به گزارش ایرنا خبرنگاران به عنوان حلقه اتصال بین مردم و مسئولان در تلاش هستند تا مسائل و مشکلات جامعه و مردم را منعکس کنند تا با ارائه راهکارهای مهم مسئولان، گره از کار مردم باز شود و شرایط اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جامعه بهبود یابد.
خبرنگاران اصیل بدون هیچ گونه غرض ورزی و به دور از مسائل سیاسی و جناحی سعی در پیشرفت و توسعه جامعه دارند و در این راه هیچگاه کوتاهی مسئولان در زمینه خدمت به مردم را نمی پذیرند و از طرفی برای امیدواری مردم به ارائه عملکرد مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می پردازند.
با وجود سختی ها و مشکلاتی که در راه حرفه پر مشقت خبرنگاری وجود دارد، این قشر از جامعه انتظار دارند برای کم کردن استرس ها و فشارهای ناشی از کار خبرنگاری، مسئولان و افرادی که به عنوان مصاحبه شونده در مقابل آنها قرار می گیرند همراهی بیشتری با آنها داشته باشند و به نوعی با درک متقابل بتوانند بدون دغدغه راه سخت اطلاع رسانی را به درستی و با صداقت و انصاف و بدون کش و قوس های احتمالی ادامه دهند.
بی احترامی و توهین به خبرنگار یکی از مسایلی است که علاوه بر جریحه دار کردن اصحاب فرهنگی جامعه دل همه مردم را به درد می آورد؛ چراکه خبرنگاران نه برای منفعت خود بلکه برای توسعه و پیشرفت جامعه و انتقال اخبار پای در این راه سخت گذاشته اند و خواستار ارزش و احترام از سوی مردم و مسئولان هستند.
متاسفانه در روز گذشته چند عکاس و خبرنگار همدان که برای پوشش تصویری و خبری در صحنه کاوش آثار باستانی در میدان مرکزی همدان حاضر شدند، مورد بی احترامی و بدتر از آن مورد ضرب و شتم قرار گرفتند که این مساله موجب تاسف جامعه فرهنگی استان و مسئولان همدان شده است.
عکاس و خبرنگار خبرگزاری های ایسنا و فارس در استان همدان بعد از انتشار خبری مبنی بر احتمال وجود آثاری از دوران مادها در میدان مرکزی امام خمینی(ره)، برای کسب اطلاعات بیشتر وارد این محدوده شدند که در جریان این برنامه، یکی از مسئولان کارگاه مستقر در منطقه به همراه چند تن دیگر، با رفتاری ناپسند، علاوه بر توهین کردن و ناسزا گفتن به این افراد، موجب ضرب و شتم خبرنگاران می شوند.
پوریا پاکیزه عکاس خبرگزاری ایسنا مرکز همدان در این باره به خبرنگار ایرنا، گفت: پس از دریافت خبری مبنی بر کشف آثاری از دوره مادها در اجرای طرح میدان مرکزی همدان برای گرفتن عکس راهی این منطقه شدیم که پس از توضیح کامل مسئول کاوش این طرح و مصاحبه همکاران با وی و پایان مراحل عکاسی، مرد جوانی جلوی ما را گرفت و بدون اینکه از ما مجوز ورود و یا درخواست کارت خبرنگاری داشته باشد شروع به توهین و ناسزا کرد.
وی ادامه داد: وقتی از او خواستم که در رفتار ناپسند خود تجدید نظر کند، ناگهان سیلی محکمی به من زد و سپس چند نفر دیگر که در آنجا حضور داشتند به ضرب و شتم من و دیگر عکاسی که همراهم بود پرداختند و همراه با این کتک کاری، از دادن فحش و ناسزا و گفتن حرف های رکیک نیز کوتاهی نمی کردند.
این عکاس با بیان اینکه پس از کتک کاری مفصل، ما را داخل کانکس انداخته و درب را به روی ما بستند، افزود: پس از حدود 10 دقیقه پیرمردی که مشخص بود از طرف مردان جوان آمده بود، داخل کانکس شد و از ما خواست این غائله را پایان دهیم تا این موضوع ختم به خیر شود.
