عزیزالله مهدیان عصر چهارشنبه در بازدید از روند بازسازی و نوسازی مسکن روستایی در روستای پیرسواران از توابع بخش سامن شهرستان ملایر، افزود: از سال 84 تاکنون 30 تا 40 درصد خانه های روستایی کشور نوسازی شده است.
وی بیان کرد: در کل کشور سالیانه 200 هزار واحد مسکن روستایی با تسهیلات 180 تا 200 میلیون ریالی، نوسازی و مقاوم سازی می شود و هر سال این میزان در دست اجرا است.
مهدیان با بیان اینکه وقفه ای در مقاوم سازی مسکن روستایی ایجاد نشده و این روند تداوم دارد، اظهار کرد: دولت کمک و برنامه های خوبی در این زمینه اعمال کرده و بخش عمده ای از کمک های بلاعوضی که از حساب 100 امام راحل(ره) برای تکمیل واحدهای روستایی پرداخت می شود، در دولت یازدهم محقق شده است.
وی با اشاره به محدود بودن ورودی های حساب 100 امام(ره)، کمک های دولت در تکمیل واحدهای روستایی را بسیار اثرگذار دانست و افزود: تلاش می کنیم از طریق حساب 100 امام راحل(ره) برای نوسازی آن دسته از منزل خانواده های روستایی که توان ساخت و اخذ تسهیلات بهسازی مسکن را ندارند، کمک کنیم.
مهدیان بیان کرد: با کمک حساب 100 امام راحل(ره) و سایر نهادهای حمایتی و دستگاه هایی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی در تلاش هستیم تا این مسکن های روستایی را نوسازی کنیم.
وی کارمزد تسهیلات نوسازی مسکن روستایی را پنج درصد عنوان و اضافه کرد: کمک بلاعوض ما از حساب 100 امام(ره) برای خانواده های ناتوان در نوسازی مسکن روستایی، 80 میلیون ریال است و اگر نهادهای حمایتی نیز کمک کنند، سقف این تسهیلات اضافه می شود.
معاون بنیاد مسکن کشور ادامه داد: برای خانواده هایی که دو معلول و یا بیشتر دارند، علاوه بر تسهیلاتی که پرداخت می شود، 180 میلیون ریال نیز کمک بلاعوض پرداخت می شود که بخشی توسط بنیاد مسکن، بخشی هم توسط بهزیستی و بنیاد مستضعفان تامین خواهد شد.
مهدیان خواستار کمک خانواده ها و فرزندان در نوسازی مسکن روستایی شد و خاطرنشان کرد: خانواده هایی که ممکن است تحت پوشش هیچ سازمان حمایتی نبوده و توانایی هم ندارند، از حساب 100 امام(ره) و جلب کمک های ستاد اجرایی و دستگاه های حمایتی دیگر در نوسازی مسکن به آنها کمک می کنیم.
وی با اشاره به کند شدن روند پرداخت تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی نسبت به گذشته، گفت: علت این است که برخی خانواده ها که پیشتر تسهیلات گرفته اند، هنوز قسط های خود را نداده اند و با محدود شدن منابع بانک ها، مشکلاتی برای آنها پیش آمده است.
مهدیان با تاکید بر اینکه با کمک بانک ها در صدد پیگیری برای بازپرداخت اقساط هستیم، گفت: با این وجود مشکل پرداخت تسهیلات برای نوسازی مسکن روستایی در هیچ نقطه ای از کشور را نداریم و در هر زمانی آماده پرداخت تسهیلات به متقاضیان هستیم.
وی با اشاره به نامناسب بودن مسکن روستایی در روستای پیرسواران ملایر گفت: با توجه به اینکه اکثر خانه های این روستا در حال تخریب است، کمک خواهیم کرد تا از محل حساب 100 امام راحل(ره) و ارایه تسهیلات، ساکنان آن مسکن خود را نوسازی کنند.
مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان نیز در جریان این بازدید با بیان اینکه نوسازی و بهسازی مسکن روستایی این استان از متوسط کشوری بالاتر است، گفت: در حال حاضر افزون بر 50 درصد اماکن روستایی استان از تسهیلات بهسازی و نوسازی برخوردار شده اند.
حسن ظفری با اشاره به روند کند نوسازی مسکن روستایی در روستای پیرسواران ملایر، خشکسالی را دلیل عمده این روند برشمرد و افزود: در برخی از واحدهای فرسوده این روستا خانواده های مسن زندگی می کنند که فرزندان آنها را رها کرده اند و برای نوسازی مسکن نیاز به حمایت بیشتر فرزندان دارند.
به گزارش ایرنا، تاکنون بیش از 80 هزار واحد مسکن روستایی در استان همدان موفق به اخذ پایان کار شده اند و بهسازی و نوسازی بیش از 86 هزار واحد به اتمام رسیده است.
از ابتدای آغاز بازسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی در ملایر، کل سهمیه این شهرستان 19 هزار و 500 واحد با اعتبار 2 هزار و 60 میلیاد ریال اعتبار اعلام شده است که از این تعداد تاکنون 14 هزار و 900 واحد با تسهیلات یک هزار و 850 میلیارد ریال به اتمام رسیده است.
شهرستان ملایر دارای 208 روستای دارای سکنه است که تاکنون برای 142 روستا سند ثبتی صادر شده است. این شهرستان با دارا بودن جمعیتی افزون بر 300 هزار تن، در 75 کیلومتری شهر همدان قرار دارد.
7528/2090
خبرنگار: معصومه موسوی**انتشار دهنده: سعید زارع کندجانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.