به گزارش ایرنا طرح فراز طرحی است که می تواند میزان تولید محصول را تا سه برابر افزایش داده و با ارتقای کیفیت محصول تولیدی، روند مبارزه با آفات و امراض راحت تر خواهد بود.
در این میان شهرستان ملایر با دارا بودن 11 هزار هکتار سطح زیر کشت انگور و تولید سالیانه بیش از 240 هزار تن انگور، به طور میانگین 6 درصد از تولید انگور کشور را به خود اختصاص داده و با تولید 22 تن در هر هکتار از متوسط میانگین کشوری با حدود 10 تا 12 تن در هکتار بالاتر است و اجرای این طرح می تواند تراز تولید انگور ملایر را بسیار ارتقا بخشد.
حال به همت مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، سازمان جهاد کشاورزی استان همدان و ملایر و همچنین تلاش ها و پیگیری های مجدانه نمایندگان این شهرستان، اجرای طرح داربستی کردن باغ های انگور، آبیاری نوین و تنوع کشت انگور در اولویت قرار گرفته است.
در همین رابطه در نشست کمیته فنی انگور در شهرستان ملایر که روز پنجشنبه با حضور نمایندگان مردم ملایر در مجلس، کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی، مسئولان سازمان جهاد کشاروزی استان و شهرستان و جمعی از مسئولان مربوطه در جهاد کشاورزی ملایر برگزار شد، مسایل و مشکلات حوزه باغداری با محوریت محصول انگور و صنایع وابسته به این محصول راهبردی مورد بررسی قرار گرفت.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در این نشست با ابراز گلایه از اینکه برخی مسئولان در زمینه فناوری های نوین و نوین شدن محصولات باغی از غافله نوگرایی عقب مانده است، گفت: در این راستا نیازمند برداشتن گام های جدی هستیم.
محمد کاظمی با اشاره به دیدارها و نشست های اخیر نمایندگان ملایر با وزیر و معاون امور باغبانی جهاد کشاورزی بیان کرد: ملایر در حوزه بحث باغداری انگور و محصولات باغی بسیار شاخص و سرآمد است و با وجود شرایط اقلیمی مناسب و شهرت انگور ملایر در میزان تولید و کیفیت، اما متناسب با این شهرت و جایگاه در زمینه فرآوری، عرضه و صادرات نتوانسته حرکت کند.
وی با بیان اینکه باغدار ما همان باغدار سنتی 50 سال پیش است و تحولی در کشت و باغداری اش رخ نداده، بیان کرد: این در حالیست که آموزشی که در عمل نشان دهد باغداران ما به روش نوین باغداری روی آورده اند، در این زمینه دیده نمی شود.
کاظمی ادامه داد: به رغم وجود مرکز تحقیقات انگور و پژوهشکده انگور و کشمش در این شهرستان، اما تنوع انگور را نمی بینیم و انگور ملایر بیشتر تک محصولی است.

**کشمش ملایر بازار اروپا را از دست داده است
وی با بیان اینکه در زمینه تازه خوری و بسته بندی این محصول حرکتی قابل قبولی نداشته ایم، افزود: امروز زمان آن نیست که سبزه و کشمش ملایر در بسته های 10 کیلویی صادر شود، بلکه اگر 60 کارخانه سبزه پاک کنی ملایر به سمت بسته بندی های روز هدایت شوند، بازار اروپا را که امروز از دست داده ایم، بدست خواهیم آورد.
به گفته وی بسته بندی امروز برای عرضه کالا در جهان حرف اول را می زند، در حالیکه ما در انتهای این لیست هستیم و در بحث بسته بندی برای هیچ محصول غذایی بوژه انگور و کشمش حرکت خاصی نکرده ایم.
نماینده مردم ملایر در مجلس دهم ورود و آموزش بخش خصوصی در این حوزه را امری ضروری برشمرد و گفت: علاوه بر این در زمینه فرآوری کشمش نیز خوب عمل نکرده ایم و بازار اورپا را به مقدار زیادی از دست داده ایم که برای خروج از این مشکل عمده آموزش اولویت مهم است.
کاظمی همچنین بحران آب در کشور را دغدغه جدی برشمرد و تاکید کرد: در زمینه باغداری و آشنا کردن باغداران به سیستم نوین باغداری، فرآوری محصول، بسته بندی و آشنایی با صادرات و بازاریابی محصولات باغی نیاز به برنامه ریزی و آموزش داریم که تقاضا داریم وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه به طور جدی ورود پیدا کند.
دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز اجرای طرح آبیاری نوین، طرح فراز و تنوع کشت محصولات انگور را سه ضرورت مهم در این شهرستان برشمرد و افزود: معدل ملایر در اجرای طرح فراز و داربستی کردن باغ های انگور قابل دفاع نیست.
حجت الاسلام احد آزادی خواه گفت: این در حالیست که باغداران ما در مقابل تبدیل باغ های سنتی به مدرنیته همچنان مقاومت می کنند و با اجرای طرح فراز باید کشاورزان و باغداران برای تغییر نوع باغ انگور خود مجاب شوند.
وی با تاکید بر اینکه در اجرای طرح فراز در ملایر نیاز به یک جهش و برنامه کوتاه و میان مدت یک ساله داریم، بیان کرد: هم اکنون شرایط برای اجرای این طرح در شهرستان مهیا است و در دیدارهای اخیر نمایندگان با معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی، تسهیلات لازم برای داربستی باغ های انگور به باغداران اعطا می شود.

**لزوم خروج انگور ملایر از تک محصولی
وی با تاکید بر اینکه انگور ملایر باید از تک محصولی خارج شود و تنوع رقم کشت را در شهرستان توسعه دهیم، افزود: در اصلاح آبیاری نوین در سطح باغات نیز معدل ملایر در جنوب استان نسبت به شمال استان متعادل نیست و با 85 درصد اعبتارات یارانه ای که دولت اختصاص داده، باید این معدل ارتقا یابد و سهم خود را در اجرای این طرح بگیریم.
حجت السلام آزادی خواه اجرای طرح فراز را یکی از دستاوردهای ارزشمند وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و گفت: چنانچه در سه حوزه آبیاری نوین، طرح فراز و تنوع محصولات باغی اقدامات اساسی صورت گیرد، یک سوم اشتغال در این حوزه ایجاد خواهد شد.
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان نیز در این نشست اظهار کرد: در حال حاضر برای حداقل یک هزار هکتار از سطح تاکستان های انگور ملایر طرح فراز اجرا می شود که آمادگی اجرای تا سطح 2 هزار هکتار را نیز داریم.
حجت الله شهبازی با بیان اینکه هر ظرفیتی برای اجرای طرح فراز در ملایر پیش بینی شود، آمادگی کامل داریم و در برنامه عملیاتی وزارت جهاد کشاورزی دیده شده است، افزود: اعتبارات لازم برای اجرای این طرح از محل های مختلف با بهره چهار تا 6 درصد دیده شده است.
وی ادامه داد: برای اجرای سیستم های تحت فشار، کم فشار، آبیاری قطره های و نوین در باغ های انگور ملایر نیز بدون محدودیت اعتبار برای استان اعلام شده تا باغداران بتوانند از یارانه بلاعوض به صورت 85 درصد یارانه ای و 15 درصد آورده خود استفاده کنند.
شهبازی همچنین خروج انگور ملایر از تک محصولی، تازه خوری و تنوع ارقام کشت انگور را نیز از دیگر اولویت های جهاد کشاروزی عنوان کرد و گفت: هم اکنون ایستگاه تحقیقات انگور ملایر ثبت رسمی شده، اما هنوز ردیف اعتباری ندارد و با کمک های انجام شده تنوع رقم های انگور در این ایستگاه در حال تولید و توزیع در سراسر استان و خارج از استان است.
به گزارش ایرنا، به گفته مسئولان جهاد کشاورزی، در حال حاضر بیش از 12 هزار هکتار باغ داربستی در کشور وجود دارد که طی 2 سال گذشته 20 هکتار از باغ های شهرستان ملایر داربستی شده است.
طبق اعلام جهاد کشاروزی شهرستان ملایر، هم اکنون تعداد 15 پرونده برای اجرای طرح فراز و احداث باغ در سطح 23.5 هکتار در ملایر برای اخذ تسهیلات به سازمان جهاد کشاورزی استان معرفی شده اند که از محل تسهیلات اشتغال فراگیر به ازای هر هکتار 250 میلیون ریال اعتبار به متقاضیان اعطا می شود.
حدود 11 هزار هکتار از اراضی شهرستان ملایر زیر کشت انگور است که 60 درصد از باغ های انگور استان همدان را به خود اختصاص داده و سالیانه بیش از 240 هزار تن انگور در این شهرستان تولید می شود.
در حال حاضر 20 هزارو 200 هکتار از اراضی شهرستان ملایر زیر کشت محصولات باغی است.
شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.
7528
گزارش از: معصومه موسوی** انتشاردهنده: سعید زارع کندجانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.