همدان به عنوان یکی از کهن‌ ترین شهرهای جهانی و با قدمت بیش از سه هزار سال، آثار باستانی بی نظیری در دل خود جای داده که نه فقط در کشور بلکه در جهان بی نظیر است.
شهر همدان که گویی بر روی گنجینه های ارزشمند تاریخی آرمیده است، این روزها به مرکز توجه بسیاری از کارشناسان تاریخی و باستان شناسان معاصر تبدیل شده است؛ چرا که با انجام هر طرح عمرانی، گوشه ای هر چند کوچک اما ارزشمند از تاریخ چند هزار ساله دیار الوند را به نمایش می گذارد.
طرح احداث پیاده راه همدان یکی از این طرح های عمرانی است که در روزهای اخیر در جریان گودبرداری های انجام شده در آن، برخی اشیای تاریخی و تکه های سفالی کشف شد که بازتاب خبری گسترده ای داشت.
به اعتقاد کارشناسان، کشف آثار یاد شده که از مهمترین نشانه‌های تاریخ و تمدن باستانی این سرزمین بشمار می رود، بسیار حائز اهمیت است و حالا که آشکار شدن بخشی از ظرفیت پنهان و گنجینه های نهفته در دل زمین به کشف آثاری تاریخی در میدان امام خمینی(ره) همدان انجامیده، باید کاوش های باستان شناسی برای کشف احتمالی مابقی آثار به صورت جدی و گسترده تر ادامه یابد.
بر این اساس هرگونه کاوشی که بتواند به شناخت بیشتر تاریخ و تمدن شهر و کشف آثار تاریخی ارزشمند منجر شود، باید مورد توجه قرار گیرد و حالا که با خاک برداری های انجام شده و برداشته شدن بخش عمده ای از خاک ها، فضا برای کاوش مهیا است، نباید این فرصت گرانبها را از دست داد.
اینجاست که مسئولان اجرایی استان باید با وفاق و همدلی، کاوش ها را ادامه دهند و روند پیش روی کار عمرانی طرح پیاده راه را تا زمان اتمام کاوش ها به تعویق بیندازند؛ چرا که این کاوش ها می تواند ظرفیتی بس گرانبهاتر از طرح پیاده راه برای حوزه گردشگری همدان به ارمغان آورد.
ظرفیتی که یک نمونه آن ایجاد سایت موزه و نمایش آثار تاریخی کشف شده در این مسیر گردشگری است؛ طرحی که بی تردید بر غنای ظرفیت های منطقه می افزاید و به جذب روزافزون گردشگران داخلی و خارجی کمک شایانی می کند.
نباید فراموش کرد که آثار کشف شده و کاوش‌های انجام شده در میدان امام خمینی(ره) همدان سرمایه ملی برای کشور و تبلوری از تاریخ سه هزار ساله همدان محسوب می شود و نمی توان آن را فدای طرح پیاده ‌راه کرد؛ چرا که اگر کاوش‌ های باستان ‌شناسی پیش از استمرار طرح میدان امام (ره) انجام نشود، در آینده برای یافتن آثار تاریخی مجبور به تخریب کامل این میدان خواهیم شد.
این حساسیت موجب شد که طرح کاوش های باستان شناسی در محدوده یاد شده برای مدت 10 روز دیگر تمدید شود و بررسی های بیشتری در این منطقه صورت گیرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در این خصوص در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، توضیح داد: در طرح پیاده راه میدان امام خمینی(ره) قرار بود یک آبنما در وسط میدان احداث شود؛ اما زمانی که گودبرداری ها برای اجرای این طرح صورت می گرفت، یک تابوت سفالی متعلق به دوران اشکانی مشابه تابوت سنگی که یک ماه پیش در بازار 'حسین خانی' پیدا شده بود، کشف شد.
علی مالمیر افزود: احتمال می رفت در محلی که برای احداث آب نما در این منطقه جانمایی شده است، آثار تاریخی دیگری نیز کشف شود که ظرفیت ایجاد یک سایت موزه را داشته باشد، از این رو با همکاری شورای شهر به این نتیجه رسیدیم که کاوش های تاریخی در این منطقه را انجام دهیم.
وی اظهار کرد: پس از این اتفاق قرار شد کاوش ها را ادامه دهیم تا اگر به آثار بیشتری برخورد کردیم که ظرفیت ایجاد یک سایت موزه را داشت، با همکاری شهرداری نسبت به احداث یک سایت موزه اقدام کنیم و در غیر این صورت طرح پیاده راه را ادامه دهیم.
