به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، سید سعید شاهرخی در آیین رونمایی از لوگوی بیست و پنجمین دوره کتاب، کتابخوانی و کتابدار در کتابخانه مرکزی همدان افزود: در دولت تدبیر و امید اقدامات خوبی در امر کتابخوانی صورت گرفت و در چهار سال گذشته اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی استان در استفاده از امکانات و کتاب‌های موجود 46 درصد افزایش یافت که آمار قابل توجهی است.
وی با بیان اینکه در این مدت تعداد نسخه‌های کتاب 52 درصد در کتابخانه‌های عمومی افزایش یافته که این نشان دهنده اهمیت و توجه دولت به امر کتاب و کتابخوانی و استقبال مردم است ابراز امیدواری کرد: این روند با کمک مسئولان استان و جدیتی که در کار مدیریت کتابخانه‌های عمومی استان وجود دارد، ادامه پیدا کند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان با اشاره به توسعه فضای مجازی و لزوم مدیریت این فضا در امر کتابخوانی بیان کرد: ویژگی‌های کتاب به نوعی است که به هیچ عنوان این فضا جای کتاب را نمی‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه کتاب نقش بی‌بدیل خود را حفظ کرده است که وظیفه ما نیز در این راستا اجتماعی کردن فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است گفت: تمام افراد باید در حوزه کتاب و کتابخوانی احساس مسئولیت کرده و فرهنگ کتابخوانی را در لایه‌های مختلف اجتماع گسترش دهند.
شاهرخی با تاکید به اینکه کتاب منبع سرشار و حاصل تفکر و اندیشه‌ اندیشمندان است که باید افراد از آن بهره ببرند، خواستار توجه به این مساله شد.
مدیر‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز گفت: برنامه‌های متنوع و بسیار گسترده‌ای در 110 باب کتابخانه عمومی استان اعم از شهری و روستایی برگزار می شود.
عاطفه زارعی افزود: برگزاری نشست‌های کتابخوان مدرسه‌ای و کتابخانه‌ای مسابقات مختلف کتابخوانی، قصه‌گویی، نقاشی، تشکیل‌ کانون‌های مطالعاتی، نقد کتاب از جمله برنامه‌های بیست و پنجمین دوره کتاب، کتابخوانی و کتابدار در همدان است.
وی به ایجاد موج اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی در رسانه‌های استان اعم از صدا و سیما، مطبوعات و خبرگزاری‌ها اشاره کرد و گفت: نصب بنر و پوستر و بهره‌گیری از فضای مجازی در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی از دیگر برنامه ها است.
وی با بیان اینکه بیش از 73 هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی استان همدان هستند افزود: امسال با توجه به سیاست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در راستای اقدامات کیفی قدم‌های خوبی برداشته شده که امیدواریم به رشد بالاتری در این زمینه دست پیدا کنیم.
فرماندار شهرستان همدان نیز با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های خوبی در عرصه کتابخوانی در حال انجام است افزود: فرهنگ کتابخوانی باید در عرصه اجتماع گسترش پیدا کند.
علی تعالی خاطرنشان کرد: نخبگان کشور طبق شیوه گذشته به مطالعه اهمیت می‌دهند اما در سطح اقشار عمومی فضای مجازی آثار زیانباری را در عرصه مطالعه و کتابخوانی برجای گذاشته است.
وی با بیان اینکه فضای مجازی، عرصه کم عمقی بوده که اطلاعات بسیار سطحی دارد و نمی‌تواند انسان را به مطالعه وا دارد افزود: مطالعه صحیح ، زمینه ساز تفکر و خلاقیت کودکان و نوجوانان است و خواندن کتابها و مطالب و مضامین مختلف موجب شکل‌گیری ارزشهای گوناگون در ذهن افراد می‌شود.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه همدان در راستای ترویج فرهنگ مطالعه با شتاب حرکت می‌کند افزود: باید کتابخوانی را در برنامه‌های روزمره خود بگنجانیم چرا که با از دست دادن فرصت دیگر امکان جبران نیست.
امیر خجسته با تاکید بر استفاده از فرصت‌ها در راستای گسترش فرهنگ مطالعه گفت: سرانه مطالعه باید در کشور ارتقا یابد چرا که در کشورهای پیشرفته به این موضوع توجه خاصی می‌شود.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر کتابخانه‌های عمومی خوبی در روستاها و شهرها به ویژه در حاشیه شهرها شکل گرفته که این نمایانگر شتاب استان در راستای ترویج فرهنگ مطالعه است.
وی نقش صدا و سیما را در ارتقای فرهنگ مطالعه مهم عنوان کرد و گفت: صدا و سیما باید افراد را با برنامه‌های متنوع به کتاب و کتابخوانی تشویق کند.
وی با اشاره به گرایش جوانان به فضای مجازی و لزوم هدایت آنها به استفاده درست از این فضا خاطرنشان کرد: فضای مجازی یک نوع فضای کتابخوانی نیز محسوب می‌شود چرا که افراد در چنین فضاهایی مطالعات بسیاری دارند اما باید این مطالعات به سوی اهداف مشخص هدایت شود.
خجسته با بیان اینکه فضای مجازی یک موج جهانی است و به جلو حرکت می‌کند که کسی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد، افزود: نهضتی که در فضای مجازی ایجاد شده باید همین نهضت را در رابطه با کتابخوانی ایجاد کنیم تا با قدرت به سمت جلو پیش رویم.
وی با تاکید به اینکه آینده کشور در کتاب و کتابخوانی گره خورده است گفت: باید بنیه‌های علمی جوانان را در زمینه کتابخوانی تقویت کرد چرا که آینده کشور به کتابخوانی بستگی دارد.
پنج درصد از جمعیت استان همدان در 111 باب کتابخانه شهری و روستایی عضو هستند.
7523/2087
تنظیم کننده خبر: مرضیه بختیاری** انتشاردهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.