علی مروت امیری روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: با توجه به آب و هوا و شرایط اقلیمی مناسب در این شهرستان، ملایر از نظر تولید عسل رتبه نخست استان را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: این میزان عسل در سال جاری از سطح 47 هزارو 812 کندوی عسل در سطح شهرستان ملایر تولید شده است.
وی با اشاره به مرغوبیت عسل ملایر در سطح استان و کشور بیان کرد: میانگین برداشت عسل از هر کندوی زنبور عسل در این شهرستان 13 کیلوگرم است.
امیری افزود: در حال حاضر 305 زنبوردار در ملایر دارای پروانه تولید هستند و 499 تن در این زمینه فعالیت می کنند.
وی ادامه داد: ملایر 25 درصد تولید عسل استان همدان را به خود اختصاص داده و در صدد هستیم میزان برداشت از هر کندو را به حدود 20 کیلوگرم افزایش دهیم.
مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر وجود باغ های میوه، گیاهان دارویی، گل های خوشبو و مزارع فراوان را دلیل مستعد بودن ملایر به عنوان یکی از مناطق مستعد پرورش زنبور عسل دانست و افزود: در حال حاضر به منظور تولید بیشتر عسل در این شهرستان، اصلاح نژاد ملکه زنبور عسل در دست اقدام است.
امیری گفت: ملایر یکی از قطب های تولیدی و صادراتی استان همدان در زمینه محصولات کشاورزی بویژه عسل است که در تولید پنج نوع محصول رتبه برتر استان را دارد.
بر اساس سرشماری سال 96 تعداد 294 زنبوردار در شهرستان ملایر فعالیت می کنند و در این زمینه برای 499 تن شغل ایجاد شده است.
این شهرستان سالانه قادر به تولید بیش از 600 تن عسل است که از این نظر رتبه نخست استان همدان را با 25 درصد میزان کل تولید به خود اختصاص داده است.
هم اکنون 47 هزارو 812 کندوی عسل در نقاط مختلف شهرستان ملایر وجود دارد که 20 درصد عسل تولیدی در این شهرستان مصرف داخلی دارد و 80 درصد آن به سایر نقاط کشور صادر می شود.
طبق گزارش های ارایه شده میزان عسل تولیدی در سال زراعی جاری در این شهرستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیش از پنج درصد افزایش یافته است.
شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.
7528/2090
خبرنگار: معصومه موسوی**انتشار دهنده: سعید زارع کندجانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.