وی با بیان اینکه آثار کشف شده در جریان احداث پیاده راه شامل یک تابوت شکسته از دوران اشکانی، تکه های سفالی و سر ستون های سنگی است، اظهار کرد: اگر هر قست شهر همدان را کاوش کنیم ممکن است به این سفال ها برخورد کنیم لذا با استناد به این سفال ها نمی توان ادعا کرد که به معماری دوران خاصی از تاریخ رسیده ایم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان، اضافه کرد: سفال هایی که به تازگی در میدان امام خمینی(ره) شهر همدان کشف شده است مربوط به دوره های مختلف تاریخی است و نمی تواند گواهی بر وجود سکونتگاهی در دوره ماده ها باشد.
مالمیر با اشاره به همکاری تنگاتنگ اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با شهرداری تاکید کرد: اگر به جایی رسیدیم که دیگر نیازی به ادامه کاوش‌ها نبود، همه گزینه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا به یک نتیجه مشترک برسیم.
شهردار منطقه یک همدان نیز در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: با توجه مشکلات ترافیکی، فاضلاب، سیستم آب، گاز و نامناسب بودن منظر شهری میدان اصلی شهر همدان، تصمیماتی برای این میدان و خیابان اکباتان اتخاذ شد.
امیر فتحیان نسب گفت: بر این اساس ادامه اجرای پیاده راه و متصل کردن پیاده راه بوعلی به اکباتان مد نظر قرار گرفت و عملیات اجرایی آن در سالجاری آغاز شد.
وی افزود: مقرر شد به دنبال اصلاح میدان اصلی به جداره های آن که نمادی از شهر همدان هستند آسیبی وارد نشود و بر این اساس با اجرای طرح آب نما در مرکز میدان امام خمینی(ره) موافقت شد.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه پیش بینی می شد با حفاری میدان اصلی شهر همدان آثار تاریخی و قدیمی کشف شود، پیشنهاد شهرداری منطقه یک ادامه کاوش ها و به تاخیر انداختن اجرای طرح آب نما در وسط میدان مرکزی شهر همدان بود.
شهردار منطقه یک همدان اظهار کرد: پس از پیشروی تیم های حاضر در این محل، آثاری از دوره هخامنشیان کشف شد و کشف این اشیا انگیزه ای برای مهلت بیشتر به کارشناسان برای ادامه و استمرار کاووش ها شد.
به گزارش ایرنا فتحیان نسب بیان کرد: به تازگی نیز آثاری نظیر تابوت سفالی با پوششی از سنگ، راه آب سنگی، چاه آب و چندین قطعه سفال در این محدوده کشف شد که تحقیق های اولیه گویای این است که برخی از این اشیا متعلق به دوران مادها است.
وی گفت: دستیابی به این آثار سناریوی جدیدی را پیش روی شهرداری قرار داد تا تبدیل کردن نقطه مرکزی میدان امام خمینی (ره) به موزه شیشه ای را در دستور کار قرار دهد تا این منطقه به میدانی شاخص در ایران و جهان تبدیل شود.
وی ادامه داد: احداث یک موزه در نقطه مرکزی میدان اصلی شهر همدان در کنار پیاده راه اکباتان که دارای ظرفیت های تاریخی نظیر مسجد جامع، بازار بزرگ و تپه هگمتانه است، می تواند میدان آرامگاه بوعلی سینا تا میدان هگمتانه را به مسیر گردشگری تبدیل کند.
وی اضافه کرد: احداث موزه در نقاطی که اشیای تاریخی کشف می شود و قرار دادن این اشیا در همان مکان، در چند کشور جهان از جمله فرانسه (موزه لوور پاریس) اجرا شده است و این اقدام تاثیر مطلوبی در جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد.
وی ادامه داد: اشیای کشف شده در اطراف میدان امام خمینی(ره) را نیز می توان به این موزه انتقال داد تا گردشگران بتوانند از هویت و تاریخ این استان بازدید کنند.
شهردار منطقه یک همدان اظهار کرد: با اجرای این طرح و به نمایش گذاشتن آثار تاریخی می توان زمینه مرور تاریخ بلند و پیشینه درخشان اهالی این استان را فراهم کرد.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز در بازدید از پیاده راه میدان امام (ره) گفت: اشیای موجود در منطقه کاوش گری این میدان، دارای اهمیت خاصی هستند و می تواند همدان را نه تنها در عرصه ملی که در عرصه جهانی مطرح کند.
امیر خجسته تاکید کرد: مسئولان باید با وفاق و همدلی در راستای مطرح‌ شدن همدان در عرصه جهانی و کشف تاریخ چند هزار ساله این شهر تلاش کنند.
1181/2090
گزارش از: الهام تدین**انتشار دهنده: سعید زارع کندجانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.