مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی٬ گردشگری و صنایع دستی استان همدان ضمن اعلام خبر کشف تابوت سفالی اشکانی در حفاری‌های میدان امام٬ گفت طی این کاوش‌ها هیچ‌گونه آثاری یافت نشده که وجود شهر باستانی هگمتانه را در میدان امام اثبات کند.

علی مالمیر در خصوص کاوش‌های باستان‌شناسی در روزهای اخیر در میدان امام همدان بیان کرد: حدود ۱۲ روز پیش به دنبال کشف تابوتی سفالی طی گودبرداری‌های میدان امام برای اجرای طرح پیاده‌‌راه سازی و نصب آب‌نما در این منطقه٬ کاوش‌هایی اضطراری را اطراف این تابوت انجام دادیم و طی تفاهمی که با مجموعه شهرداری داشتیم تصمیم بر آن شد تا حوزه بیشتری در این سایت کاوش شود تا در صورت اکتشاف آثار باستانی بیشتر این منطقه به سایت موزه تبدیل شود.

مالمیر افزود: با گذشت ۱۲ روز از پروژه حفاری در این منطقه٬ حفاری‌های این سایت به روزهای پایانی خود نزدیک شده و احتمالاً در دو روز آینده به اتمام خواهد رسید.

وی تصریح کرد: طی این حفاری‌ها تابوتی سفالی و بخشی از تابوت سفالی دیگری مربوط به دوره اشکانیان یافت شده است و شی یا معماری خاصی که که بیانگر شواهدی از سکونت در دوره‌ خاصی مانند ماد یا سلوکی باشد از این سایت یافت نشده است.

مالمیر در خصوص سفال‌های کشف شده از این سایت اظهار کرد: این سفال‌های کشف شده در تمام حفاری‌ها در جای جای همدان یافت می‌شود و قابل استناد نبوده و نمی‌توان بر مبنای آنها نتیجه‌گیری مهمی مبنی بر وجود شهر باستانی هگمتانه در این منطقه داشته باشیم.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی٬ گردشگری و صنایع دستی استان همدان در انتها اعلام کرد: جلسه‌ای برای تصمیم‌گیری در خصوص این پروژه با کمیته باستان‌شناسی و متخصصان این امر در روزهای آتی خواهیم داشت و پس از آن به‌طور رسمی نظر خود را در مورد ادامه این پروژه اعلام خواهیم کرد اما این پروژه به احتمال خیلی قوی به اتمام رسیده‌است.

همچنین امیرشهاب رضویان کارگردان سینما و فعال فرهنگی همدانی توضیحاتی را درخصوص پیگیری‌های خود و سایر اهالی هنر و فعالان فرهنگی به دنبال طرح پیاده راه سازی میدان امام و کشف آثار باستانی در این منطقه٬ ارائه کرد.

رضویان در این باره گفت: من و سایر منتقدان طرح پیاده راه سازی میدان امام و سایر خیابان‌های منتهی به میدان اتفاقا به هیچ وجه مخالف پیاده راه سازی این مناطق نبوده‌ایم بلکه انتقاد ما بر نوع اجرای این طرح٬ شتاب زدگی شهرداری در اجرای آن و نقشه بدفرم این منطقه بوده است.

رضویان در ادامه بیان کرد: با پیگیری‌هایی که در این رابطه همان ابتدای کار انجام دادیم و طی جلساتی که با اعضای شورای شهر و شهرداری منطقه دو همدان داشتیم٬ در نقشه کف میدان تغییرات و اصلاحاتی انجام شد و قرار بر آن شد نقشه اصلاح شده در این منطقه اجرا شود.

وی درخصوص کشف آثار باستانی در این منطقه نیز اظهار کرد: با اکتشافات اخیر در این منطقه٬ معتقدم احتمال بسیار هست که تاریخی چند هزار ساله در این سایت وجود داشته باشد که در این خصوص متخصصان میراث فرهنگی باید اظهار نظر کنند اما این سایت ارزشمند نباید با عجله پوشانده شود و باید به متخصصان فرصت داد تا مدت کافی در این منطقه کار کنند.

رضویان با ارائه مثالی افزود: در آتن و منطقه باستانی آکروپولیس سایتی باستانی وجود دارد که با شیشه های قطور پوشانده شده و گردشگران قادرند بقایای این شهر باستانی را از بالا نظاره کنند. بهتر آن است که این طرح در سایت میدان امام نیز اجرا شود تا ضمن حفاظت از این آثار ارزشمند افراد بتوانند از آن بازدید کنند.

امیرشهاب رضویان در انتها از شهرداری و اعضای شورای شهر خواست حال که عجولانه تصمیم بر اجرای طرح پیاده راه سازی میدان امام گرفته اند٬ فرصت کافی به کاوشگران و متخصصان باستان‌شناسی بدهند تا این سایت را کاوش کرده و پژوهش‌های باستان‌شناسی را در این منطقه به اتمام برسانند.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.