به گزارش ایرنا، حیقوق نبی(ع) از پیامبران دوازده‌ گانه بنی‌ اسرائیل و از نسل حضرت موسی (ع) است که حدود سال 700 قبل از میلاد معاصر با دانیال نبی(ع) و الیاس نبی(ع) زندگی می‌ کرده و نگهبان معبد سلیمان (معبد بزرگ یهودیان) در اورشلیم (بیت المقدس کنونی) بوده و بر اساس چندین روایت در طول زندگی یک بار مرگ را تجربه کرده و دوباره زنده شده است.
حیقوق نبی(ع) پیامبر عدالت خواه و دشمن سرسخت ظلم و بیدادگری بود؛ وی گسترش ظلم و تبهکاری را در جامعه سبب نابودی شریعت می دانست و از اجرا نشدن عدالت در بین مردم سخت متاسف و متاثر بود.
بر اساس مستندات تاریخی، حیقوق نبی(ع) به هنگام حمله بخت النصر و بابلیان، همراه با خیل یهودیان به اسارت در آمد و سالیان متمادی را در زندان بابل بسر برده است.
پس از فتح بابل توسط کوروش هخامنشی و آزادی یهودیان، این پیامبر الهی به ایران آمد و در اکباتان (همدان) مسکن گزید و پس از مرگ در تویسرکان به خاک سپرده شد.
آرامگاه حیقوق نبی(ع) که پیروان خود را به ظهور حضرت محمد(ص) بشارت داده است، یکی از بناهای دیدنی شهرستان تویسرکان و یکی از قدیمی‌ ترین آثار تاریخی ایران است که در فاصله نه چندان دوری از شهر تویسرکان واقع شده است و قدمت تاریخی بنای آن به قرن هفتم هجری قمری، نسبت داده می شود.
این بنا که به شماره 969 در سال 1353در فهرست آثار تاریخی به ثبت رسیده است مربوط به دوره سلجوقیان است و از فاصله دور مانند یک برج مدور با سقفی مخروطی شکل به نظر می‌ رسد.
این آرامگاه دارای بدنه هشت ضلعی است و هشت ترکه آجری در آن ساخته شده که ستون‌ های اصلی بنا را تشکیل می‌ دهد و در نتیجه بنا به صورت سطوح هشتگانه به نظر می‌ رسد.
توسعه و مناسب سازی فضای این بارگاه از ضرورت هایی است که در سال های اخیر برای توسعه صنعت گردشگری در بعد ملی و بین المللی به شدت احساس می شد و تویسرکانی ها، سال های سال است که چشم انتظار مانده اند تا با اجرای طرح توسعه این مکان، از ظرفیت گردشگری برای میزبانی هر چه بهتر از گردشگران داخلی و خارجی بهره مند شوند.
طبق قانون، طرح توسعه مکان ‌ها و بناهای تاریخی باید برای حفظ حریم، عرصه و عیان این گونه بناها به تایید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برسد تا از آسیب رساندن به ارزش فرهنگی و تاریخی آنها جلوگیری شود.
در این راستا در اوائل دهه 70 چند طرح برای توسعه بارگاه حیقوق نبی(ع) مطرح شد که مورد تایید این سازمان قرار نگرفت تا اینکه چندی پیش مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تویسرکان اعلام کرد: هیات امنای بارگاه حیقوق نبی(ع) و اداره اوقاف تویسرکان طرح توسعه بارگاه این پیامبر الهی را در تاریخ اول شهریورماه امسال به طور رسمی به اداره میراث فرهنگی این شهرستان ارائه کرده اند.
میثم الوندی اظهار داشت: در قالب این طرح ایجاد زائر سرا و توسعه فیزیکی بارگاه حضرت حیقوق نبی(ع) در فضای زیر زمینی، به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تویسرکان ارائه شد و چنین طرحی به طور رسمی و در سال های قبل به میراث فرهنگی ارائه نشده است.
وی افزود: در همین چارچوب طرح یاد شده به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان ارجاع و پس از 15 روز، اداره کل با کلیات اجرای این طرح موافقت کرد.
الوندی اضافه کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان به طور رسمی و بر اساس قوانین اعلام کرد که جزئیات طرح توسعه بارگاه حبقوق نبی(ع) شامل پلان های دقیق معماری، پروفیل های طولی و عرضی، سایت پلان، پلان خاکبرداری، نقشه های سازه ای و تاسیساتی نیز باید برای تایید نهایی به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ارائه شود.
در همین زمینه رئیس اداره اوقاف و امور خیریه تویسرکان روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا با اشاره به اهمیت بسیار زیاد بنای تاریخی این مقبره، گفت: با پیگیری های به عمل آمده در کارگروه مشترک شهرستانی، با حضور مسئولان ذیربط تصمیمات بسیار خوبی اتخاد شده است.
حمیدرضا نوروزی با اشاره به برگزاری 10 جلسه در مدت 2 سال گذشته در سطح این کارگروه، اظهار کرد: براساس تصمیمات اتخاذ شده، طرح بازسازی و توسعه این آستان مقدس با همکاری و هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و اداره کل اوقاف و امور خیریه همدان در حال انجام است و مابین این 2 دستگاه هماهنگی بسیار خوبی وجود دارد.
وی بیان کرد: برنامه ریزی اجرای روند این طرح با توجه به این که تولیت این مکان براساس قوانین اجرایی بر عهده اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان است، در حال پیگیری است.
نوروزی افزود: طرح توسعه این مکان مقدس می‌تواند نقش موثری در ارتقای سطح فرهنگی و گردشگری این منطقه داشته باشد و به دنبال آن روند توسعه شهرستان شتاب بیشتری می گیرد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان تویسرکان با اشاره به برنامه ریزی در زمینه انتخاب مشاور عملیات عمرانی این طرح، افزود: با توجه به اهمیت حوزه، موضوع انتخاب مشاوران کشوری پیگیری می شود و روند انتخاب در میان مشاوران مورد تائید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حال تصمیم گیری و نهایی شدن است .
رئیس اداره اوقاف شهرستان تویسرکان با اشاره به بودجه این طرح افزود: برآورد هزینه ای اجرای این طرح در حال پیگیری است و باید کار کارشناسی دقیقی در این زمینه صورت گیرد.
به گزارش ایرنا، بی تردید تحقق طرح توسعه بارگاه حضرت حیقوق نبی(ع) علاوه بر جنبه های فرهنگی و دینی که می تواند داشته باشد، می تواند در توسعه گردشگری داخلی و بین المللی در این منطقه از خاک کشورمان نیز موثر باشد؛ موضوع مهمی که از مطالبه های اصلی مردم است و دولت تدبیر و امید نیز در همین راستا گام های موثر و بلندی برداشته است.
1181/2090
گزارش از: الهام تدین**انتشار دهنده: سعید زارع کندجانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.