پاکیزه با بیان اینکه پس از پا در میانی این پیرمرد ما از کانکس بیرون آمدیم، ادامه داد: اما برای دفاع از حق و حقوق خود و اینکه چرا به ما بی احترامی شده است، باید این موضوع را از دستگاه ها قضایی پیگیری کنیم.
خبرنگار خبرگزاری فارس همدان نیز درباره این حادثه به خبرنگار ایرنا، گفت: ما چهار خبرنگار و عکاس برای تهیه فیلم، خبر و عکس از این موضوع فرهنگی به محل عزیمت کردیم و در ورودی این کاوش نگهبانی با احترام ما را راهنمایی کرد و با اجازه وی وارد محوطه شدیم.
علی فردوسی گفت: پس از گفت وگو با مسئول کاوش ها و گرفتن عکس و فیلم، من با فاصله 300 متری از بقیه همکاران در حال گرفتن فیلم بودم که صدای عکاس که با عصبانیت مرا صدا می زد شنیدم و به سمت آنها رفتم و دیدم که 2 عکاس توسط چند نفر مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.
وی ادامه داد: چون می دانستند من هم خبرنگار هستم مرا هول داده و همراه دیگر عکاسان داخل کانکس انداختند و با فحش و ناسزا ما را چند دقیقه ای داخل کانکس زندانی کردند.
فردوسی ادامه داد: آن مردی که اقدام به فحش و ناسزا می کرد به گفته آنها مدیر این کارگاه بود و هر چند دقیقه به سراغ ما می آمد و با لحن بدی ناسزا می گفت و دوباره می رفت تا اینکه یک مرد مسن پس از آمدن به داخل کانکس و بوسیدن تک تک عکاسان و خبرنگاران، ما را به آرامش دعوت کرد.
این عکاس با سابقه استان همدان افزود: این مرد که گویا از طرف مدیر کارگاه آمده بود از ما خواست این موضوع را حل و فصل کنیم تا این کار پایان یابد.
این خبرنگار رفتارهای صورت گرفته را غیرمنطقی ارزیابی و اضافه کرد: اگر آنها از ما کارت خبرنگاری می خواستند و یا علت حضورمان در آن منطقه را جویا می شدند ما نیز توضیح می دادیم و این موضوع به اینجا کشیده نمی شد؛ اما متاسفانه این افراد بدون منطق و با بی ادبی و بی احترامی با ما برخورد کردند.
وی با بیان اینکه این رفتار شایسته مسئولی که در حال کاوش از محلی که سالیان دراز یک تمدن را در خود جای داده است، نیست، ابراز امیدواری کرد که این آخرین بی احترامی و ضرب و شتم خبرنگاران باشد.
به دنبال اهانت پیمانکار شهرداری همدان به جامعه رسانه‌ای خانه مطبوعات استان همدان در حمایت از خبرنگاران و عکاسان بیانیه ای صادر کرد.
در این بیانیه آمده است: روز سه‌شنبه ۷ آذرماه ۱۳۹۶، چهار نفر از عکاسان و خبرنگاران بعد از مراجعه جهت تهیه خبر و عکس از اکتشافات میراث فرهنگی در میدان امام خمینی(ره) شهر همدان، با برخورد زننده پیمانکار پیاده‌ راه شهرداری روبه ‌رو شده و متاسفانه پیمانکار با تخطی از وظایف قانونی خود،اقدام به حبس خبرنگاران و عکاسان و نیز فحاشی و سیلی‌ زدن این عزیزان کرد که جای تاسف بسیار داشته و دارد.
در ادامه این بیانیه آمده است: خانه مطبوعات استان همدان ضمن محکوم کردن این عمل شنیع، وظیفه خود می‌داند از حقوق تضییع شده خبرنگاران و عکاسان در این اتفاق دفاع کرده و پیگیری قضایی لازم را انجام دهد.
