جنگلانه، با رویشگاه های کهن این دیار عهد و پیمان بسته تا دردهای مناطق آسیب دیده جنگلی و مرتعی را التیام ببخشد و امروز در آخرین روزهای پاییز فریادهای 'آلمابلاغ'، جنگلانه را به سمت همدان کشانده است.
آلمابلاغ یکی از قله های زیبای کوه الوند است که با وسعت هفت هزار و 500 هکتار و سیمایی کوهستانی و تپه ماهوری، مجموعه ای کم نظیر از پستانداران، پرندگان و خزندگان را در دل خود جای داده است.
آلمابلاغ در مجاورت گردنه اسدآباد و 17 روستای این شهرستان با چشمه ساران بزرگ و کوچک و آبریزهای همیشه جاری، از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار است و انواع لاله، بادام و پیازکوهی، شنگ، زنبق، موسیر، آلبالوی وحشی، زرشک و تمشک، گیاهان کنگر، ریواس، شیرین بیان، آویشن، گون و بومادران که خاصیت دارویی دارند در این منطقه به خوبی می روید.
پرواز عقاب طلایی، سبز قبا، جغدهای کوچک، هدهد، دارکوب و انواع چکاوک و سار هم بر فراز آلمابلاغ بسیار دیدنی است و این پرنده ها را آلمابلاغ با خون دل می پروراند تا از گزند گلوله شکارچیان در امان باشند.
قوچ و میش، قله نشینان آلمابلاغ هستند که از شاخص ترین گونه جانوری این منطقه به شمار می روند. همجواری و سازگاری آلمابلاغ با مناطق حفاظت شده 'خان گُرمَز' و 'کرکسین'، پای گرگ، خرگوش، شغال، تشی، کفتار، گراز و سنجاب زمینی را هم به این منطقه باز کرده است.
اما آنچه دل آلمابلاغ را به درد آورده و هر روز آن را ضعیف و نحیف می کند، دست اندازی انسان زیاد خواه و بداخلاق است. سالهاست که سینه آلمابلاغ زیر سم دام های عشایر له می شود و گونه های گیاهی و جانوری اش با گلوله شکارچیان نابود می شود.
اما این روزها فعالان طرح جنگلانه یا به قول دوستان، 'جنگلانه ای ها' از نقاط مختلف کشور در این محل جمع شده اند و دستی از عاطفه و مهربانی بر سرو روی آلمابلاغ می کشند، گودال های کوچکی حفر می کنند و دانه ای می کارند، گون، بادام کوهی و ... فرقی نمی کند، فقط بذری باید کاشته شود که با اقلیم آلمابلاغ سازگار باشد.
بهار که بیاید همزمان با رستاخیز زمین، دانه ها از دل آلمابلاغ سربرآورده و سینه این زیستگاه پر از علف، بوته و درختچه می شود. آلمابلاغ در پوست خود نمی گنجد از یاری جنگلانه و صفا و سرسبزی که به او هدیه می شود.
شادی آلمابلاغ، دوستداران طبیعت را هم سر ذوق می آورد. دیروز که جنگلانه ای ها اینجا گردهم آمده بودند، سردی هوا دلسردشان نمی کرد و خستگی آنها با دیدن خرگوشی که پابه فرار گذاشته و لای تپه ماهورها پنهان شده، از تن و جانشان بدر می شد.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در این ارتباط به خبرنگار ایرنا می گوید: جنگلانه برای چهارمین سال پیاپی، به صورت طرح هماهنگ کشوری با تکیه بر تجربه های ارزشمند، بذر گونه‌های بومی را در مناطق آسیب دیده می کارد.
عیسی بختیاری ویژگی برجسته جنگلانه را مشارکتی‌ و خودجوش بودن این طرح می داند. بویژه حالا که وضعیت جنگل های کشور با آسیب های انسانی، صنعتی، چرای دام، سرشاخه زنی، ریزگردها، خشکسالی، تهیه ذغال و شیوع بیماری ها و آفات گوناگون بسیار وخیم است، همه طبیعت دوستان باید به جنگلانه ملحق شوند.
به گفته این مسئول جنگلانه در سه سال گذشته به کمک بیش از بیست هزار نفر از اعضای خود، افزون بر 2 هزار و 95 هکتار از رویشگاه‌های جنگلی و مرتعی را بذر کاری کرده‌ است.
جنگلانه به امید فردایی سبز و آباد برای آیندگان دست همه دوستداران طبیعت را به گرمی می فشارد.
پی نوشت:
آلمابلاغ کلمه‌ ای ترکی و به معنای چشمه سیب است. آب‌ چشمه منطقه آلمابلاغ بسیار سبک و گوارا و فاقد مواد زاید است. این چشمه در میانه مسیر صعود به قله و در کنار یک درخت کهنسال سیب قرار دارد و مردم محلی به واسطه این دو نعمت طبیعی و زیبا، این ارتفاع را آلمابلاغ یا همان چشمه سیب نامیده‌ا‌ند.
7527/2090
گزارش از: زهرا زارعی** انتشاردهنده: سعید زارع کندجانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.