محمدناصر نیکبخت روز چهارشنبه در همایش هفته پژوهش استان همدان افزود: دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دوره ریاست دانشگاه بوعلی سینا برای ایجاد این دانشگاه اهتمام ویژه ای داشته و تاسیس دانشگاه D8 در دانشگاه بوعلی سینا یکی از ثمرات ارزشمند فعالیت وزیر علوم است.
وی اضافه کرد: توسعه هر کشور با علم و دانش و نیروی انسانی آن کشورها ایجاد می‌شود و داشتن ذخایر طبیعی و خدادادی مبنای توسعه نیست چرا که توسعه با علم و پژوهش اتفاق می‌افتد.
وی تصریح کرد: بر اساس سند چشم‌انداز 20 ساله در سال 1404 باید شمار محققانی که علم آنها به بار نشسته و تولیداتشان تجاری شده، مشخص باشند وهمین امر نیازمند ارتباط بین صنعت و دانشگاه است.
وی با بیان اینکه برای دانشگاه‌ها اعتبارات پژوهشی خوبی در نظر گرفته شده است ادامه داد: در اعتبارات بودجه پژوهشی اداره ها باید به طور کامل جذب پژوهش شود و در حال حاضر یک درصد اعتبارات اداره ها به پژوهش اختصاص دارد که در برخی موارد این یک درصد هم جذب نمی‌شود.
استاندار همدان با تاکید بر تشکیل کارگروه پژوهش و حضور در این کارگروه تصریح کرد: در کارگروه پژوهش مدیران هر سازمان به همراه مشاور و معاون پژوهشی ملزم به شرکت هستند و موانع و مشکلاتی که در بخش پژوهش مطرح شود رسیدگی و پیگیری می شود.
نیکبخت ادامه داد: همدان با داشتن بیش از 2 هزار و 300 عضو هیات علمی و 9 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی ظرفیت خوبی برای توسعه پژوهش‌ها و کاربردی کردن آنها دارد.
نیکبخت با بیان اینکه نباید هر ساله در هفته پژوهش شمار مقالات بازتاب داشته باشد بلکه شمار محصولات تجاری شده و همچنین میزان بازتاب محصولات باید مدنظر قرار گیرد افزود: علاوه بر پیشرفت در امور عمرانی باید در توسعه شهر نیز ورود پیدا کنیم چرا که توسعه موجب ثروت‌آفرینی خواهد شد که جز با پژوهش محقق نمی‌شود.
مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه بوعلی سینای همدان از 2 سال پیش پیگیر ایجاد دانشگاه سازمان اقتصادی کشورهای اسلامی، موسوم به «D8» در همدان بوده‌اند و هم اکنون این دانشگاه موافقت اصولی خود را از شورای گسترش آموزش عالی دریافت کرده است و اساسنامه آن تایید اولیه مرکز همکاری‌های علمی و بین المللی وزارت علوم و وزارت امور خارجه را داشته و آمادگی دارد از ترم دوم سال تحصیلی 97-1396 دانشجو پذیرش کند.
سازمان اقتصادی کشورهای اسلامی با عضویت هشت کشور ایران، ترکیه، بنگلادش، مالزی، اندونزی، مصر، پاکستان و نیجریه تاسیس شده است.
همزمان با هفته پژوهش هجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فن بازار در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی همدان برگزار شد.
این نمایشگاه با 38 غرفه آخرین فعالیت ها و دستاوردهای پژوهشی و فناوری واحدهای فناوری پارک علم و فناوری، دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، سازمان ها و ارگان های استان همدان به معرض نمایش گذاشته شد.
2087/7523
خبرنگار: مرضیه بختیاری** انتشاردهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.