این بیانیه می افزاید: خانه مطبوعات با رایزنی‌های صورت گرفته با مدیریت ارشد استان و قول مساعد استاندار همدان مبنی بر پیگیری ماجرا تا حصول نتیجه، به مدیران مرتبط به ویژه مدیریت شهرداری همدان توصیه می ‌کند تا در اسرع وقت پیگیری لازم را انجام داده و جامعه خبری استان را از نتیجه پیگیری‌ها مطلع سازند.
خانه مطبوعات استان همدان در این بیانیه می افزاید: بدیهی است هرگونه کوتاهی مدیران، مسئولان و مجموعه‌های اداری و اجرایی مربوطه در برخورد با متخلفان با واکنش متناسب جامعه رسانه استان مواجه خواهد شد.
در ادامه این بیانیه آمده است: ضروری است با توجه به اتفاق رخ داده و نیز برخی دیگر اتفاقات رخ داده برای خبرنگاران نظیر برخورد بد یکی از اعضای شورای شهر نهاوند با یکی از خبرنگاران این شهرستان، این نکته را یادآور شده که خانه مطبوعات استان همدان به عنوان یک نهاد صنفی مستقل همواره پیگیر حقوق خبرنگاران، عکاسان و جامعه رسانه استان بوده و هست.
این بیانیه می افزاید: از همین جا همه مدیران و عوامل اجرایی را به صبر و تحمل نقد و نقدپذیری دعوت کرده و از جامعه رسانه استان هم درخواست می‌شود تا با حفظ آرامش فضای سیاسی و اجتماعی استان و به دور از هیاهو پیگیر حقوق خود باشند و در این راه مطمئن باشند که خانه مطبوعات حامی همیشگی آنان خواهد بود.
سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی در میدان امام خمینی (ره) همدان نیز در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه پس از گفت وگو با خبرنگاران درباره کاوش های اخیر به داخل کارگاه رفته و شاهد ماجرا و بحث و جدل خبرنگاران با پیمانکار شهرداری نبودم، گفت: خبرنگاران و عکاسان بدون مجوز وارد محوطه شده بودند.
محمد شعبانی افزود: محدوده کارگاه و ساختمان شهرداری در داخل میدان امام خمینی (ره) متعلق به پیمانکاران است و اعضای هیات نیز معرفی شده هستند و برای ورود و خروج باید مجوز داشته باشند.
وی ادامه داد: این عکاسان روز گذشته برای تصویر برداری با ما تماس نگرفته بودند و مجوز ورود هم نداشتند.
وی با ابراز تاسف از این حادثه گفت: من از صحبت های خبرنگار و عکاسان با مسئول پیمانکار این طرح بی اطلاع هستم و نمی توانم در این باره قضاوت کنم؛ اما اگر خبرنگاران هماهنگ شده وارد این محل می شدند این مشکل پیش نمی آمد و این مسایل رخ نمی داد.
اعضای کل خانه مطبوعات بر اساس آخرین اطلاعات و آمار 659 نفر است که از این تعداد 387 نفر خبرنگار هستند که از بین این تعداد خبرنگار 184 نفر مرد و 194 نفر زن هستند.
یادآوری می شود که طرح پیاده راه میدان امام خمینی (ره) و خیابان اکباتان شهر همدان با پیش بینی اعتبار 59 میلیارد ریال در 6 ماه اجرایی می شود.
مهر امسال و در جریان احداث پیاده راه میدان امام خمینی(ره) همدان و در حین خاک برداری برای اصلاح تاسیسات زیرساختی برق، یک سرستون سنگی کشف شد که کارشناسان پس از بررسی قدمت آن را به دوران ایلخانیان نسبت دادند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در گفت و گو با ایرنا گفت: سفال هایی که به تازگی در میدان امام خمینی(ره) شهر همدان کشف شده است مربوط به دوره های مختلف تاریخی است و نمی تواند گواهی بر وجود سکونتگاهی در دوره ماده ها باشد.
2087/2090
گزارش از: زهرا پیرنیا ** انتشار دهنده: سعید زارع کندجانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.