پخش تیزرهای تبلیغاتی مبل و منبت ملایر از طریق رسانه ملی ابراز امیدواری کرد: با ادامه دار شدن جشنواره مبل و منبت بتوانیم برند مبل ملایر را در سطح کشور و جهان مطرح کنیم.
وی با تاکید بر اینکه در حد و اندازه پایتخت مبل و منبت ایران باید فعالیت هایمان را گسترده کنیم، افزود: هم اکنون تشکیل کمیسیون صنعت مبلمان در شورای اسلامی شهر ملایر در حال انجام است تا بتوانیم درآمد پایداری برای استان و شهرستان داشته باشیم.
محمودی گفت: گردش مالی این صنعت پاک و زودبازده در کشور بیش از 300 هزار میلیارد ریال است و اگر یک ششم از این میزان را با وجود اینکه 65 درصد از تولید کشور را داریم، بتوانیم جذب کنیم، حدود 50 هزار میلیارد ریال می شود که تحولی عظیم در استان و شهرستان خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه پذیرای هرگونه انتقاد و نقد سازنده برای بهبود صنعت مبل و منبت هستیم، افزود: ثبت و سازماندهی انجمن تولید و صادرکنندگان مبل و منبت در اتاق بازرگانی برای نخستین بار در ایران در این شهرستان تشکیل شد و هم اکنون 35 عضو دارد.
به گزارش ایرنا، در این آیین از مسئولان، دست اندرکاران و فعالان صنعت مبل و منبت و هیات مدیره بازار مبل ملایر در برگزاری نخستین جشنواره مبل و منبت این شهرستان تجلیل شد.
اردیبهشت سال گذشته با دستور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور، ملایر به عنوان شهر ملی مبل و منبت در فهرست شهرهای ملی صنایع دستی ایران به ثبت رسید.
به همین منظور 15 شهریور ماه سال گذشته نخستین جشنواره مبل و منبت ملایر تا 24 شهریور ماه به مدت 10 روز برگزار شد.
در حال حاضر بیش از چهار هزار کارگاه تولید مبل و منبت شناسنامه دار در شهرستان ملایر فعال است و بیش از هشت هزار تن به صورت مستقیم و بین 20 تا 25 هزار تن به صورت غیر مستقیم در این صنعت فعالیت می کنند.
ملایر قطب تولید مبل و منبت کشور با 65 درصد میزان تولید است و با وجود بیش از 100 نمایشگاه در بازار مبل این شهر، سالیانه بین 70 تا 80 هزار دست مبلمان در این شهرستان ملایر تولید و به داخل و خارج از کشور صادر می شود.
شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.
7528/2087
خبرنگار: معصومه موسوی**انتشار دهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.